4p

Egyelőre nem sokat tudni az Iwiw üzleti megfelelőjének szánt Biwiwről: a tulajdonos a puszta tényen és az alapkoncepción kívül nem mond semmit, az Iwiwnél pedig egyelőre híresztelésnek tekintik az új közösségi oldal alakulását. A minta mindenesetre az Egyesült Államokból származhat. Ottani szakértők szerint a leendő Biwiw üzleti modellje használhatóbb, mint az Iwiwé. Mfor.hu háttér.

Lazán - az üzletről (Mfor-montázs)

Az Iwiwhez hasonló közösségi portál beindítását tervezi a Biwiw Informatikai Szolgáltató és Kereskedelmi Kft., amelyet a Nobilis Kristóf érdekeltségébe tartozó Közép-európai Média és Kiadói Szolgáltató Zrt. alapított, közölte nemrég a HVG.

Ősszel indulhat a Biwiw

A T-Online Zrt. tulajdonában álló iwiw közösségi portálhoz elnevezését tekintve kísértetiesen hasonlító internetes oldalon üzleti alapú hálózatokat alakíthatnának ki a világon működő magyar cégek és üzletemberek - mondta a lapnak Tallai Gábor vezérigazgató. A Terror Háza Múzeum programigazgatójaként is dolgozó szakember hozzátette: a közösségi oldal fejlesztése már folyik, ősszel szeretnének elindulni.

Ennél többet egyelőre nem lehet tudni a fejlesztésről, hiszen az Iwiw Kft. vezetői sem nyilatkoztak arról, hogy terveznek-e jogi lépéseket az elnevezés miatt. Szabó Márton, a T-Online érdekeltségű cég ügyvezetője lapunknak ezzel kapcsolatban csak annyit mondott, hogy egyelőre híresztelésnek tekintik a Biwiw indulását.

Nobilisék ötlete mindenesetre működőképes lehet, annál is inkább, mivel amerikai szakértők elismerően nyilatkoznak az internetes üzleti hálózatépítésben rejlő lehetőségekről - sokkal inkább, mint a csupán az ismeretségek feltérképezését, vagy éppenséggel új kapcsolatok kialakítását "csak úgy" lehetővé tevő, az Iwiwhez hasonló közösségépítő oldalakról.

Kamatozó kapcsolatok

Ilyen oldal például a Ryze.com vagy a Linkedin. Ezeket a hálózatokat főleg üzletemberek használják, pénzt fialó kapcsolatépítésre. A New York Timesnak nyilatkozó szakértők szerint ezekben a portálokban már csak azért is több az üzleti lehetőség, mert a felhasználók a későbbiekben akár fizetni is hajlandók a regisztráció fenntartásáért. Az üzleti céllal létrejött site-ok közül a Ryze.com már nyereséget is el tudott érni, közölte az amerikai lappal Adrian Scott, a cég ügyvezetője.

A társaság csupán három éve működik, és kifejezetten azzal a céllal jött létre, hogy üzletembereket hozzon össze a neten keresztül. A szolgáltatásnak 120 ezer regisztrált tagja van, és - ami az egészet különlegessé teszi - nem vállalatok, hanem személyesen a cégvezetők és a tulajdonosok jelennek meg az oldalon.

Golf a neten

Az egész olyan, mint a golf, véli Adrian Scott. Az emberek összejönnek, magukat adják, de úgysem tudják megtenni, hogy ne az üzletről beszéljenek, és ne térképezzék fel a jó lehetőségeket - tette hozzá. Sőt, úgy tűnik, hogy az üzletemberek hajlandóak többet fizetni bizonyos pluszszolgáltatásokért.

A regisztráció ingyenes, de például az "arany tagsági kártyáért" - amely egyfajta rangot jelent a rendszeren belül - már fizetni kell, tíz dollárt havonta. A rendszer minden más szempontból úgy működik, mint az Iwiw: a tagok elkészíthetik személyes bemutatkozó oldalukat, és kapcsolatokat alakíthatnak ki más regisztrált tagokkal.

A másik, üzletemberek által kedvelt közösségépítő szolgáltatás a Linkedin. Ezt a portált nemcsak üzletemberek használják, viszont körükben a leginkább népszerű a szolgáltatás csoportépítési lehetősége. A cégvezetők itt saját klubokat működtethetnek, amelyekben céges információkat oszthatnak meg más felhasználókkal, és kapcsolati hálózatot építhetnek ki.

Myvip: klubokba tömörülve

Magyarországon a Myvip.com elnevezésű portál működtet a Linkedinhez hasonló szolgáltatást. Egy emelt díjas SMS elküldésével itt is létrehozhatók klubok, amelyeket néhány cég előszeretettel használ saját márkanevének népszerűsítésére. Emellett az Iwiwen is van saját adatlapja például a Coca-Cola márkának, más cégek pedig egyelőre "illegálisan" költöztek fel a közösségépítő szolgáltatás rendszerébe.

Úgy látszik tehát, a céges megjelenésre lenne igény a közösségépítő oldalakon. Egy friss amerikai felmérés nemrég olyan eredményre jutott, hogy az ilyen jellegű site-okon (mint például a Myspace vagy a Facebook) a felhasználók nem idegenkednek attól, hogy népszerű márkák ismerősei legyenek, sőt.

A brandek bizonyos értelemben státusszimbólumok is, ezért a fogyasztók személyes énképének szerves részévé váltak. Így az internetes közösségek tagjai sokszor maguk keresik az ismertebb, népszerűbb márkák adatlapjait - mondta korábban lapunknak Novák Péter, a Kirowski reklámügynökség igazgatója, a Magyar Reklámszövetség internetes tagozatának vezetője.

L. Nagy Gábor

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!