5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Összesen mintegy 17 milliárd forintot csoportosít át a kormány a költségvetésen belül az ismét állami tulajdonba került Malév tőkehelyzetének rendezésére, derül ki egy kedden napvilágot látott kormányrendeletből. Erre azért van szükség, hogy a nemzeti légitársaság főtulajdonosává előlépett állam teljesíteni tudja több mint 25 milliárd forintos tőkeemelési kötelezettségét: 20,7 milliárd forintot készpénzben tol bele a súlyos likviditási problémákkal küzdő cégbe, 4,7 milliárd forint értékben pedig készpénzmozgással nem járó apportot hajt végre. Mfor.hu háttér.

A központi költségvetésen belüli átcsoportosításokra is szükség van ahhoz, hogy a kormány teljesíteni tudja az ismét tulajdonába került nemzeti légitársasággal szemben vállalt tőkeemelési kötelezettségét.

A Magyar Közlönyben kedden megjelent kormányhatározat szerint a kabinet az általános tartalék terhére tízmilliárd forintot, az állami vagyonnal kapcsolatos bevételek és kiadások fejezeti tartalékának terhére pedig 7,321 milliárd forintot csoportosít át – mindkét esetben azonnali határidővel.    

Húszmilliárdot nyomnak készpénzben a Malévba

Az új részvények kibocsátásával megvalósuló, 25,2 milliárdos tőkeemelés részeként az állam 20,7 milliárd forint készpénzt juttat a légitársaságnak, amelynek ezt elsősorban lejárt adótartozásainak rendezésére, a fennmaradó összeget pedig tevékenységének rövidtávú finanszírozására, likviditásának helyreállítására kell fordítania, áll egy korábbi, múlt péntekre dátumozott kormányhatározatban. Utóbbi célra mintegy 3,5 milliárd forint juthat - legalábbis Kamarás Miklós, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. elnökének hétfői nyilatkozata szerint.

Emellett az állam 4,664 milliárd forint értékben készpénzmozgással nem járó apportot (tõke/adósság konverziót) is végrehajt - ebből a Malévnak a Ground Handling Zrt. vételár-elõleggel kapcsolatos, késedelmi kamattal növelt tartozását kell rendeznie. Utóbbi tartozást még egy évvel ezelőtt halmozta fel a vállalat: akkor - mint ahogy azt az mfor.hu saját értesüléseire hivatkozva elsőként megírta - az MNV Zrt. előszerződést írt alá a Malév földi kiszolgáló leánycégének megvásárlására, és vételárelőlegként 2,2 milliárd forintot juttatott a légitársaságnak (gyakorlatilag így biztosítva túlélését), másrészt 2,2 millió euró tulajdonosi kölcsönt adott a Malév Vagyonkezelőnek azért, hogy ne kelljen késedelmi kamatot fizetnie a Magyar Fejlesztési Bank hiteltörlesztésére.

Mint ismert, a Pénzügyminisztérium péntek éjjel jelentette be, hogy a 25,2 milliárd forintos tőkeemelés fejében a Malév 95 százalékban állami tulajdonba kerül, az eddigi főtulajdonosnak, az orosz Vnyesekonombank által birtokolt AirBridge Zrt.-nek a tulajdonrésze pedig öt százalékra csökken. Az orosz fél mintegy 1,5 milliárd forint részvényjegyzésre vállalt kötelezettséget -  így a Malév tőkéje összesen 26,8 milliárd forinttal emelkedik. 

A megállapodás kitér többek között arra is, hogy az orosz bank megfizeti az MNV Zrt. által lehívott 32 millió eurós bankgaranciát, ami a 2007-ben kötött privatizációs szerződéshez kapcsolódik.

Oszkó szerint jól jártunk

Oszkó Péter pénzügyminiszter szerint a tőkeemelés és a többségi tulajdon megszerzése olyan állami követelések tőkévé konvertálásával történt, melyek megtérülésére az állami tulajdonszerzés és átalakítás híján nem sok esély mutatkozott volna, azaz az állam szerinte a többségi tulajdon megszerzése érdekében lényegében nem esett el semmitől. (Oszkó múlt év végén a Malév tőkévé átalakítandó adó- és egyéb köztartozását 19 milliárd forintra becsülte - a szerk.) Előnyként értékelte azt is, hogy a magyar állam egy saját tulajdonú társaságba helyez vagyoni értéket.

Egyúttal világossá tette, hogy a Malévnál radikális átalakításra, költségcsökkentésre és esetleg elbocsátásokra van szükség. A cél, hogy a cég egy idő után ne igényeljen további állami finanszírozást. Lehet azonban, hogy erre az állapotra 2012-ig várni kell - Martin Gauss, a Malév vezérigazgatója az mfor.hu-nak korábban úgy nyilatkozott, hogy legkorábban ebben az évben lehet nyereséges a vállalat.

A Fidesz vizsgálatot követel

Az orosz féllel kötött üzlet több oldalról is hangos tiltakozást váltott ki. A Fidesz bejelentette, hogy kormányra kerülése után egyik első intézkedése lesz a Malév-eladás körülményeinek tisztázása. Az ellenzéki párt szerint ki kell vizsgálni, miként lehetséges, hogy 2007-ben néhány százmillió forintért adták el a nemzeti légitársaságot, majd rövid idő múlva az államnak vissza kell vennie úgy, hogy több tízmilliárdot tesz a cégbe az adófizetők pénzéből.

A 2007. február 23-án aláírt privatizációs szerződés értelmében az akkor még Borisz Abramovics érdekeltségébe tartozó AirBridge Zrt. 200 millió forintért vette meg a légitársaság 99,95 százalékos részvénycsomagját; emellett legalább 50 millió euró (akkori árfolyamon mintegy 12,5 milliárd forint) tőkeemelést vállalt, továbbá komoly garanciákat adott az addig nagyrészt állami kezességgel fedezett Malév-hitelekre. Akkori hivatalos közlések szerint az AirBridge Zrt. által vállalt teljes befektetés értéke mintegy 102 millió euró (akkori árfolyamon 26 milliárd forint) volt.

Szintén fellázadt a Wizz Air: a fapados légitársaság jogellenesnek tartja a Malév állami támogatását, és az Európai Bizottsághoz fordul az ügyben.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!