A kereskedelmi márkás termékek tavalyi 13 százalékos részaránya még csak 252 milliárd forintot jelentett, a GfK most közölt adatai szerint. Jelenleg 15 százalékát teszik ki a teljes kiskereskedelmi forgalomnak.
A boltláncok saját márkás cikkei közül a vevők a legtöbbet papír zsebkendőből, pörkölt kávékeverékből és tejszínhabból vásárolják. Mindhárom termék az átlagot jóval meghaladóan, 40 százalék körüli arányban részesedik saját kategóriájának forgalmából.
A kereskedelmi márkák top 50-es, forgalom szerinti kategória-listájának végén a mustár, tisztasági betét és öblítő található, 13 százalék körüli aránnyal.
A bolttípusok közül a diszkontban a legnagyobb a kereskedelmi márkák részaránya a forgalomból, 19 százalékkal. Utána a hipermarket, majd a lánchoz tartozó kis bolt következik. A láncok közül a kereskedelmi márkás termékek értékesítésének rangsorát a Profi (az összes forgalomból 34 százalék), drogerie markt (33) és Spar (26) vezeti a múlt évben. Legkisebb arányban az Auchan forgalmazza saját márkáját, mindössze 3 százalékát az összes forgalomnak.
A lista érdekessége, hogy a Profi diszkontokat jövőre átprofilírozzák szupermarketté, így az illatszer lánc aspirálhat az első helyre, hacsak a Spar mutatójának nem ad rendkívüli dinamikát a Kaiser's lánc átvétele.
Egy év alatt minden magyar felnőtt vásárol legalább egyszer kereskedelmi márkát, de ekkor egyszerre nagyobb összegért, alkalmanként 405 forintért, azaz általában nagy bevásárlás alkalmával.
Országosan a kereskedelmi márkás termékek vásárlói között az átlagot meghaladják az észak-nyugati megyékben élők, a nagyobb városok lakói és a 40-50 éves háziasszonyok.
A kereskedelmi márkás termékeket a GfK Piackutató Intézet ConsumerScan részlege elemzi, a háztartás panel adatai alapján. A panelt a 3,8 millió magyar háztartás fontos szempontokból reprezentáló 2000 háztartás alkotja. Mindegyikben naplót vezetnek arról, hogy miből, mennyit, milyen áron, mikor, milyen körülmények között vásároltak.
A boltláncok saját termékei már 300 milliárdot hoznak
A GfK Piackutató Intézet kutatásának adatai szerint idén a napi fogyasztási cikkek várhatóan 2000 milliárd forintos forgalmából a kereskedelmi márkákra 300 milliárdnál több jut.