3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Összesen 4,5 milliárd forint értékű, 2006 végéig érvényes, évente 3,5 millió tonna szén fuvarozásáról szóló szerződést kötött a Mátrai Erőmű Rt. (ME) és a MÁV Rt.; a dokumentumot csütörtökön Visontán írta alá Valaska József, az ME igazgatóságának elnöke és Mándoki Zoltán, a MÁV vezérigazgatója.

"Az éves szerződéseket felváltó három évre szóló kontraktus kiszámíthatóvá és stabillá teszi az üzemanyag szállítás költségeit az erőmű számára, ily módon elősegíti, hogy a cég megtarthassa pozícióit az egyre inkább liberalizált elektromos energia piacon" - mondta Valaska József. Hozzátette, hogy a szén szállítása, amely a cég bükkábrányi lignitbányájából történik, fontos költségeleme a gazdálkodásnak, hiszen a tüzelőanyag-ellátás költségeinek, mintegy 20 százaléka a szállítás ára.

Az erőmű igazgatóságának elnöke szerint a most aláírt szerződés egy még hosszabb távú együttműködést is megalapozhat a két cég között, amelynek keretében a teljes liberalizáció után akár az ME szállíthatja az áramot a MÁV részére, vagy közös fuvarozási vállalkozást is létrehozhat a két társaság. Kérdésre válaszolva elmondta, hogy a cég csökkenő villamos energia értékesítési árak mellett, a 2002 évivel megegyező eredményt ért el; ez elsősorban a termelés növelésének és a költségek csökkentésének köszönhető.

A Mátrai Erőmű rekordértékű, 350 millió kilowatt/óra villamos energia termelése mellett, 49,9 milliárd forint árbevételt ért el az elmúlt évben, adózott eredménye pedig 7 milliárd forint volt. Az adatok csaknem teljes egéssében megegyeznek a 2002. évi gazdálkodás adataival - tette hozzá Valaska József. Az ME Rt. részvényeinek 51 százalékát a németországi székhelyű RWE csoport birtokolja, 21 százaléka az Energie Baden-Württemberg AG., 25,5 százaléka a Magyar Villamos Művek Rt. tulajdona. A fennmaradó hányad kisbefektetők és pénzintézetek tulajdona.

Mándoki Zoltán azt hangsúlyozta, hogy az ME a MÁV egyik legfontosabb partnere; a vasúttársaság által évente belföldi induló és célállomással fuvarozott mintegy 10 millió tonna áru 35 százaléka a Mátrai Erőműtől származik. "A MÁV egyik legfontosabb stratégiai célkitűzése a kiemelt ügyfelek megtartása azt követően is, hogy az uniós csatlakozás után kötelező felszabadítani a társaság teljes pályakapacitását" - mondta Mándoki Zoltán.

A vasúttársaság ezért arra törekszik, hogy az eddigi éves szerződések helyett több éves kontraktusokat kössön kiemelt partnereivel - mondta, hozzátéve, hogy ilyen hosszú távú megállapodást írtak már alá a Magyar Alumínium Rt.-vel évi csaknem egymillió tonna áru szállításáról, valamint az Audi Hungáriával 750 ezer tonna áru továbbításáról. Az ME-vel kötött szerződés egyébként naponta 8-12 egyenként 25 kocsiból álló szerelvény közlekedését jelenti a nyugat-borsodi Bükkábrány és az erőmű, vagyis Visonta között. Mándoki Zoltán jelezte, hogy a MÁV az elmúlt évben túlteljesítette 8 milliárd forintos üzleti hatékonyság javító tervét, csökkenő utasszám és növekvő árufuvarozás mellett.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!