4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Mintegy féléves jogi huzavona után végleg eldőlt, hogy az M-0 déli ág II. Konzorcium szélesítheti ki az M0-s déli szakaszát – az erről szóló szerződést holnap írják alá. A Margit-híd felújítását is elnyerő cégek 34,9 milliárd forintért vállalták el a munkát – ez 6,5 milliárd forinttal több, mint az eredetileg győztesnek kihirdetett Porr Építési Kft. ajánlata. Az utóbbi által bevállalt 27,3 milliárd forintos ár szintén tartható lett volna – pályázatukat azonban furcsa indokokra hivatkozva érvénytelenítették.

Nyomulni tudni kell (Fotó: NIF)

Csütörtökön köti meg a kivitelezői szerződést a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) az M0 déli ág II. Konzorciummal az M0 útgyűrű déli szektorának M6 autópálya és 51. számú főút közötti szakasz bővítéséről. A győztes konzorcium nettó 34 milliárd 870 millió forintért végzi el a munkát – a tervezett befejezési határidő 2012 harmadik negyedéve.  

Egy betonkeverőt hiányoltak 

A holnapi aláírással egy meglehetősen furcsa körülményekkel tarkított ügy végére kerül pont. A fordulatos történet kezdetén még a Porr Építési Kft.-nek állt a zászló, hiszen a NIF augusztus 19-i döntése alapján ő végezhette volna az útszakasz bővítését. A két vesztes pályázó azonban fellebbezést nyújtott be a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz (KDb), amely szeptember 23-i határozatában megsemmisítette a NIF döntését. Ennek részeként az M-0 déli ág II. Konzorcium korábban érvénytelennek nyilvánított ajánlatát érvényessé változtatta, míg a másik két csoportét érvénytelenítette.

A Porr ajánlatát a KDb azzal az indokkal pöckölte vissza, hogy életrajzai hiányosak, ráadásul hiányzik egy betonkeverője. Mindezek első látásra meglehetősen apró problémának tűnnek, ráadásul a Porr válaszában közölte: egy osztrák leányvállalatánál rendelkezésre áll a hiányolt gép, a szakmai életrajzokban pedig olyan szintű fogyatékosságok voltak, minthogy az évek mellett a hónapok nem voltak megjelölve az egy-egy cégnél munkaviszonyban eltöltött időnél.

Mindez azonban nem zavarta a NIF-et, amely a KDb határozata nyomán megváltoztatta korábbi döntését, és második körben az M-0 déli ág II. Konzorciumot hirdette ki győztesnek. Ebbe viszont a Porr nem nyugodott bele, október végén a KDb-hez fordult, aminek nyomán a bizottság megtiltotta szerződéskötést a NIF Zrt.-nek.

Kámforrá vált dokumentumok

A KDb újabb tárgyalását november közepén tartotta, amelyen többek között kiderült, hogy az M-0 déli ág II. Konzorcium bankgaranciájának meghosszabbítását igazoló dokumentum egy időre "felszívódott": azt a NIF Zrt. a vesztes cégnek november elején nem tudta bemutatni, a Kdb számára küldött pakkból pedig állítólag kifelejtette. Ez azonban a jelek szerint nem zavarta a KDb-t, amely - a NIF Zrt. álláspontjával megegyezően - azt állapította meg, hogy a bankgarancia megfelelő volt.

Miután a KDb a Porr ajánlatát decemberben ismételten érvénytelenné nyilvánította, a NIF Zrt. december 23-án bejelentette, hogy az M-0 déli ág II. Konzorcium végezheti a munkálatokat. A Porr ezt a döntést már nem támadta meg – legalábbis erre utal a holnapi szerződéskötés ténye. A cég az mfor.hu megkeresésére nem kívánt nyilatkozni az üggyel kapcsolatban. 

6,5 milliárddal többet fizethetünk

Adófizetői szempontból szomorú tény, hogy a furcsa indokok alapján kigolyózott Porr a végső győztesnél 6,5 milliárd forinttal olcsóbban tudta volna elvégezni a munkát. Az a korábbi referenciák alapján egyértelmű, hogy alkalmas lett volna erre, azt pedig korábbi határozatában a KDb is elismerte, hogy a Porr ajánlata - versenytársainak állításával ellentétben - nem tartalmaz kirívóan alacsony árat.

Az mfor.hu azon kérdésére, hogy nem érzi-e a NIF Zrt. a közérdekkel ellentétesnek, hogy a legdrágább ajánlatot tévő pályázót hirdették ki győztesnek, Fazakas Orsolya kommunikációs igazgató korábban annyit közölt: "A NIF Zrt. feladata, hogy a közbeszerzési törvény előírásai szerint jogszerűen járjon el. Mi ennek eleget tettünk."

A Margit-hidat is bevették

A most győztes konzorciumot nagyrészt azok a cégek (A-HÍD Építő Zrt., Közgép Zrt., Strabag) alkotják, amelyek a Margit-híd felújítására kiírt tenderen is diadalmaskodtak. Az MH 2009 konzorcium bruttó 26 milliárd forintért végzi el a munkálatokat – 2008 májusában a fővárosi önkormányzat cége még csupán 13 milliárd forintra becsülte a felújítás összköltségét.

Mint ismert, az MH 2009 és az M0 déli ág konzorciumban is érdekelt Strabag kétes hírnévre tett szert Magyarországon - osztrák sajtóhírek szerint a kormánypártokhoz fűződő kiváló politikai kapcsolatainak köszönhetően aratott a magyar autópálya-tendereken az évezred közepén.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!