6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bár a 2013-ban életbe lépő rendszer kedvezményei hosszabb időre szólnak, és jóval szélesebb réteget érintenek, összegben rövid távon többségében előnytelenebb a munkaadó számára, mint a START-kártyás rendszer. Mfor.hu-háttér.

Egy hete nyújtotta be a kormány azt az előterjesztést, mely többek között a munkaerőpiaci szempontból nehezebb helyzetben lévők elhelyezkédését is támogatja a munkavállalók által érvényesíthető járulékkedvezmények révén. Ahogy azt az új terv bejelentését követő napon megírtuk, lényegében a kormány nem csinált mást, mint az amúgy már meglévő START-kártyás rendszert terjesztette ki és alakította át némileg. A kedvezmények ugyanis a 25 év alattiak (START-rendszerben pályakezdők), 55 év felettiek, tartósan munkanélküli és a gyedről, gyesről visszatérő kismamák után voltak igényelhetők.

Arról egyébként, hogy a Munkahelyvédelmi Terv keretén belül előírt kedvezmények és a START-rendszer hogyan fog együttműködni, illetve megmarad-e egyáltalán a régi, egyelőre nincsenek konkrét információk. Annyi azonban biztos, hogy a költségvetés elkészítésekor a kormány még úgy képzelte: 2013-ban is növelni akarja a START-rendszer révén a foglalkoztatottságot. "E jogcím 2012. évi előirányzatának összege 6 milliárd forint, a 2013. évi tervezett előirányzat ugyancsak 6 milliárd forint. A START-kártyával 2013. év folyamán havonta átlagosan várhatóan 35-40 ezer fő foglalkoztatása valósul meg" - olvasható a jövő évi költségvetésben.

Megváltoztatott START-rendszer

A Munkahelyvédelmi Terv benyújtott törvényjavaslata szerint a munkaadók maximum bruttó 100 ezer forintos bérig 27, illetve 14,5 százalékos kedvezményt érvényesíthetnek az általuk fizetendő szociális hozzájárulási adóból (szochó), a tartósan munkanélküliek, illetve a munka világába visszatérő kismamák után pedig a 1,5 százalékos szakképzési hozzájárulás alól is mentesül a munkáltató - természetesen szintén bruttó 100 ezer forintos bérig.

Ha ezeket összevetjük az alábbi táblázatban szereplő információkkal, melyek a START-kártyákhoz kapcsolódó feltételeket és lehetőségeket összegzik, akkor a legnagyobb eltérést a kedvezmény igénybevételének felső határában találhatjuk. A START esetében a minimálbér 150 százalékáig, tehát maximum bruttó 139 500 forintos bérig jár kedvezmény a gyedről visszatérő kismamák és a középfokú végzettséggel rendelkező pályakezdőknél, minden más esetben pedig (felsőfokú végzettségű pályakezdők, 55 év felettiek és tartós munkanélküliek után) a munkáltató a minimálbér 200 százalékáig, vagyis maximum 186 ezer forint bruttó bérig csökkentheti a fizetendő szociális hozzájárulási adót (szemben az új rendszer egységesített bruttó 100 ezres felső határával). Ez pedig már előrevetíti azt, hogy hogyan is viszonyul az új rendszer által kínált kedvezmény a meglévő START-kedvezményekhez.

Azt mindenképpen meg kell jegyeznünk, hogy az új rendszer nem nevesít külön pályakezdőket, ezért kalkulációnk során mi a 25 éven aluliakat a START-rendszer pályakezdők kategóriájával vetettük össze, ugyanakkor csak a foglalkoztatás első évére vonatkozó kedvezményeket hasonlítottuk össze. A START-kártyák és a jövőre életbe lépő kedvezmények is egyaránt más-más mértékkel, más-más időszakra igényelhető. Miközben a START-kártyák minden esetben korlátozott időre szólnak, és a kedvezményre jogosító kártyát a munkavállalónak kell igényelnie az adóhivatalnál, addig az akcióterv részeként meghatározott kedvezmények jóval szélesebb réteget érintenek, automatikusan járnak majd, és hosszabb időre érvényesek.

