Tízmilliós a sportszergyártók támogatása

A futballfelszerelés-piacon évtizedekig az Adidas uralkodott, azóta, hogy stoplis cipőkkel látta el az 1954-es világbajnokságon a Magyarország ellen győztes német csapatot. Számos szakértő szerint ezek a cipők segítették a német válogatottat a berni stadion felázott gyepén.
Az Adidas sokáig egyeduralkodó maradt: a cég ingyen, vagy csekély díjazásért látta el a legtöbb nemzeti válogatottat szerte a világon, tekintet nélkül a politikai határokra. A csapatszponzorálás az 1970-es években vált sokmillió dolláros üzletté, amikor a Nike és mások is beszálltak a versenybe.
Egyik cég sem árul el számokat, de szakmai elemzők szerint olyan élenjáró csapatok, mint a brazil vagy a német, több tízmillió dollárt kaphatnak évente a sportszergyártóktól. Az Adidasnak egyéni szerződése is van körülbelül 300 játékossal világszerte, akik akkor is Adidas cipőt viselnek, ha a válogatottuknak más céggel van szerződése. Az angol David Beckham például Adidas cipőben fog játszani a világbajnokságon, habár a mezét az Umbro adja.
A játékosoknak az ilyesfajta keresztfinanszírozás eddig csak egyszer okozott lelki konfliktust: 1974-ben a holland Johann Cruyff, akit a Puma öltöztetett, nem akarta fölvenni az Adidas cipőjét az NSZK elleni döntőben. Ezt úgy oldották meg, hogy az Adidas egy kétsávos cipőt adott neki, a márkajellegű háromsávos helyett.
MTI / Menedzsment Fórum