3p

Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság?
Tartogat még meglepetéseket Trump?
Ki profitálhat Gyurcsány Ferenc távozásából?

Online Klasszis Klub élőben Lengyel Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves politológust, közgazdászt!

2025. május 20. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Milyen magatartást tanúsítson egy menedzser az üzleti életben, hogy átlagos és válságos helyzetekben is sikeres tudjon maradni? Erről tartott konferenciát a héten a Menedzserek Országos Szövetsége (MOSZ) Viselkedéskultúra az üzleti életben címmel Budapesten, amelyen az mfor.hu is részt vett.

A média sokat árthat és segíthet

Ha problémák merülnek fel, kötelező abba beavatni az alkalmazottakat. Ehhez igénybe kell venni a különböző kommunikációs csatornákat. Nem csak telefonon, papíron, e-mailben vagy a belső tájékoztató anyag segítségével szükséges érintkezni, hanem időnként ki kell állni az emberek elé, és őszintén beszélni kell nekik a nehézségekről.

Az is óriási gondot okozhat, ha a vállalat nehéz helyzetéről mendemondák kezdenek el keringeni vagy ha az alkalmazottak a médiából értesülnek a problémákról. Ennek a következménye lehet a bizalmatlanság, a félelem és a teljesítménycsökkenés.

Mindent és őszintén

A cég vezetője különböző vállalati taktikákat alkalmazhat. Ezek lehetnek a döntési kritériumok, az információk szelektív felhasználása, külső szakértők alkalmazása vagy a koalícióra lépés. (Például amikor a vállalati vezető végső kétségbeesésében szövetkezik az érdekvédelmi szakszervezetekkel.)

Az információk szelektív felhasználásának jellemző példái közül a valós információk közlése a legcélravezetőbb. Dénes Gábor a hírek visszatartására példaként említette a Paksi Atomerőmű négyes blokkjában történt üzemi balesetet. Szerinte nagy hiba volt az is, amikor később olyan mennyiségű információdömpinget zúdított a társaság a médiafogyasztókra, ami áttekinthetetlen volt. További stratégiai módszer az információ "csomagtervként" való tálalása. Az optimális információmennyiséget illetően, amelyet a dolgozókkal meg kell osztani, a jelszó a "mindent és őszintén".

A kommunikációs stratégiai lépések közé tartozik a cég átvilágítása is. Fontos, hogy ezt olyan külső és független szakértő végezze el, akiben megbízunk. Szükség van a dolgozók tájékoztatására a várható intézkedések pozitív és negatív oldalairól, a jövőkép kialakítására és egy válságkezelő tervre. A menedzser viselkedése legyen empatikus, különösen létszámleépítés bejelentésekor.

Ami a külső kommunikációt illeti, a hitelező pénzintézeteknek és a hatóságnak be kell mutatni egy jól összeállított reorganizációs tervet, stratégiát és küldetést, alátámasztva gazdasági adatokkal. Személyesen kell meggyőzni őket, mint ahogy a beszállítókat és a vevőket is.

A főtitkár kiemelkedően fontos területnek tartja a médiát. A vezetőnek őszintén kell beszélnie a vállalat helyzetéről, de nem szabad médiasztárrá válnia. Ugyanakkor ha nem szól egy szót se, azzal találgatásokra ad okot, mendemondák kezdenek keringeni, ami még inkább fokozza a zűrzavart. A média tehát nagyon sokat tud segíteni a válságból való kilábalásban.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:

Cégek csődhelyzetben: hogyan kezeljük a sajtót?
Bulizó bankárok, vadászgató cégvezérek
Menedzserpalánták: készülődés a céges életre

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!