A SAP hétfői közleményéből kiderült, hogy míg 2012 közepén a regisztrált, tehát az utakon közlekedésre jogosult személygépkocsik átlagos életkora 13,9 év volt, az idén ez az mutató 14,06 évre emelkedett.
A regisztrált személygépkocsik száma 4,756 millió, ami 56 844-el több mint 2012-ben. A gépjárművek több mint 35 százaléka 15 évnél is idősebb, míg az autók 27 százalékának kora 10-15 év között van.
"1998 óta először történt meg, hogy a kimutatások alapján a személygépkocsik átlagos életkora meghaladja a 14 évet" - nyilatkozta Antonín Sípek, a SAP igazgatója.
Statisztikák szerint az utóbbi években lelassult a csehországi autópark felújítása, illetve ismét megugrott a használt kocsik behozatala. Szakértők úgy vélik, hogy ez elsősorban a megromlott gazdasági helyzet következménye.
A haszongépjárművek átlagos életkora 9,8 évről 10,16 évre emelkedett. A teherautók átlagos életkora meghaladja a 17 évet, ami megfelel az utóbbi évek átlagának. Az autóbuszok átlagos életkora 14,58 évről 14,75 évre emelkedett. A motorkerékpárok és a traktorok átlagos életkora lényegében stagnál: a motorkerékpároknál ez a mutató 31,65 év, a traktoroknál szintén meghaladja a 30 évet.
Nem vesznek autót
Az ACEA adatai szerint éves bázison a cseh autópiacon júniusban 20 százalékkal kevesebb, 14 482 darab újautót regisztráltak. 2013 első félévében pedig 14,2 százalékkal kevesebbet, 80 818 darabot regisztráltak.
mfor.hu/MTI