Szerdán hozta nyilvánosságra legújabb toplistáját az amerikai Interbrand tanácsadó cég, mely a Coca-Colát tartja a világ legértékesebb márkájának. Ezen a listán a második helyen áll az iPhone, mely a 2011-es nyolcadik helye után a legnagyobb előrelépést produkálta. Az Interbrand rangsorában a legnagyobb visszaesést a Brackberry telefonokat gyártó Research In Motion (RIM) szenvedte el, mely egy év alatt az 56. helyről zuhant 37 pozíciót.
Érdekesség, hogy az Interbrand toplistája előtt egy nappal hozta nyilvánosságra a szintén amerikai Forbes magazin legfrissebb rangsorát arról, hogy szerintük melyek a világ legértékesebb márkái. Valószínűleg nem véletlen, hogy a két rangsor egy nap különbséggel jelent meg, a két cég célja az lehetett, hogy ezekben a napokban mindenki róluk beszéljen, a toplisták közti különbségeket találgassa.
A Forbes toplistáján az Apple áll az első helyen, a legnagyobb piaci kapitalizációjú tőzsdei cég márkaértékét 87,1 milliárd dollárra becsülik a szakemberek. A lap cikke szerint a technológiai cég erős márkája segített abban, hogy az elmúlt egy évben 40 milliárd dolláros profitot termeljen a vállalat, aminél többet csak az ExxonMobil olajcég tudott felmutatni. A lista összeállítói emlékeztetnek arra, hogy manapság évről évre a legnagyobb események közé tartozik az, ha az Apple új telefont vagy táblagépet mutat be, a néhány hete a piacra dobott iPhone 5-ből például egyetlen hétvége alatt ötmillió darabot kapkodtak el, és csak azért nem többet, mert a beszállítók nem bírták a termelést. Az Apple értéke egyébként 52 százalékkal magasabb most, mint két éve, amikor a Forbes legutóbb elkészítette listáját.
Az Interbrandnél legértékesebbnek titulált Coca-Cola a Forbes újságíróinál a dobogóra is éppen csak felfért, hiszen a Microsoft is megelőzi. Jól jelzi az Apple fölényét, hogy a cég értéke 59 százalékkal magasabb, mint a második helyen álló Microsoft becsült értéke, mely 54,7 milliárd dollár. Őket viszonylag szorosan követi a Coca-Cola 50,2 milliárddal. Épp csak lecsúszott az első három helyről az IBM, mely szoros versenyben lett negyedik 48,5 milliárdos értékével, aztán utánuk ismét egy nagyobb szakadék jön.
Az ötödik Google már "csak" 37,6 milliárd dollárt ér a magazin rangsora szerint, míg a hatodik Intel 32,3 milliárd dolláros márkát épített fel. Az első tízben is csupa számunkra ismerős cég van: hetedik a McDonalds, nyolcadik a General Electric, kilencedik a BMW, tizedik pedig a Cisco, mely 26,3 milliárd dollárt ér a becslés szerint. Érdekesség, hogy az Interbrandnél az első tízbe szintén egy autógyár tudott bekerülni, de az nem a BMW, hanem a Toyota, mely a Forbes felmérésében csak a 14. lett. Az rögtön látszik a fentiekből, hogy a technológiai szektor és az élelmiszeripar uralja a lista legelejét, hiszen technológiai vállalatból például négy van az első tízben.
Az első húszba még olyan nálunk is ismert márkák kerültek be, mint például a Samsung, a Disney, a Mercedes vagy a Gilette. Érdekesség, hogy napjaink másik úttörője, a Facebook mindössze a 73. a százas listán, amihez az is hozzájárulhat, hogy a cég népszerűségét egyelőre nem sikerült komolyan kiaknázni anyagilag is. Ahhoz, hogy egy cég felkerüljön a százas listára, legalább 3,1 milliárd dolláros márkaértékkel kell rendelkeznie, ennyi ugyanis jelenleg a századik Kleenex értéke.
mfor.hu