7p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az autóipar jelenlegi válsága elsősorban nem az autóiparról szól - mondta el az mfor.hu-nak Stekl László. A Fiat Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója szerint a zuhanó autóeladások a gazdaság megroppanását és a szereplői iránti bizalom elpárolgását jelzik. Bár az új autók iránti kereslet év elején itthon is drasztikusan csökkent, piaci szereplők egybehangzó véleménye szerint további áremelkedés várható - részben a gyengélkedő forint miatt.

Magyarországon a Concorde friss elemzése szerint nagyjából felére esett vissza az új autók értékesítése februárban  a tavalyi év második hónapjához képest a fogyasztói bizalom megrendülése és a hitellehetőségek szűkülése miatt. Ezzel mélyen alulmúltuk Európa - egyébként szintén zuhanórepülés szerű - mínusz 27 százalékos átlagát, de még a kontinensátlagnál szintén rosszabbul teljesítő keleti régiót is a magyar eladási adatok húzzák lefelé - a román mellett.

További drágulás várható

A rohamosan csökkenő kereslet ellenére az árakat tekintve túl sok jóra nem számíthatnak a vevők - ebben egyetértenek a piaci szereplők.

"Az utóbbi hónapokban lassú növekedésnek indultak az árak - mintegy öt százalékos növekedés volt tapasztalható -, s ez a tendencia - az euróhoz képest gyenge forint miatt is - a közeljövőben folytatódni fog", mondta el lapunknak Stekl László. A Fiat Magyarország Kft. ügyvezetője szerint ennek következményei egyelőre beláthatatlanok, bár további komoly elbocsátások nem várhatók. Megjegyezte, hogy a hazai felhalmozott raktárkészleteket már nagyjából eladták a cégek, ezt jelzi a kiárusító akciók eltűnése is.

Az árakat tekintve hasonló véleményt fogalmazott meg március elején Dalnoki Balázs. A Porsche Hungaria Kft. Skoda márkaigazgatója az MTI-nek elmondta: öt-tíz százalékos áremelkedés lesz az új autók magyarországi piacán egy-két hónapon belül, mivel a kereskedőknek érvényesíteniük kell a forint árfolyamromlásának hatását. 

Stekl László: a piaci részesedés megtartása az idei cél

A fogyasztók szemszögéből még ennél is negatívabb forgatókönyvet vázolt fel a közelmúltban Reisz János. A Honda-képviselet ügyvezető igazgatója a Világgazdaságnak úgy nyilatkozott: biztosra vehető az árak soha nem látott mértékű emelkedése az év derekára.

A forint erősödésére ugyanis nem lehet építeni, és belátható időn belül arra sem, hogy a kormány támogassa a tízévesnél idősebb gépkocsik cseréjét. A korábbi, még erős forintért vásárolt készlet kifutása után a szállítmányok már az új árfolyamon érkeznek be, ugyanakkor a gyári árak is emelkednek majd, tette hozzá.

Mindenki rosszul jár a tetszhalott autópiaccal

Ami az autóipar általános válságát illeti, Stekl László szerint az nem csak az iparágban tevékenykedő cégeket, hanem a fogyasztókat, a munkavállalókat és az államot is hátrányosan érinti. A 46 százalékos zuhanásból adódó bevételkiesés miatt a márkakereskedők leépítésekre kényszerülnek, ami terheket ró a költségvetésre - ahogy az autóvásárlásokból származó forgalmi és regisztrációs adóbevételek csökkenése is.

Ezért fontos lenne a piac forgalmát élénkíteni, például olyan autócsere-programmal, mint amilyet először Németországban, később pedig más európai országokban is bevezettek - magyarázta a vezető. E programok lényege, hogy az állam anyagi támogatással ösztönzi a régi autók újakra cserélését, amivel jól jár a fogyasztó - hiszen kedvezményesen jut új járműhöz -, a forgalmazó - az eladások növekedése által - és az állam is - az adóbevételek emelkedése miatt -, azonkívül a környezetvédelem szempontjából is előnyös.

Régiónk sem tétlenkedik ez ügyben: Szlovákia már lépett, de Szerbia és Románia is az ösztönzés mellett döntött.

Máshol bejött

Az ilyen programokra persze véges nagyságú finanszírozási keret áll rendelkezésre, tehát csak rövidtávon működtethetők. Stekl László szerint azonban amíg rövidtávon nem oldódnak meg a problémák, addig közép- és hosszú távban gondolkodni is felesleges. A nemzetközi tapasztalat egyébként azt mutatja, hogy remekül beválnak az autócsere-programok: Németországban például robbanásszerűen, 22 százalékkal nőttek az eladások februárban, és Szlovákiában is rögtön növekedésnek indult a piac.

Hazai program egyelőre nincs, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint az állammal folytatott tárgyalások megszakadtak, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium viszont azt közölte: folyik a beérkezett javaslatok kiértékelése.

