2p

Világszerte a Procter & Gamble költ legtöbbet hirdetésekre, nem kevesebb, mint 3,82 milliárd dollárt. A P&G-t a General Motors és a Unilever követi. Ez a három cég, amely 3 milliárd dollár feletti összeget áldozott 2001-ben reklámokra.

Az európai reklámpiac

Érdekes, hogy néhány amerikai világmárka gyakrabban tűnik fel az USA-n kívül. Így például több reklámban, és újsághirdetésben jelenik meg Európában a Coca-Cola és a Mars is, mivel mindkettő csak a költségkeretének 29 százalékát költi el Amerikában. Ennél is érdekesebb a Colgate- Palmolive büdzséjének felosztása: az USA-ba 19,4%-át, Európában 49%-át, Ázsiában 17,9 %-át, míg Latin-Amerikában 11 %-át költi.

A korábban legdinamikusabban növekvő hirdetési büdzsével rendelkező távközlési cégeknél a múlt évben komoly törés következett be. Ugyanakkor minden ellenkező híresztelés ellenére növekedtek a reklámra költött összegek a pénzügyi szolgáltató, a gyógyszer, a személyes termékek kategóriájában.

Kína: nagy ugrás a reklámpiacra?

A világ legmarkánsabban fejlődő régiójaként Kína a marketingesek érdeklődésének is a fókuszába került. A szakemberek szerint azonban az olyan fejlődő piacokon, mint amilyen a világ legnépesebb országa is, hangsúlyosabb szerepe van a disztribúciónak. Ugyanakkor egy ilyen mérvű fejlődés után konszolidáció következhet, amikor is előtérbe kerül az árstratégia, a promóció, és a reklám.

Noha összességében 2,6 százalékos volt a csökkenés ez nem azt jelenti, hogy a cégek általában vágták volna a marketing büdzséjüket. Míg a Top 100 fele ugyanis csökkentette ilyen irányú kiadásait, addig a másik fele növelte.

A csökkenés elsősorban az amerikai cégeknek köszönhető. a 13 legnagyobb költségcsökkentést végrehajtó cégből – ezek több, mint 20 százalékkal kisebb büdzsével dolgoztak – 9-nek volt az USA-ban a székhelye. Ráadásul köztük volt a második legnagyobb hirdető a GM.

Az optimistább cégek között többségben voltak az európaiak. Tíz cég volt ezek közül, amely kétszámjegyű növelést hajtott végre a marketing költségvetésében. A legismertebbek, illetve, hogy mennyivel növelték hirdetési kiadásaikat: Reckitt Benckiser (15.4%), Danone Group (14.2%), Bristol-Myers Squibb Co. (14.5%), BMS (25.9%), Kia (31.4%) és Heineken (13.6%).

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!