3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Pénteken írták alá azt a megállapodást, mely szerint a Lufthansa tulajdonába kerül az Austrian Airlines (AUA) osztrák légitársaság. A német társaság egymilliárd euróért szerzi meg, amelyet a kisrészvényesek kapnak meg, míg a cég 42 százalékával rendelkező állami holding gyakorlatilag ingyen mond le tulajdonrészéről.

Több hónapos huzavona és alkudozás után tető alá került a szerződés, amelynek értelmében az Austrian Airlines (AUA) osztrák légitársaság a német Lufthansa tulajdonába kerül. A megállapodást a két vállalat vezetői pénteken írták alá Bécsben, miután az AUA-ban több mint 42 százalékkal bíró állami holding, az ÖIAG privatizációs bizottsága áldását adta az ügyletre.

A szerződés alapján a Lufthansa hozzávetőleg egymilliárd eurót fizet az AUA-ért. Az ÖIAG-részvények mindegyikéért jelképes összeget, egy eurócentet utal át - összesen 366 ezer eurót -, a kistulajdonosok pedig 4,44 eurót kapnak részvényenként. Az ÖIAG további 162 millió euróhoz jut az AUA üzleti eredményének függvényében.

A Lufthansa évi 80 millió euróra becsüli az egyesülésből fakadó szinergiákat, és úgy véli, hogy az AUA három év alatt kijuthat a veszteséges zónából. A vételi szerződéssel az egyik legnagyobb légitársaság jön létre Európában. A megállapodás feltétele volt az is, hogy az osztrák állam 500 millió eurót magára az AUA adósságából. Az osztrák légitársaság megtarthatja a nevét, székhelye Bécsben marad, és a hosszabb távokon saját flottájával repülhet.

Az osztrák kormány augusztusban határozta el a súlyos veszteséggel és adóssághalmazzal küszködő AUA privatizálását. A szövetségi állam az ÖIAG vagyonkezelő révén birtokolta a légitársaság 42,75 százalékát. Osztrák bankok és biztosítók kezében mintegy 7 százaléknyi AUA-rész van, a légitársaság maga 3 százaléknyi sajátrészvényt birtokol, a többit a tőzsdén jegyzik.

Az augusztusi privatizációs döntésben Bécs még kikötötte, hogy egy blokkoló kisebbségnek, azaz 25 százalék plusz egy részvénynek osztrák kézben kell lennie, a Lufthansa azonban nem zárja ki akár a száz százalékos tulajdonjog megszerzését sem. A megállapodást az Európai Bizottság versenyjogi hivatalának is jóvá kell hagynia az osztrák állam adósság-átvállalása miatt. Az ügylet végére jövő májusban kerülhet pont.

Az AUA az utóbbi években összesen mintegy egymilliárd eurós tartozást halmozott fel, amelynek a felét a Lufthansának kell fedeznie. A kidolgozott szanálási terv ellenére az osztrák légitársaság az idei első félévben 48,7 millió euróra rúgott a vesztesége, megerősítve a vezetőségnek azt a véleményét, hogy a légitársaság többé már nem tud megállni a saját lábán.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!