3p

A tervezetthez képet egymilliárd forinttal több, 2,2 milliárd forint lett a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. 2009. évi mérleg szerinti nyeresége, miután a tulajdonos, a magyar állam nem vett ki osztalékot a társaságból - közölte a HungaroControl szerdán az MTI-vel.

Fehér Imre szóvivő tájékoztatása szerint a nyereséget az eredménytartalékba helyezik. Az állami tulajdonos képviseletében a közlekedési miniszter hagyta jóvá a társaság 2009. évi beszámolóját.

Az árbevétel 2009-ben 19,1 százalékkal 24 milliárd forintra nőtt, miközben az összforgalom 2,58 százalékkal csökkent, jóval kisebb mértékben mint az európai légtérben. Az európai légtérben a forgalom egy év alatt 6,6 százalékkal esett vissza. A magyar légtérben a forgalom 1,36 százalékkal mérséklődött, míg a Ferihegyi repülőtéren le- és felszálló repülőgépek száma 7,7 százalékkal csökkent tavaly.   
 
Az év első negyedévében, 2010. január-márciusban már növekedés mutatkozott hasonlóan az európai légi forgalomhoz. A magyar légtérben ebben az időszakban a forgalom 4,8 százalékkal emelkedett éves összehasonlításban.

A HungaroControl üzemi szintű nyeresége a múlt évben elérte az 1,99 milliárd forintot, szemben az előző évi 493 millió forinttal. Ugyanakkor az adózás előtti nyereség 2,3 milliárd forint volt. A HungaroControl 2008-ban közel 400 millió forint veszteséggel zárta az évet a devizaügyleteken elszenvedett veszteség miatt.

A légiforgalmi szolgálat 2009-2010-es stratégiájának kiemelt feladata a funkcionális légtérblokk kialakításában (FAB-CE) való részvétel. Az egységes európai légtérben (Single European Sky) az egyes régiókban funkcionális légtérblokkokat (FAB)  hoznak létre a légiforgalmi irányítás összehangolására. A  kilenc  közül az egyik lesz a Magyarország, Ausztria, Bosznia-Hercegovina, Csehország, Szlovákia, Szlovénia és Horvátország részvételével alakuló, közép-európai FAB-CE, aminek 2012-ig kell létrejönnie. Az egységes európai égboltot az országok határai széttagolják, a határoknál problémát okoz például a váltás a különböző technológiák és eljárások között. A  FAB-nak köszönhetően egyenesebbé válnak az útvonalak, ezáltal csökken a repülőgépek a károsanyag-kibocsátása és gazdaságosabbá válik az üzemelés is.

A fokozódó versenyben a HungaroControl versenyképességét növeli az, hogy nincs kapacitáshiány a légiforgalmi irányításban, magas a technológiai színvonal és Magyarország légterében a legalacsonyabb az útvonaldíj - egységenként 35,54 euró, amit az útvonal hossza és a repülőgépek súlya alapján számítanak.

A versenyképesség megőrzése érdekében 11 milliárd forintot fordít a HungaroControl az új légiforgalmi irányító központ, az ANS III. projektre, amihez a maximálisan adható 5,964 millió euró  támogatást ítélt meg az Európai Unió. Megkezdődött a légiforgalmi irányításhoz használt MATIAS szoftver következő fejlesztésének előkészítése is.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!