3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Milyen magatartást tanúsítson egy menedzser az üzleti életben, hogy átlagos és válságos helyzetekben is sikeres tudjon maradni? Erről tartott konferenciát a héten a Menedzserek Országos Szövetsége (MOSZ) Viselkedéskultúra az üzleti életben címmel Budapesten, amelyen az mfor.hu is részt vett.

A média sokat árthat és segíthet

Ha problémák merülnek fel, kötelező abba beavatni az alkalmazottakat. Ehhez igénybe kell venni a különböző kommunikációs csatornákat. Nem csak telefonon, papíron, e-mailben vagy a belső tájékoztató anyag segítségével szükséges érintkezni, hanem időnként ki kell állni az emberek elé, és őszintén beszélni kell nekik a nehézségekről.

Az is óriási gondot okozhat, ha a vállalat nehéz helyzetéről mendemondák kezdenek el keringeni vagy ha az alkalmazottak a médiából értesülnek a problémákról. Ennek a következménye lehet a bizalmatlanság, a félelem és a teljesítménycsökkenés.

Mindent és őszintén

A cég vezetője különböző vállalati taktikákat alkalmazhat. Ezek lehetnek a döntési kritériumok, az információk szelektív felhasználása, külső szakértők alkalmazása vagy a koalícióra lépés. (Például amikor a vállalati vezető végső kétségbeesésében szövetkezik az érdekvédelmi szakszervezetekkel.)

Az információk szelektív felhasználásának jellemző példái közül a valós információk közlése a legcélravezetőbb. Dénes Gábor a hírek visszatartására példaként említette a Paksi Atomerőmű négyes blokkjában történt üzemi balesetet. Szerinte nagy hiba volt az is, amikor később olyan mennyiségű információdömpinget zúdított a társaság a médiafogyasztókra, ami áttekinthetetlen volt. További stratégiai módszer az információ "csomagtervként" való tálalása. Az optimális információmennyiséget illetően, amelyet a dolgozókkal meg kell osztani, a jelszó a "mindent és őszintén".

A kommunikációs stratégiai lépések közé tartozik a cég átvilágítása is. Fontos, hogy ezt olyan külső és független szakértő végezze el, akiben megbízunk. Szükség van a dolgozók tájékoztatására a várható intézkedések pozitív és negatív oldalairól, a jövőkép kialakítására és egy válságkezelő tervre. A menedzser viselkedése legyen empatikus, különösen létszámleépítés bejelentésekor.

Ami a külső kommunikációt illeti, a hitelező pénzintézeteknek és a hatóságnak be kell mutatni egy jól összeállított reorganizációs tervet, stratégiát és küldetést, alátámasztva gazdasági adatokkal. Személyesen kell meggyőzni őket, mint ahogy a beszállítókat és a vevőket is.

A főtitkár kiemelkedően fontos területnek tartja a médiát. A vezetőnek őszintén kell beszélnie a vállalat helyzetéről, de nem szabad médiasztárrá válnia. Ugyanakkor ha nem szól egy szót se, azzal találgatásokra ad okot, mendemondák kezdenek keringeni, ami még inkább fokozza a zűrzavart. A média tehát nagyon sokat tud segíteni a válságból való kilábalásban.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:

Cégek csődhelyzetben: hogyan kezeljük a sajtót?
Bulizó bankárok, vadászgató cégvezérek
Menedzserpalánták: készülődés a céges életre

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!