A hatékonyság kritériumai
Boros István véleménye szerint is, a vállalati HR-esek sok esetben a tréningcím alapján döntenek egy-egy képzésről, pedig ugyanaz a megnevezés sokszor teljesen más tartalmat takar.
Sok helyen jutalomként adják az ilyen jellegű képzéseket, ami Szabó Emese szerint nem szerencsés, mivel a lojalitásnövekedésnek és az elégedettségnek csak hozzáadott értékként kéne jelentkeznie. Előfordul az is, hogy bizonyos tréningfajtákat divatból kérnek (tipikusan ilyenek a csapatépítő tréningek), és gyakorta találkoznak azzal, hogy a cégvezetés nem tudja pontosan, mire van igénye. Ebben viszont sokat segíthet a trénercég.
A belső oktatók előnye, hogy jobban ismerik a szolgáltatást és a céget, a külsősök viszont objektívebben látják a szervezeti hiányosságokat. Így az a legszerencsésebb, ha a szolgáltatók együtt tudnak dolgozni a belső emberekkel.
A munkavállalói tréningek általában ott működnek igazán, ahol a cégvezetés is teljesen elkötelezett és nem "csak" megrendeli azokat. A legtöbb helyen elkülönül a munka és a képzés, ahová gyakran csak muszájból mennek. Akiknek a legnagyobb szüksége lenne ezekre a képzésekre, az általában távol marad.
A Cégos Kft. adatai alapján a projektmenedzsment képzések mostanában egyre népszerűbbek, de a vezetőképző tréningek, a menedzsment és a kommunikációs készségfejlesztő tréningek állandó slágerek a piacon. A budgeting és kontrolling képzések viszont már lecsengtek, nincs már rájuk olyan kereslet, mint korábban. Az ügyvezető szerint azonban méltánytalanul háttérbe vannak szorítva a beszerzési tréningek.
Körte Ildikó