Csütörtökön köti meg a kivitelezői szerződést a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) az M0 déli ág II. Konzorciummal az M0 útgyűrű déli szektorának M6 autópálya és 51. számú főút közötti szakasz bővítéséről. A győztes konzorcium nettó 34 milliárd 870 millió forintért végzi el a munkát – a tervezett befejezési határidő 2012 harmadik negyedéve.
Egy betonkeverőt hiányoltak
A holnapi aláírással egy meglehetősen furcsa körülményekkel tarkított ügy végére kerül pont. A fordulatos történet kezdetén még a Porr Építési Kft.-nek állt a zászló, hiszen a NIF augusztus 19-i döntése alapján ő végezhette volna az útszakasz bővítését. A két vesztes pályázó azonban fellebbezést nyújtott be a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz (KDb), amely szeptember 23-i határozatában megsemmisítette a NIF döntését. Ennek részeként az M-0 déli ág II. Konzorcium korábban érvénytelennek nyilvánított ajánlatát érvényessé változtatta, míg a másik két csoportét érvénytelenítette.
A Porr ajánlatát a KDb azzal az indokkal pöckölte vissza, hogy életrajzai hiányosak, ráadásul hiányzik egy betonkeverője. Mindezek első látásra meglehetősen apró problémának tűnnek, ráadásul a Porr válaszában közölte: egy osztrák leányvállalatánál rendelkezésre áll a hiányolt gép, a szakmai életrajzokban pedig olyan szintű fogyatékosságok voltak, minthogy az évek mellett a hónapok nem voltak megjelölve az egy-egy cégnél munkaviszonyban eltöltött időnél.
Mindez azonban nem zavarta a NIF-et, amely a KDb határozata nyomán megváltoztatta korábbi döntését, és második körben az M-0 déli ág II. Konzorciumot hirdette ki győztesnek. Ebbe viszont a Porr nem nyugodott bele, október végén a KDb-hez fordult, aminek nyomán a bizottság megtiltotta szerződéskötést a NIF Zrt.-nek.
Kámforrá vált dokumentumok
A KDb újabb tárgyalását november közepén tartotta, amelyen többek között kiderült, hogy az M-0 déli ág II. Konzorcium bankgaranciájának meghosszabbítását igazoló dokumentum egy időre "felszívódott": azt a NIF Zrt. a vesztes cégnek november elején nem tudta bemutatni, a Kdb számára küldött pakkból pedig állítólag kifelejtette. Ez azonban a jelek szerint nem zavarta a KDb-t, amely - a NIF Zrt. álláspontjával megegyezően - azt állapította meg, hogy a bankgarancia megfelelő volt.
Miután a KDb a Porr ajánlatát decemberben ismételten érvénytelenné nyilvánította, a NIF Zrt. december 23-án bejelentette, hogy az M-0 déli ág II. Konzorcium végezheti a munkálatokat. A Porr ezt a döntést már nem támadta meg – legalábbis erre utal a holnapi szerződéskötés ténye. A cég az mfor.hu megkeresésére nem kívánt nyilatkozni az üggyel kapcsolatban.
6,5 milliárddal többet fizethetünk
Adófizetői szempontból szomorú tény, hogy a furcsa indokok alapján kigolyózott Porr a végső győztesnél 6,5 milliárd forinttal olcsóbban tudta volna elvégezni a munkát. Az a korábbi referenciák alapján egyértelmű, hogy alkalmas lett volna erre, azt pedig korábbi határozatában a KDb is elismerte, hogy a Porr ajánlata - versenytársainak állításával ellentétben - nem tartalmaz kirívóan alacsony árat.
Az mfor.hu azon kérdésére, hogy nem érzi-e a NIF Zrt. a közérdekkel ellentétesnek, hogy a legdrágább ajánlatot tévő pályázót hirdették ki győztesnek, Fazakas Orsolya kommunikációs igazgató korábban annyit közölt: "A NIF Zrt. feladata, hogy a közbeszerzési törvény előírásai szerint jogszerűen járjon el. Mi ennek eleget tettünk."
A Margit-hidat is bevették
A most győztes konzorciumot nagyrészt azok a cégek (A-HÍD Építő Zrt., Közgép Zrt., Strabag) alkotják, amelyek a Margit-híd felújítására kiírt tenderen is diadalmaskodtak. Az MH 2009 konzorcium bruttó 26 milliárd forintért végzi el a munkálatokat – 2008 májusában a fővárosi önkormányzat cége még csupán 13 milliárd forintra becsülte a felújítás összköltségét.
Mint ismert, az MH 2009 és az M0 déli ág konzorciumban is érdekelt Strabag kétes hírnévre tett szert Magyarországon - osztrák sajtóhírek szerint a kormánypártokhoz fűződő kiváló politikai kapcsolatainak köszönhetően aratott a magyar autópálya-tendereken az évezred közepén.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum