6p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Sok esetben ráfér néhány jótanács arra, aki ilyen vagy olyan módon új vezetői pozícióba kerül. A helyzet ugyanis alapvetően nem könnyű.

Az amerikai elnöknek 100 napja volt, hogy bizonyítsa: rátermett a pozícióra. Egy cégvezetőnek – amerikai statisztikák szerint – átlag 90 napja van, hogy a kezdeti kihívásoknak megfeleljen onnan várható el tőle, hogy ne vigye, hanem hozza a pénzt. Michael Watkins felméréseket végzett ebben a témában és egy kiváló könyvben foglalta össze tapasztalatait, valamint adta közre saját modelljét, amelyben struktúrálta mindazon kihívásokat és teendőket, amelyeket ebben az időszakban meg kell tenni. Amellett, hogy modellje "sorvezetőként" szolgál az első 90 napra, rengeteg hasznos tanáccsal is ellátja a frissen pozíciót váltott vezetőket, hiszen maga is dolgozott változásmenedzsment tanácsadóként rengeteg ilyen vezetővel.

A vezető "fedezeti pontja"

Megdöbbentő, hogy amerikában átlagosan 18 éves pályafutás alatt 13,5-szer váltanak a vállalti döntéshozók poziciót. Ugyanazt a küzdelmet tehát ennyiszer kell megvívniuk, és ez még nem minden: pozíció, cég, titulus váltása nélkül is történnek olyan mértékű változások egy vezető életében és környezetében, amik felérnek egy státuszváltással. Nálunk Magyarországon valószínűleg nem ilyen magas ez a szám, de a mai ingatag világ- és nemzetgazdasági helyzetben feltehetően egyre növekszik. Ezen átmeneti időszakok sok pénzbe kerülnek, hiszen az első időszakban minden új vezető improduktív, hiszen meg kell találnia a saját útját, megismerni a szervezetet, a körülményeket.

A 90 nap átlagérték. Amennyiben a vezető egy "csődtömeget" kap, vagyis egy olyan egység élén találja magát az új környezetében, amely nagy problémákkal küzd, sokkal hamarabb is produktív teljesítményt tudhat nyújtani mint 90 nap. Azonban, ha egy kiválóan működő, sikeres részleg élére kerül új vezető akár egy évbe is beletelhet, mire értéket tud termelni.

A vezető és a vállalat közös célja, hogy mihamarabb elérjék ezt az úgynevezett fedezeti pontot, amin túl a vezető az új pozíciójában több hasznot hoz a vállalatnak mint amennyibe kerül.

Ennek érdekében egyes vállalatok jól teszik, ha kidolgozzák az erre vonatkozó saját modelljüket, amely ha működőképes radikálisan csökkenti a vezetőváltások kapcsán felmerülő költségeket és hozzásegíti őket, hogy mihamarabb hasznos tényező lehessen a vállalat életében – avagy a lehető leggyorsabban derüljön ki, ha mégsem oda való.

Az első randevú

Egy pozícióváltás olyan mint egy első randevú. Azt a bizonyos első benyomást nem könnyű megváltoztatni. A kollégák és a beosztottak, a vezető környezetében dolgozók árgus szemmel figyelik az új vezető tevékenységét, gyorsan ítélkeznek, amely megítélést aztán csak fáradságos munkával lehet átformálni.

Egy új pozíció elfoglalásakor olyan képességeket kell újra leporolni, amik a megszokott helyzetekben fel sem merülnek. Egyik legfontosabb a tanulásra való képesség, amely egy alapvetően más hozzáállás (sajnos), mint a magabiztos vezetők szokásos munkahelyi attitűdje.

Fel kell készülni az első randevúra, újraértékelni saját erősségeinket, gyengeségeinket, sebezhető és stabil pontjainkat. Egyszóval kipolírozni a berozsdált fegyvertárat, mert elég kínos, ha akkor derül ki, hogy lyukas a pajzsunk mikor magunk elé tartanánk.