Káros az önerő nélküli hitel

A Fiat igazgatója azt is kifejtette, hogy szerinte nem lenne egészséges, ha visszatérnének a piacra a korábbi kedvezményes, nulla százalékos önerővel, 10-12 éves futamidőre felvehető hitelek, hiszen részben ezeknek köszönhető a jelenlegi válságos helyzet. "Nem kedvezményes hitelek kellenek, az lenne a fontos, hogy a bankok egyáltalán adjanak hitelt" - mondta Stekl László.

A hosszabb távú fejlődés újraindulásának időpontja a Fiat vezetője szerint bizonytalan, csak az általános gazdasági feltételek javulásával, a bizalom helyreállásával együtt térhet magához az autópiac is.

Cél a pozíciók megtartása

A Fiat a haszongépjárművek piacán vezető szerepet tölt be Magyarországon mintegy tizenkét százalékos részesedéssel. A jelenlegi cél, hogy ezt az arányt megtartsa vagy kis mértékben növelje. Ezt átlagos árazással, de a riválisokhoz képest alacsony fenntartási költségekkel és magas fokú értékállósággal kívánja elérni a társaság.

A személyautók piacán a tavalyi évben 3,4 százalékos részesedést tudhatott magáénak a vállalat, idénre ebben a szegmensben is a pozíció megtartását tűzte ki célul. Korábban a vásárlások mintegy háromnegyede finanszírozott tranzakció volt, a maradék pedig készpénzes, mára azonban az arányok megfordultak - ezért a készpénzes vásárlók számára kedvező ajánlatokkal kell előrukkolnia a cégnek.

A prémium kategóriás járművek vásárlóit még nem szorongatja annyira a válság: az elmúlt két hónapban nagyjából tíz százalékkal csökkentek az eladások, ami a mínusz ötven százalék körüli magyar átlaghoz képest kiemelkedően jó eredménynek számít.

USA: újabb mélypont

Februárban szinte az egész világon folytatódott az autópiac visszaesése. A Concorde elemzése szerint például az USA-ban is mindig van lejjebb: az évesített újautó-értékesítés a várt 9,4 millió darabot alulmúlva 9,1 millió lett, utoljára 1981-ben regisztráltak ilyen alacsony eladást.

A drámai visszaesés szinte semelyik nagy autógyártót nem kerüli el: a korábban ellenállóbbnak tűnő Toyota eladásai is negyven százalékkal estek, ami minden idők legnagyobb év/év alapú csökkenése.

Az élen most is az amerikai gyártók állnak: a General Motors (GM) (mínusz 53 százalék), a Ford (mínusz 48 százalék) és a Chrysler (mínusz 44 százalék) is gyakorlatilag megfelezte tavalyi értékesítését. Az európai autógyártók relatíve jól teljesítettek februárban: a Volkswagen forgalma csupán 18 százalékkal, a Daimleré 21 százalékkal, a BMW-é pedig 35 százalékkal esett.

A drámai eladáscsökkenés mögött az autógyártók szerint már nem a hitelszűkösség áll. Ha a potenciális vevők meg is engedhetnék maguknak a hitelfelvételt, akkor sem vásárolnak jelenleg új autót a továbbra is negatív gazdasági kilátások és a várható további elbocsátások miatt.

Japán: mínusz 24 százalék 

Nagyot esett az autóértékesítés Japánban is: összességében 24 százalékos volt a csökkenés, ami a hetedik havi értékesítés-visszaesés zsinórban. A tavalyi évben a japán autóeladások 34 éves mélypontra jutottak, az idei év első két hónapja alapján 2009 még ennél is gyengébb lehet.

A zsúfolt autópályák, a nehéz parkolás, az emelkedő üzemanyagárak és a kiváló tömegközlekedés mellett már évtizedek óta nehéz autóvásárlásra ösztönözni a japán fogyasztókat, a jelenlegi negatív fogyasztói hangulat pedig még inkább a csökkenő újautó-regisztrációk irányába hat.

"Nemzeti bajnokokat" nevelne Kína

Ezzel szemben - politikai döntések és ösztönzőcsomagok hatására - egyes nagyobb fejlődő piacokon komolyabb eladásnövekedés is előfordult: Kínában 24 százalékos, Brazíliában pedig 20-25 százalékos pluszt regisztráltak.

A kínai kormányzat egyébként nemrég az ország egyik vezető iparágaként definiálta az autógyártást, és ezzel kapcsolatban komoly célkitűzéseket is megfogalmazott. Első lépésben a 14 vezető autógyártót rövid időn belül tíz nagyobb gyártóvá kívánja összegyúrni és "nemzeti bajnokokat" kíván belőlük nevelni. A folyamat végén 2011-re 2-3 olyan gyártónak kell létrejönnie, amely éves szinten legalább kétmillió autót értékesít.

Fokasz Oresztész

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!