A gazdasági válság kapcsán időnként hallani olyan véleményeket is, miszerint a baj nem is akkora, amekkorának mondják a szakemberek, és nagy részben a média generálja a pánikot. A tények persze magukért beszélnek, a leépítések száma, a gazdasági növekedés visszaesése (illetve a recesszió veszélye) túlmutat egy, a média által keltett negatív hangulaton, ugyanakkor az is igaz, hogy nem mindenkit érint egyformán a válság, legalábbis most még nem, és egyes iparágaknak jót is tehet a nehéz gazdasági helyzet.
Mozgolódik az online piac
Néhány héttel ezelőtt írtunk már arról, hogy a PR és az online média akár győztesen is kijöhet ebből a helyzetből, bár akkor még csak találgatások hangzottak el az ügynökségek részéről. Az mfor.hu második marketing konferenciáján azt is megtudtuk, hogy a válság a tévénézési időt és a kólafogyasztást is növelheti. A sportszerárusító cégek szintén optimisták, úgy vélik, a recesszió kevésbé érinti őket, hiszen az emberek sportolni mindig fognak. Persze az más kérdés, hogy mennyiért, milyen sportszereket vesznek majd ahhoz.
Sajnos a nagyobb befektetést igénylő iparágakról ez nem mondható el, de az online piac eredményeit óvatosan kell kezelni, hiszen a karácsonyi időszak jócskán eltorzítja az adatokat. Ennek ellenére az online keresések, és hirdetések területén megfigyelhetőek bizonyos változások az elmúlt három hónapban, melyeket a gazdasági helyzet megváltozásának számlájára írnak a szakértők.
Válságban többet guglizunk
Basak Tamar, a Google regionális igazgatója az mfor.hu-nak nyilatkozva elmondta, hogy a Google mérései szerint a gazdasági válság igencsak fellendítette az internetes kereséseket, hiszen az emberek több időt töltenek otthon, azon belül is az interneten. A tömeges otthonmaradás inkább a mediterrán országokban jelent látványos változást, hiszen az ott élők sokkal több időt töltenek lakásukon kívül, mint mi, vagy az észak-európaiak.
Tehát azon kívül, hogy több időt töltenek kereséssel az emberek, a keresőszavak tartalma is megváltozott az elmúlt néhány hónapban. Az Angliában élő, török származású igazgatónő beszámolója szerint kiugróan megnőtt az olcsó, és a használt termékekre történő keresések száma. Ezzel párhuzamosan megváltozott a külföldi és belföldi utazások aránya, utóbbi az előbbi rovására nőtt. Az olcsó fapados járatok iránti kereslet is érezhetően nagyobb lett, ugyanígy megugrott az árösszehasonlító oldalak nézettsége, valamint a használt árukra alkudozó vevők, és eladók is többen lettek a virtuális térben.
„Az emberek kevesebb pénzből igyekeznek fenntartani ugyanazt a fogyasztást, így jobban utána néznek annak, hogy mire költik el pénzüket. Sokkal inkább meg akarják ismerni a termékek összetételét, minőségét, és ár-érték arányát. Mindez egyértelműen meglátszik a keresési szokásokban” – mondta Basak Tamar.
Magyarország a régióban erős piacnak számít, itt az internetezők kilencvenöt százaléka a Google-t használja kereséseihez. Az ADSL szolgáltatások iránt is nőtt az igény, ezen belül inkább az olcsó szolgáltatókat keresik fel többen, mint azelőtt. A Google-t, mint hirdetési piacot tekintve, Magyarország a középmezőnyben van, Románia és Görögország előtt, de jóval Csehország és Lengyelország után, e két ország sokkal jobban kihasználja a keresőmarketing adta lehetőségeket, mint mi.
Most többen osztanák pénzügyi tanácsaikat
Kálmán Tamás, az Etarget területi képviselője szintén mozgást érzékel az online piacon. „Miután több cikk foglalkozik a gazdasági válsággal, és ezeket a cikkeket többen olvassák, így most több hirdetőnk van a pénzügyi szegmensből.”
Magyarországon az „olcsó” mindig is vonzó kulcsszó volt
Magyarországon, ha az „olcsó” vagy az „akció” szó szerepelt egy hirdetésben, akkor arra sokkal több átkattintást kaptunk, mint más keresőszavakra – mondta Sziebig Péter, a Klikkmania üzletágvezetője, aki nem érzékel óriási változásokat a keresésekben. Úgy véli, hogy néhány kis és középvállalat kieshet, ha felgyorsul a keresőmarketing piaca, hiszen akkor többet kell majd fizetni egy kattintásért, azok viszont, akik professzionálisan használták eddig is az Adwordsot vagy az Etarget keresőjét elképzelhető, hogy inkább idecsoportosítják majd a hirdetésre szánt pénzt. „Mindenesetre hozzánk jöttek új ügyfelek az utóbbi három hónapban, egyrészt a gazdasági válság miatt, másrészt azért, mert egyre ismertebbé kezd válni ez a hirdetési forma is.”
Lantos Gábor a Brandshop24, online áruház ügyvezetője igyekszik elébe menni az eseményeknek: olcsóbb árfekvésű ruhákkal szélesítik a kínálatot a közeljövőben, mivel most a cél a fennmaradás. „Több kereskedő inkább olcsóbb árukat tesz ki, és akár még az árrésből is visszavesz, csak valahogy túlélje az elkövetkezendő hónapokat. Az online árusítás ezért kerülhet most kicsivel jobb helyzetbe, mert itt a napi rezsi sokkal alacsonyabb, és nem kell évekre előre lekötnünk magunkat egy bérleti szerződéssel” – mondta az ügyvezető.
Gábor Fanni