A közleményben emlékeztetnek arra: Budapest levegőjének szennyezettsége az elmúlt napokban nőtt.
Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése szerint pénteken ugyan csökkent a káros anyagok szintje és ezért előreláthatólag a hét végén nem kell szmogriadót elrendelni, de a januári-februári időszakban az átlagosnál továbbra is nagyobb a valószínűsége annak, hogy szükségessé válik a szmogriadó tájékoztatási - súlyosabb esetben - riasztási fokozatának elrendelése - tették hozzá.
Felidézték: a szmogriadó riasztási küszöbértéke a jogszabály szerint "a légszennyezettség azon szintje, amelynek rövid idejű túllépése is veszélyeztetheti az emberi egészséget, és amelynél azonnali beavatkozást kell tenni". Az egyik ilyen azonnali beavatkozás Budapesten a gépkocsi-használat korlátozása úgy, hogy a főváros közigazgatási területén páratlan napokon csak a páratlan, páros napokon pedig csak a páros számjelű járművek közlekedhetnek.
A közlemény szerint a rossz levegőminőség az egész Kárpát-medencében a jelenlegi kedvezőtlen légköri helyzettel van összefüggésben, ugyanakkor a BKV-sztrájk miatt a városban jelentősen - egyes főútvonalakon 30 százalékkal - növekedett a személyautók használata, ami közvetlen összefüggésbe hozható a szmoghelyzet további romlásával.
Mint írták, a levegőtisztaság védelme érdekében meghozott uniós és hazai jogszabályok egyaránt abból indulnak ki, hogy az emberi egészségre veszélyes mértékű légszennyezettség elhárításának egyik legfontosabb eszköze az egyéni közlekedés korlátozása, mert így csökkenthető hatékonyan a károsanyag-kibocsátás.
A jogszabály értelmében az önkormányzatok ilyenkor arra szólítják fel a lakosokat, hogy a közösségi közlekedést vegyék igénybe - írták, megjegyezve, hogy a jogalkotó abból indult ki, hogy az egy utasra jutó légszennyezés még egy korszerűtlen busz esetén is kisebb, mintha ugyanannyian autóba ülnének.
Felhívták a figyelmet ugyanakkor arra, hogy a sztrájk idején a közösségi közlekedés alternatívája nem áll fenn, ugyanakkor a sztrájkról szóló törvény kimondja: "nincs helye sztrájknak, ha az az életet, az egészséget, a testi épséget vagy a környezetet közvetlenül és súlyosan veszélyeztetné, vagy elemi kár elhárítását gátolná."
A szmogriadó-tervben foglalt korlátozásokat a jogszabály szerint a szmoghelyzet súlyosságának, valamint a meteorológiai előrejelzésnek a figyelembevételével az egészségügyi államigazgatási szerv, a közlekedési hatóság, valamint a környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőség véleményének kikérésével kell elrendelni.
Ezért a főváros vezetése arra kéri Szabó Mátét, az állampolgári jogok országgyűlési biztosát, Fülöp Sándort, a jövő nemzedékek országgyűlési biztosát, Forgács Imre igazságügy-minisztert, Székely Tamás egészségügyi minisztert és Szabó Imre környezetvédelmi minisztert, hogy soron kívüli foglaljanak állást arról: mikortól nincs helye a BKV-sztrájknak szmogriadó idején.
MTI/Menedzsment Fórum