3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hazai fuvarpiac átalakulása az utóbbi években soha nem látott mértékű fejlődésnek indult. Most vagyunk a derekán azoknak a járműcseréknek, amelyeket már nem lehet tovább halogatni, ugyanis aki eddig nem cserélte le elavult, kevéssé gazdaságos járművét, az már csak azokat a fuvarokat kaphatja meg, amivel már mások nem akarnak foglalkozni.

A G jelzésű tehergépkocsik, vontatók túlméretes-túlsúlyos rakományokhoz, kimondottan bányaipari feladatokhoz és katonai célú alkalmazásokhoz valók. Továbbá olyan speciális felépítményekhez, mint például a betonszivattyú vagy nagy teherbírású mobildaru. A hajtásláncot tekintve a tesztben szereplő 380 lóerő és 12+2 kúszófokozatú váltómű úgymond arany középútnak mondható. A 340 vagy 360 lovas motorok inkább két-három tengelyes, szólóban közlekedő gépkocsikhoz ajánlottak rövidebb távolságok esetén. A 420 lovas motor már közepes szállítási távolságokhoz való, ahol még egy-egy hegymeneti szakasszal is meg kell küzdeni. A kettős áttételű tengelyek rossz terepen vagy emelkedőn való elinduláskor adnak plusz nyomatékot. Jó áttételarányokkal közúton is mozoghat kellő fürgeséggel és üzemanyag-takarékosan a gépkocsi.

Nehéz, mostoha útviszonyokhoz továbbra is dobfékeket ajánlunk. Ez igaz a gépkocsira és a pótkocsikra is. Napjaink korszerű dobfékjei igenis megállják helyüket, főleg elektronikus fékrendszerrel (EBS-szel) párosítva. Billenős járműveknél saját magunk is megtapasztalhatjuk, ugyanolyan finoman meg lehet állítani dobfékekkel is 40 tonnát, mint egy menő transzportert. A retardernek nemcsak közúton, hanem építkezési területen és külszíni bányában is van jelentőssége. Bár a lejtmenetek többnyire rövidek, ellenben gyakran meredekek, és a jármű hirtelen nekilendülhetne. A Scania saját lassítófékje a moduláris konstrukciónak köszönhetően bármelyik sebességváltónkhoz csatlakozhat.

A rugózás jellegét szintén a felhasználási terület, illetve a leendő fuvarfeladat határozza meg. Ha a gépkocsi csak néha megy könnyebb terepen - például építőanyag-szállítás platós gépkocsin - és javarészt közúton fut, akkor természetesen hátulra légrugó a praktikus. A négy parabolarugólapból álló, kettős tengelynél alkalmazott felfüggesztés 2x10,5 tonnás teherbírást és kiváló terepstabilitást biztosít. Ezért alkalmazzák legfőbbképpen a magas súlypontú betonkeverőknél, másrészt ideális vegyes útviszonyok (közút és könnyebb terep) közepette. Billenős gépkocsinál inkább az útépítésre szakosodott cégeknél futnak. A klasszikus, masszív laprugós kivitelt (lásd mostani tesztautónk) részben vagy állandóan terepen végzett munkákhoz ajánljuk. Ezen megoldások a legerősebbek, (hátsó)tengelyenként 13 és 15 tonnás teherbírást tesznek lehetővé. Az első tengelyek esetében 9 tonna a maximális teherbírás.


Forrás: Camion Truck


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!