Fehér Imre szóvivő tájékoztatása szerint a nyereséget az eredménytartalékba helyezik. Az állami tulajdonos képviseletében a közlekedési miniszter hagyta jóvá a társaság 2009. évi beszámolóját.
Az árbevétel 2009-ben 19,1 százalékkal 24 milliárd forintra nőtt, miközben az összforgalom 2,58 százalékkal csökkent, jóval kisebb mértékben mint az európai légtérben. Az európai légtérben a forgalom egy év alatt 6,6 százalékkal esett vissza. A magyar légtérben a forgalom 1,36 százalékkal mérséklődött, míg a Ferihegyi repülőtéren le- és felszálló repülőgépek száma 7,7 százalékkal csökkent tavaly.
Az év első negyedévében, 2010. január-márciusban már növekedés mutatkozott hasonlóan az európai légi forgalomhoz. A magyar légtérben ebben az időszakban a forgalom 4,8 százalékkal emelkedett éves összehasonlításban.
A HungaroControl üzemi szintű nyeresége a múlt évben elérte az 1,99 milliárd forintot, szemben az előző évi 493 millió forinttal. Ugyanakkor az adózás előtti nyereség 2,3 milliárd forint volt. A HungaroControl 2008-ban közel 400 millió forint veszteséggel zárta az évet a devizaügyleteken elszenvedett veszteség miatt.
A légiforgalmi szolgálat 2009-2010-es stratégiájának kiemelt feladata a funkcionális légtérblokk kialakításában (FAB-CE) való részvétel. Az egységes európai légtérben (Single European Sky) az egyes régiókban funkcionális légtérblokkokat (FAB) hoznak létre a légiforgalmi irányítás összehangolására. A kilenc közül az egyik lesz a Magyarország, Ausztria, Bosznia-Hercegovina, Csehország, Szlovákia, Szlovénia és Horvátország részvételével alakuló, közép-európai FAB-CE, aminek 2012-ig kell létrejönnie. Az egységes európai égboltot az országok határai széttagolják, a határoknál problémát okoz például a váltás a különböző technológiák és eljárások között. A FAB-nak köszönhetően egyenesebbé válnak az útvonalak, ezáltal csökken a repülőgépek a károsanyag-kibocsátása és gazdaságosabbá válik az üzemelés is.
A fokozódó versenyben a HungaroControl versenyképességét növeli az, hogy nincs kapacitáshiány a légiforgalmi irányításban, magas a technológiai színvonal és Magyarország légterében a legalacsonyabb az útvonaldíj - egységenként 35,54 euró, amit az útvonal hossza és a repülőgépek súlya alapján számítanak.
A versenyképesség megőrzése érdekében 11 milliárd forintot fordít a HungaroControl az új légiforgalmi irányító központ, az ANS III. projektre, amihez a maximálisan adható 5,964 millió euró támogatást ítélt meg az Európai Unió. Megkezdődött a légiforgalmi irányításhoz használt MATIAS szoftver következő fejlesztésének előkészítése is.
MTI/Menedzsment Fórum