Nekik is össze kell fogni, de ez az összefogás csak önkéntes lehet. Ha ez megvalósul, akkor létrejön a klaszter.
A közelmúltban Salgótarjánban, a Top-Point Kft. szervezésében Klaszter az Üvegiparért címmel konferencián és workshopon vehettek részt az érdeklődők, amelyről az SCM számolt be. Az észak-magyarországi régóra koncentrálódó, nagy hagyományokkal rendelkező üvegipar jelenleg készül a klaszter létrehozására. Ez a tagokat az információszerzésben és cserében, a marketingben, vállalatközi kommunikációban, a kockázati tőke fogadásában, a kiegészítő szolgáltatások vonzásában (pl, logisztika) és a lobbizásban lesz hivatott segíteni. Résztvevői a vállalaton mellett állami intézmények és szakmai szervezetek.
Az egymással a piacon általában rivalizáló cégek feladata itt az együttműködés a kölcsönös érdekek alapján. Ez sok cég számára idegen, ezért tartózkodnak a klaszterekbe tömörüléstől. Erre azonban egyre inkább rá lesznek kényszerülve. Az EU irányelve is az, hogy a versenyszférában nem egyes cégeket, hanem azon által önkéntesen létrehozott rendszereket támogat. jelenleg különböző iparágakban tizenhat, az állam által is támogatott klaszter működik Magyarországon. A legismertebb közülük a Pannon Autóipari Klaszter (PANAC).
A KKV-k válasza a globalizációra
A multinacionális vállalatok sok országban sok érdekeltséggel rendelkeznek. Ezek között folyamatos az információcsere és közös lobbierejük jelentős. De hogyan vehetik fel a versenyt ezekkel a multikkal a helyi kis- és középvállalatok?