Elmondta, hogy a számlaképre vonatkozó előírásokat hét szolgáltató összesen nyolc esetben szegte meg az idén. Rájuk emiatt - a már jogerős döntés alapján - 56,5 millió forint büntetést szabtak ki.
Németh Szilárd felidézte azt is: kilenc szolgáltató ügyében első fokon már lezárult az eljárás amiatt, hogy a rezsicsökkentésből eredő megtakarításról nem adtak megfelelő tájékoztatást. Ha jogerőre emelkedik a döntés, összesen 560 millió forint kötbért kell kifizetniük.
Közölte továbbá, hogy a földgáz- és villamosenergia-szolgáltatással kapcsolatban 872 egyedi bejelentés is érkezett, amelyből 766 zárult le összesen 330 millió forintos büntetéssel.
Három szolgáltató ellen azért indult vizsgálat, mert nem hajtotta végre a rezsicsökkentést. Közülük a "leghíresebb" a Tigáz volt, amellyel azonban - a túlszámlázások visszafizetésével - sikerült "békésen" megoldani a problémát, ugyanakkor még jelenleg is eljárás zajlik a Paksi Hulladékgazdálkodási Kft. és a Zöld Híd Régió Kft. ellen - mondta a Fidesz szakpolitikusa.
A fogyasztóvédelmi ügyek mellett Németh Szilárd ismertette a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalnál indult eljárásokat is. Példaként említette, hogy az Elmű-Émász az év első felében azt közölte fogyasztóival, átállhatnak online tarifára, "azonban a tájékoztatásban elfelejtették elmondani", hogy ha ezt elfogadják, azzal kilépnek az egyetemes szolgáltatás köréből, így nem jár nekik a rezsicsökkentés. "Gyakorlatilag azt mondhatjuk, tudatosan csapta be az embereket az Elmű-Émász", ezért kétmillió forinttal szankcionálták a céget, amelynek át kellett dolgoznia ajánlatát, és fel kellett függesztenie ezeket a szerződéskötéseket is - közölte a kormánypárti képviselő.
Hozzátette azt is, hogy 79 víziközmű-szolgáltatóval szemben díjfelügyeleti eljárás indult, ami 113 települést és 425 ezer fogyasztót érintett. Ezek közül 47 esetben meg is állapították a jogsértést a díjakkal kapcsolatos szabályok megszegése miatt - ismertette.
"A magyar fogyasztók érdekében ezeket az eseteket fel kell tárnunk, a büntetéseket ki kell szabnunk, és a helyes útra kell terelnünk a szolgáltatókat" - összegezte véleményét Németh Szilárd.
MTI