A döntés arra utal, hogy a Toyota, amely az iparágat a benzin-áram meghajtású hibrid járművek irányába akarta tolni, nem feledkezik meg a dízelolaj felhasználásának hatékonyabbá tételéről sem. A dízelmotorok rendszerint 20-30 százalékkal magasabb hatásfokkal hasznosítják az üzemanyagot a benzinmotorokhoz képest, viszont több nitrogénoxidot és szilárd részecskét bocsátanak a környezetbe. A versenytárs Honda az év elején jelentette be, hogy dolgozik a dízelmotorok fejlesztésén.
Az elmúlt 13 hónapban ez már a második japán autóipari vállalati összeolvadás. 2005 októberében a Toyota 8,7 százalékos részesedést szerzett a Subaru autókat gyártó Fuji Heavy Industries Ltd.-ben. Mind a Fuji Heavy Industries, mind pedig az Isuzu korábban a General Motorsszal társultak, kapcsolatuk azonban az amerikai vállalat készpénzigénye miatt megszűnt.

A Toyota 60 millió Isuzu részvényt vásárol majd fel 415 jenes áron a Mitsubishi Corp.-tól, 40 milliót pedig 440 jenes áron az Itochutól. Az üzletet várhatóan novenber 10-én ütik nyélbe. A jövőben is a Mitsubishi marad az Isuzu fő részvényese több mint 9 százalékos aránnyal, majd az Itochu következik több mint 7 százalékos tulajdonnal.