Kedd esti értesülések szerint Belgium után Spanyolország is megfenyegette a német kormányt azzal, hogy panaszt emel az Európai Bizottságnál az összesen 4,5 milliárd eurót kitevő, a németországi Opelnek tervezett állami segítség miatt. A berlini gazdasági minisztérium kezdeményezésére kedden délután a német fővárosban egyeztettek a szóban forgó európai országok képviselői. A találkozón mindenekelőtt a spanyol gazdasági miniszter felrótta az elmúlt héten létrejött, az Opel átvételét célzó megállapodással kapcsolatos, megfelelő tájékoztatás hiányát, és hangoztatta: a dolgok jelenlegi állása szerint országa nem kíván hozzájárulni az átvétellel kapcsolatos pénzügyi terhekhez.
Korábban Belgium kifogásolta a tervezett német állami segítséget, úgy vélekedve, hogy az ellentmond az uniós tagállamokban kötelezőnek tekintett, az egyenlő versenyt biztosítandó feltételeknek. A belga fenntartásokhoz a hírek szerint csatlakozott Spanyolország is.
Berlinben az elmúlt héten jelentették be, hogy az amerikai anyavállalat, a General Motors az Opel gyártásával foglalkozó európai leányvállalatát átadja az osztrák-kanadai beszállítói konszernnek, a Magnának. A tervek szerint ez utóbbi az orosz Sberbankal együttműködve a részvények 55 százalékát birtokolja majd, 10 százalék az alkalmazottaké lesz, míg a General Motors tulajdonában 35 százalék marad.
A Magna éppen hétfőn Berlinben jelentette be, hogy a szanálás keretében szerte Európában 10 500 munkahely megszüntetését tervezi, ebből 4000 Németországra esik. Az Opel európai alkalmazottainak száma - beleértve a szentgotthárdi üzem alkalmazottait is - mintegy 50 ezer, s közülük csaknem 26 ezren Németországban dolgoznak.
A Magnát közben - ugyancsak kedden - minden fajta üzleti kapcsolat, illetve együttműködés megszakításával fenyegette meg két német autógyár, a BMW és a Volkswagen. A frankfurti nemzetközi autószalon keretében mindkét autógyár vezetői közölték: fontolóra veszik a Magnával eddig fenntartott üzleti kapcsolatok felmondását, mivel az eddigi beszállítóból vetélytárs lett. A Maga egyébként nemcsak a BMW-nek és a Volkswagennek, hanem több más németországi autógyárnak is régóta szállít alkatrészeket.