Jelentősen csökken az igénybe vehető maximum kedvezmény

Először is azt vizsgáltuk meg, hogy a kormány által rögzített feltételek alapján mekkora az igénybe vehető járulékkedvezmény maximuma az egyes kategóriákban. Ahogy az az alábbi táblázatunkban is látszik, nominálisan az új csomag minden munkavállalói csoport esetében alacsonyabb maximum érvényesíthető kedvezményt biztosít, ám ez, tekintve a bérben meghatározott felső korlátot, nem is meglepő. Arányaiban nézve kiderül, a legrosszabbul a gyedről visszatért nőket alkalmazók járhatnak, hiszen esetükben míg korábban a START-kedvezménynek köszönhetően 21 százalékkal lehetett csökkenteni a munkaadói terheket, az akcióterv keretében meghirdetett feltételek mellett már csak a teljes munkaerőköltség 6 százalékát spórolhatják meg a munkáltatók.

Ha minimálbérre lenne bejelentve a munkavállaló

Abban az esetben, ha a munkaadó minimálbéren foglalkoztatná a munkavállalóját, kisebb mértékű eltérést észlelne a kétféle rendszer között, bár tagadhatatlan, hogy évesítve ezek a kis összegek is jelentős nagyságrendre növekednek. Lentebb a táblázatunkban látható, hogy a 25 év alattiak esetében a jövőre életbe lépő kedvezmény 2325 forinttal alacsonyabb csökkentést tesz lehetővé, 13 485 forintot biztosít a munkavállalónak, míg az 55 év felettiek esetében a nemrég bejelentett kedvezményrendszer 11 625 forinttal kevesebb szocho-csökkentést tesz lehetővé. Ha a munkavállaló START-kártyával rendelkezőt foglalkoztatott, akkor 25 110 forinttal kellett kevesebb szochót fizetnie a minimálbér után, a kormány újítása után viszont már "csak" 15 660-zal csökkentheti a foglalkoztatás költségét.

Jó hír viszont, hogy van olyan csoport, ahol az új kedvezményrendszer a foglalkoztatás szempontjából jobban ösztönzi a munkáltatót, mint a START-kártya: ez pedig a visszatérő kismamákat és a tartósan munkanélkülieket jelenti. Utóbbiak esetében nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy Matolcsy minisztériuma újraértelmezte a fogalmat, hiszen míg a statisztika a legalább egy éve állástalanokat sorolja ebbe a csoportba, az NGM-nél már az is tartósan munkanélkülinek minősül, aki a foglalkoztatást megelőző 9 hónapon belül fél évig volt állás nélkül. Esetükben, köszönhetően annak, hogy a kormány jövőre a teljes munkáltatót terhelő járulékrészt elengedi, közel 1400 forinttal csökken a foglalkoztatás költsége minimálbérnél. Ez pedig azt jelenti, hogy a munkaadónak csak a minimálbér összege, vagyis 93 ezer forint fog felmerülni költségként az adott alkalmazottal kapcsolatban. Százalékosan ez 1,2 százalékkal nagyobb megtakarítást jelent.

Garantált bérminimumnál

Bruttó 108 ezer forintos bérnél már csak azok a munkaadók örülhetnek az új rendszernek, akik tartósan munkanélkülit akarnak foglalkoztatni, hiszen ennél a bérszintnél már csak náluk biztosít magasabb kedvezményt a munkahelyvédelmi terv. Esetükben mindössze 0,8 százalékponttal több megtakarítás, 30 780 forint realizálható a START-kártyás 29 700 forint helyett. A legrosszabbul egyértelműen az 55 év felettit alkalmazók járnak, hiszen, ha a nemrég bejelentett 14,5 százalékos szociális hozzájárulási kedvezményt érvényesítik, akkor 14 ezer forinttal csökken a szochóból érvényesíthető kedvezmény nagysága, ami 10 százalékos visszaesésnek felel meg.

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!