4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Jó irányba mutat a Magyar Munka Terv, de megvalósulását számos bizonytalansági tényező kíséri, így például az, hogy a vártnak megfelelően alakul-e a gazdasági növekedés - vélekedtek a most megjelent Magyar Munka Tervről az MTI által megkérdezett munkaerő-piaci kutatók.

A kormány csütörtökön tette közzé a Magyar Munka Tervet (MMT-t), amelynek célja a munkaerőpiac rugalmasságának növelése, a munkaerő versenyképességének javítása az ezt támogató képzési rendszer kialakításával, a munkahelyteremtés és a legális foglalkoztatás ösztönzése, valamint a támogatott foglalkoztatás biztosítása azok számára, akik támogatás nélkül nem tudnak elhelyezkedni.

Adler Judit, a GKI Gazdaságkutató Zrt. kutatásvezetője úgy vélekedett, hogy a tervezett átalakítások alapvetően jó irányba mutatnak, ugyanakkor visszatetszőnek nevezte, hogy a szakszervezeteket "kiűzik" a munkahelyekről.

A tervben az szerepel: a kormány szerint célszerű lenne, hogy a munkavállalók foglalkoztatását is érintő munkáltatói döntésekbe való beleszólás joga az üzemi tanácsok kompetenciája legyen. "A szakszervezetek (...) tagjaik érdekképviseletét lássák el, s e funkcióval összeférhetetlenek a munkáltató működését érintő döntésekben való közreműködés" - olvasható a tervezetben.

A kutatásvezető elmondta: a szakszervezetek ugyan részt vehetnek az új érdekegyeztetésben, ebből azonban az állam kivonul. Egyelőre nem lehet tudni, hogy milyen kompetenciákkal, hatáskörökkel rendelkezik majd a munkáltatók és munkavállalók közötti új egyeztetési formának.

Adler Judit egyetért azzal, hogy a munkavállalást érintő helyi kérdésekben helyben állapodjanak meg, ugyanakkor az nem megoldás, hogy az egyén mint munkavállaló tárgyaljon a munkáltatóval, mert az "aszimmetrikus erőpozíció". Ágazati szakszervezeti megállapodásokra továbbra is szükség lenne - hangsúlyozta.

A közfoglalkoztatásban részvevők körének bővítésénél először meg kellene vizsgálni, hogy a bevonni tervezett tartós munkanélküliek, vagy rokkantnyugdíjasok egyáltalán alkalmasak-e a munkára. A szakértő szerint a 10 év alatt egymillió, illetve a 2014-ig 300 ezer, 2015-ig 400 ezer új munkahely a közfoglalkoztatás kiterjesztésével jöhet csak létre. Adler Judit szerint a "rövid ideig, kevés pénzért" való foglalkoztatással el lehet érni egy statisztikailag látványos foglalkoztatás-bővülést, de e mögött "elnyomorodás, egy abszolút életszínvonal-csökkenés van".

Jó elgondolásnak tartja a szociális gazdaságot, amely a helyi lehetőségekre építve szervezi meg a munkanélküliek foglalkoztatását részben állami támogatásból, részben pedig saját bevételekből. Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy ennek megfelelő működéséhez indulótőkére van szükség, de egyelőre nem látszik, hogy ki teszi bele.

Az álláskeresési járadék átlagos 90 napos folyósítási idejéről elmondta: átlagosan eddig is ennyi ideig vették az emberek a járadékot, most csak annyiban "romlik a helyzet", hogy az eddigi 4 éves referencia időszak helyett 5 éves időszakot kell figyelembe venni a járadékra való jogosultság vizsgálatakor. A szakértő szerint az is bizonytalan egyelőre, hogy a vállalkozói szférában lesz-e elegendő munkahely.

Hárs Ágnes, a Kopint-Tárki vezető kutatója szerint a munkaterv inkább feltételezéseket tartalmaz, és gazdasági növekedést feltételez az új munkahelyek létrejöttének előzményeként. A szakértő szerint ez a terv egy olyan kínálati programot tételez fel, amelyben a keresletet a gazdasági növekedés alapozza meg.  Hárs Ágnes hiányolja a dokumentumból a háttérelemzéseket, így például a közfoglalkoztatás költségterheinek megjelölését, és azt is, hogy hogyan fogják visszavezetni a munkaerő-piacra az embereket.

A tervben lényeges szabályozási módosítások vannak, ugyanakkor nem szerepel benne, hogy az átmeneti időszakban milyen hatással lehet a munkaerő-piacra a szabályozás módosítása. Jó lenne tudni azt is, hogy a Munkaerő-piaci Alap forrásait - amelyet a munkavállalói járulékok alkotnak - hogyan, mennyire átláthatóan használja fel a költségvetés.

Az atipikus foglalkoztatási formák elterjesztéséről, például a részmunkaidős foglalkoztatás kapcsán úgy vélekedett: a munkavállalók Magyarországon nem szeretnének ebben a foglalkoztatási formában dolgozni, egyszerűen azért, mert nem tudnak megélni az így szerzett jövedelemből.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!