A tapasztalatok szerint a program dinamikája ilyenkor már elbírja ezt a fajta direkt visszajelzést. És bár a saját és külső identitások általában nem esnek egybe, a LEGO kockákba öntött metaforák elveszik a visszacsatolások "élét". A következő lépésben mindenki egyesíti a saját identitását ábrázoló két modellt. A belső és külső "énkép" integrációja jó lecke, amely az érintettek számára sokáig élő tanulságokkal szolgál.
Kapcsolatok emberek és értékek között
A REAL TIME IDENTITY program célja, hogy bemutassa a vezetői csapat tagjai és az általuk vallott értékek (szervezeti kultúraelemek) közötti kapcsolatokat. A következő feladat szerint ezért az, hogy a résztvevőknek meg kell építeniük, szerintük aktuálisan mi jellemzi leginkább a csapat működését. Természetesen nem üzleti modellről, hanem érzésekről van szó. Olyan minőségi jellemzőkről, melyek a vezetés tevékenységének hatására növekedhetnek (erősödhetnek) vagy éppen csökkenhetnek (gyengülhetnek). Ezeket az építményeket a tanácsadók elhelyezik az identitásmodellek körül. Ekkor következik a kapcsolatok létrehozása. Ezzel a program újabb nehéz - ha úgy tetszik konfrontatív - szakaszába lép. Minden résztvevőnek ugyanis csak négy kapcsolatépítési lehetősége van. Két ember és két érték között választhat. Az elemzés során a tanácsadók arra összpontosítanak, hogy egyes értékek és személyes erőforrások miért nem lettek integrálva a csapat működésébe.
A program további részében a beszélgetések tanulságainak irányított megfogalmazása zajlik. A tanácsadók a célrendszerben meghatározott tartalmi elemek figyelembevételével egyéni és csoport-szintű visszacsatolásokat fogalmaztak meg.
A programot a résztvevői és tanácsadói értékelések alapján a megrendelő sikeresnek minősítette. Az egyik középvezető elmondása szerint "érdekes az először építkezz, csináld a kezeddel azután fűzd hozzá a gondolataidat elv." Mások úgy látták, hogy "könnyebb a középvezetői munkát érintő változásokat bevezetni, ha azokat egy kicsit lazább, oldottabb körülmények között vezetik elő, mintha egy értekezleten esne szó mindenről, ahol az érintettek általában elutasítják a kritikát és kapásból megvétóznak egy csomó értelmes elképzelést." Az egyik résztvevő úgy érezte, hogy "a LEGO modellek megépítésén keresztül sokkal jobban átláthatóak azok a folyamatok, amelyek a vizsgálódás tárgyát képezték. Komoly, a jövőnket lényegesen befolyásoló munkát végeztünk játszva, nagyon jó hangulatban."
A LEGO SERIOUS PLAY metodikával kapcsolatos további információk:
Új sikerkritériumok a vezetőképzésben - hogyan készüljünk a káosz-korra?
LEGO tréning Magyarországon - a szervezetfejlesztés új dimenziói
Felkészülni a regionális vezetői szerepre - LEGOŽ SERIOUS PLAY esettanulmány - 1.
Hivatalos magyarországi LEGO SERIOUS PLAY oldal
www.iqc.hu/lego
A vezetői szemléletváltás elősegítése - LEGO SERIOUS PLAY esettanulmány - 2.
A LEGO elemek használatára alapozott SERIOUS PLAY vezetés- és szervezetfejlesztő metodikát 2002-es megjelenése óta többek között olyan elismert üzleti szervezetek alkalmazták, mint a Daimler-Chrysler, a Varta Battery, az Orange, a ROTO, a NOKIA, a Roche, a Tetra Pak vagy az Alcatel. A módszertan hatékonyságát igazolja, hogy a tanácsadói piac prémium szegmensébe pozícionált szolgáltatás iparágtól függetlenül nagy népszerűségnek örvend. 2003. nyarától a Magyarországon működő vállalatok is tesztelhetik ezt az újfajta megközelítést. A LEGO SERIOUS PLAY hazai partnerének fontos vezetés-fejlesztési referenciája a mezőgazdasági berendezések és termékek, illetve az ezek finanszírozásához kapcsolódó banki szolgáltatások piacának egyik legnagyobb magyarországi szereplője.