5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

KPMG-felmérés a hazai vállalatok internet-alkalmazásáról: A magyarországi cégek 63 százaléka áttekintette e-stratégiáját, és tisztában van az e-business előnyeivel.

A magyarországi cégek 63 százaléka áttekintette e-stratégiáját, és tisztában van az e-business előnyeivel. Többségük kidolgozott lehetséges e-stratégiákat, ismeri a szükséges infrastrukturális feltételeket és a szóba jöhető e-business megoldásokat. A legfelkészültebbek (24%) már részletes e-stratégiával rendelkeznek, részben átalakították üzleti modelljüket, és a cégeknél működnek a stratégiához és a modellhez illeszkedő internet-alapú alkalmazások. Ez az egyik fő megállapítása annak a felmérésnek, amelyet a KPMG, a világ egyik vezető tanácsadó cége készített 70 hazai közepes és nagyvállalat körében.

A Net Readiness(tm) ("net-felkészültség")-felmérés az első olyan elemzés a magyar piacon, amely az újgazdaságra való áttérés jelenlegi szintjét átfogóan vizsgálja. Bár korábban is készültek tanulmányok a cégek e-felkészültségéről, az eddigi elemzések inkább az átalakulás technikai kérdéseit értékelték. A KPMG felmérése viszont kilenc kulcsterületet vizsgálva - e-stratégia, a felső vezetés elkötelezettsége, vállalati kultúra, finanszírozás, a versenytársak értékelése, e-projektek megvalósítása, technológia, partnerkapcsolatok és emberi erőforrások - átfogó képet ad arról, mennyire felkészültek a magyarországi vállalatok az internet alkalmazására mindennapi működésükben.

A felmérésben a Net Readiness(tm)-kérdőív alapján a cégek felsővezetői nyilatkoztak arról, hol tartanak az e-business megoldások alkalmazásában. A válaszokban a cégek - saját magukat értékelve - 0-tól 5-ig terjedő skálán osztályozhatták felkészültségüket, majd a végső pontszámok alapján öt kategóriába kerültek. A társaságok ezután személyre szabott értékelést kaptak, amelynek segítségével meghatározhatják további stratégiájukat és az annak megfelelő gyakorlati teendőket. A KPMG szakértői február 7-én a cég székházában külön ismertették a résztvevő cégekkel a felmérés eredményét és főbb megállapításait.

"Az interjúk során a legtöbb résztvevő meglepődött, mennyire aktuálisak és fontosak a felvetett kérdések" - mondta Baukovácz Krisztina, a KPMG Consulting részlegének partnere, a felmérés egyik vezetője. "Azokat a területeket tartották a legizgalmasabbnak, amelyekről ritkábban beszélünk az e-fejlesztések körében - jó példa erre az e-kultúra meghonosítása, ebben a kérdéskörben találtuk talán a legérdekesebb eredményeket."

Összességében elmondható, hogy cégek többsége már átgondolta e-business stratégiáját, és saját technológiai infrastruktúráját megfelelőnek tartja az e-business fejlesztésekhez. Ugyanakkor további erőfeszítések szükségesek ahhoz, hogy a cég szervezetét az e-business igényeihez igazítsák, ha maximálisan ki akarják használni az újgazdaság előnyeit a piacszerzésben és a hatékonyság növelésében.

Noha a felkészültségben előbbre tartó cégek rendelkeznek valamiféle e-stratégiával, ez ritkán jelent részletes, dokumentált stratégiát. Ez azt jelenti, hogy az újgazdaság szinte minden cégnél téma, ám annak jelentősége és az egész vállalat szervezetére gyakorolt hatása még nem kellően ismert.

A cégek felső vezetése általában tisztában van az átalakulás szükségességével, és elkötelezett azok iránt. Az e-gazdaságot jellemző új vállalati kultúra azonban még nem honosodott meg, ennek legfőbb oka az, hogy az e-stratégia, illetve a cégvezetés ez irányú lépései nem jelennek meg a vállalaton belüli kommunikációban. Ezt támasztja alá az, hogy a megkérdezett cégek között alig akad olyan, amelyik az e-business tervekhez igazítva megkezdte volna az emberi erőforrások és a vállalati struktúra átalakítását.

A megkérdezett cégek nagy hányada nem fordít elegendő pénzügyi forrást a fejlesztésekre. Ez azt jelenti, hogy az e-business stratégiai jelentősége, illetve alkalmassága a költségek és ráfordítások hatékony elemzésére ma még nem ismert kellő mértékben a hazai vállalatok körében. A társaságok kevés energiát fordítanak a versenytársak e-business terveinek és tevékenységének elemzésére, azaz az e-business felkészültséget nem tekintik olyan tényezőnek, amely azonnali versenyelőnyt biztosít számukra.

A felmérés lehetőséget ad az egyes iparágak összehasonlítására is. Eszerint jelenleg az egyes iparágak e-felkészültsége között csak kisebb különbségek vannak, a legfelkészültebbnek a vegyipari és gyógyszergyártó cégek, a pénzügyi szektor vállalatai, illetve az informatikai, kommunikációs és szórakoztató ipar cégei bizonyultak. Ezekről a vállalatokról elmondható, hogy már az újgazdaság követelményei szerint építik szervezetüket és alakítják működésüket. Két iparág - az autógyártás, valamint a szállítás és logisztika - Net Readiness(tm)-összteljesítménye ugyanakkor ma még elmarad az átlagtól.

"Ígéretesnek tartjuk a vizsgált cégek elkötelezettségét" - összegezte a KPMG tapasztalatait Mark Bownas, a tanácsadó cég e-business partnere - "ugyanakkor megfigyelhető némi bizonytalanság a továbblépést illetően. A KPMG a felméréssel a hazai tanácsadói piacon egyedülálló ismeretet és tapasztalatot szerzett a cégek e-felkészültségéről. Ezért meggyőződésünk, hogy komoly segítséget nyújthatunk a hazai vállalatoknak a legjobb megoldások kidolgozásában olyan területeken is, ahol nem a kezdő beruházás nagysága a döntő."

Baukovácz Krisztina hozzátette: "Meggyőződésünk, hogy a felméréssel hozzájárulunk annak tudatosításához, hogy az újgazdaságban a siker elsősorban nem a technológiai háttér megteremtésével érhető el, hanem a cégen belül általánosan elfogadott, koherens internet-stratégia kialakításával."

A KPMG a jövőben újabb vállalatoknak is felajánlja, hogy a Net Readiness(tm)-kérdőív alapján értékeljék e-felkészültségüket. A tanácsadó cég azt tervezi, hogy a közeljövőben hasonló felmérést végez a közép- és kelet-európai régió más országaiban is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!