Itthon egyre kevesebb munkahelyen "bűn" a jókedv. Az egyik hazai call-center például humorral oldja meg az ügyfélpanaszok okozta stresszt, és a kiégéshez vezető rossz emlékű telefonos esetek feldolgozását. A munkatársaknak mindig épp harminc napjuk van "gyűjteni" a velük megtörtént rémes történeteket, a legszörnyűbb ügyfélreakciókat és a legtöbb idegeskedést okozó panaszokat csokorba szedhetik. A rossz élmény okozta trauma, a történet újraelmesélésekor már kifejezetten viccesnek hat - mondta a call-center HR-vezetője. Az egynapos "kibeszélőshow" végén közösen szavaznak arról, hogy melyik sztori volt a legszörnyűbb, amely ajándékot érdemel.
Az egyik biztosítótársaság szintén a jókedv eszközével igyekszik fejleszteni az értékesítői csapat együttműködését. Náluk minden héten "ügyeletes" munkatárs figyel a többi kolléga sztorijaira, gyűjti a beszólásokat, szellemes mondásokat, majd ezekből összeállítást készít. Negyedévente két főre szóló hosszú hétvégét nyer valamelyik hazai kastélyszállóba az az értékesítő, aki a leginkább figyelt kollégái jókedvére.
Az egyik kisebb gyártó cég menedzsmentje még az év elején pályázatot írt ki "Készíts humoros videót egy munkanapodról!" címmel. Az elkészült műveket szeptember végéig lehetett "benyújtani", most pedig a HR-es kollégák feladata, hogy a különböző minőségű és színvonalú felvételekből, egyórás mozifilmet készítsenek, amelyet a karácsonyi céges partin láthat majd minden kolléga.
Az edinburgh-i Eden Brown Recruitment Company nemrég arról készített tanulmányt, mennyire képes segíteni a jókedv a csapatszellem kialakulását és a hatékony munkát. Elemzésükből kiderült: annak a megtanulása, hogy kinevessük a munkánkat és önmagunkat, segíti más szemszögből láttatni a dolgokat, sőt a ránk nehezedő terheket is csökkenti. Azok a munkahelyek, ahol jelen van a humor, produktívabbak és pörgősebbek, mint a komor és unalmas cégek.
Az Ohio University kifejezetten vállalatvezetőknek állított össze tavasszal egy publikációt, hogy mire tudják tudatosan használni a humort a szervezetfejlesztésben. Áttöri az érdekellentétekből született akadályokat, csökkenti a kulturális különbségeket, megkönnyíti a kommunikációt, a kapcsolatok kialakítását spontán elősegíti, és új szemléletet hoz - fogalmaz a vezetőknek szánt "jókedvajánlás". Az egyetem szakemberei szerint a humor a jövő legolcsóbb és leghatékonyabb motivációs eszköze - áll a Világgazdaságban.
Menedzsment Fórum