Leggyakoribb hiba, ha azt szeretné csinálni az ember új pozícióban, amit eddig csinált, úgy, ahogy eddig. Ez szinte mindig kudarchoz vezet, de minimum kudarcélményhez. Ami az egyik helyzetben működik, nem biztos, hogy egy másikban is fog és előfordul, hogy ez csak későn derül ki. Ezért fontos, hogy egy koherens rendszerben, lépéseinket tudatosan átgondolva tegyük meg az első lépéseket. Watkins szerint abba kell hagyni, amit eddig csináltunk és tudatosan újraépíteni stratégiánkat az új helyzethez alkalmazkodva.

Watkins nagyon találóan leírta a két lehetséges "ördögi kört", amelybe belekerülhetünk.

  1. Egyik az "ártalmas kör", amely adódhat a fent említett nem megfelelő tanulásból, vagyis abból, ha nem figyel az új vezető a vállalat nem annyira kognitív, gyakorlati elemeire, mint cégkultúra, emberi viszonyokra ha nem "olvas a sorok között" vagy akár ha nem épít ki megfelelő információs hálózatot mindjárt a kezdet kezdetén, akkor hamar bekövetkezhet hogy rossz döntéseket hoz, miáltal hiteltelenné válik és egyre inkább ellenállásba fog ütközni.
  2. Másik a "sikeres kör", ha elég gondot fordít a vezető a cégkultúrába való beilleszkedésre és nem csak a „szakmai” elemeket igyekszik megtanulni, akkor kialakítja maga körül a megfelelő hálózatot és körültekintően tud döntéseket hozni, illeszkedik a vállalat stratégiájához és céljaihoz amivel tiszteletet és hitelességet vív ki magának. Ez pedig a siker kulcsa.

A STARS modell

Watkins két dimenzióban vizsgálja a sikeres első 90 nap stratégiájának kialakítását.

I.    Lehetséges szcenáriók, amelybe a vezető belekerül

  • Startup – vagyis felépítendő businessbe kerültünk
  • Turnaround – vagyis a szakadék szélén egyensúlyozva kell a helyzetet menteni
  • Accelerated growth – azaz gyors növekedési ütemet kell felvennünk és menedzselni
  • Realignment – amikor újra kell szervezni egy korábban sikeres, de megfeneklett vállalatot, vagy ágazatot
  • Sustaining success – itt a feladat fenntartani a sikeres pályát és továbbfejleszteni egységünket.


II.    Leírja a szükséges lépéseket, amelyeket meg kell tennük – a fenti szcenáriók függvényben különbözőképpen.

Annak érdekében, hogy sikeres legyen a beilleszkedésünk és profitot termeljünk a vállalatunknak a következő ponton kell egyedül vagy segítséggel minél hamarabb átdolgozni magunkat:

  • Készüljünk fel a helyzetre! – ez többek között korábban már említett önmagunk felvértezését jelenti
  • Hogyan tanuljak meg újra tanulni?
  • Készítsünk a szcenáriónkhoz és környezetünkhöz passzoló stratégiát!
  • Kivel kell tárgyalnom a siker érdekében?
  • Hogyan nyerjek első perctől "jó pontokat"?
  • Hogyan legyünk összhangban a szervezettel?
  • Építsünk csapatot magunk köré!
  • Szerezzünk szövetségeseket!
  • Menedzseljük magunkat környezetünkben, találjunk támogatást!

Természetesen tegyük mindezt a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban!

Részleteket erről és hogy milyen tanácsokkal szolgál a szakember az egyes kihívásokhoz magából a könyvből, a Tudáskurátor összefoglalójából avagy a Tudáskurátor workshopjából lehet megtudni.

Michael D. Watkins: The first 90 days c. Könyve alapján Somogyi Krisztina készítette az összefoglalót

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!