Robin Lit Kínában rocksztároknak kijáró rajongás övezi, miután sikerült megvernie a világhírű Google keresőprogramját a kínai piacon. A 41 éves üzletember minden mozdulatát újságírók lesik, külön rajongótábora van a távol-keleti országban. A kínai internetpiac 338 millió felhasználójával már most a legnagyobb a világon, és még így is csak a lakosság negyede használja a világhálót.
Tíz évig tartott felépíteni
Az üzletembernek egy évtizedbe telt, mire a Baidut egy kis cégből a kínai piac legnépszerűbb keresőjévé tette. Mostanra a cégnek 7000 alkalmazottja van, értékét pedig 12,8 milliárd dollárra becsülik. Robin Li személyesen is jól járt a kereső felfuttatásával: tavaly már ő volt a hetedik leggazdagabb kínai ember, Baidu-tulajdonrészének értékét pedig 2,1 milliárd dollárra saccolják.
2008-ban a kínai internetes kereső 150 millió dolláros profitot ért el 460 milliós bevétel mellett. Ezzel Li a kínai rohamos internetfejlődés egyik ikonja lett. Az országban jelenleg 338 millió internethasználó van, a Baidu pedig ebből a piacból tudott egy jókora szeletet kihasítani havi 8 milliárd keresésével és 145 millió egyedi látogatójával. Az oldal ezzel a legnépszerűbb nem amerikai honlap lett a világon.
"A legtöbb ember csodálkozik, mikor azt hallja, hogy a mai világban a tudás komoly előnyt jelent. Én azt hiszem, bebizonyítottam azt, hogy ez így van" - vélekedik a sikeréről Robin Li.
A Google is felveszi a kesztyűt
Bár a Baidu piaci részesedése jelenleg duplája, mint az amerikai Google részaránya, nehéz dolga lesz, ha meg is akarja tartani ezt. Az adatok ugyanis azt mutatják, hogy a Google meredeken jön fel részben a Baidu, részben pedig a Yahoo kárára. Ráadásul az amerikai vállalat bejelentette, hogy a következő egy évben meg akarja duplázni értékesítő csapatának már most is több száz fős létszámát Kínában.
"Kína lesz a világ legnagyobb internetpiaca. Lehet a Google vezető a világon úgy, hogy közben a legnagyobb piacon nem ő az első?" - teszi fel a kérdést Gary Rieschel, a kínai Quiming Ventures társalapítója. Jelenleg egy kínai felmérés szerint a Baidu a keresőpiac 63 százalékát birtokolja, a Googlenak pedig 33 százalékos részesedése van.
Korábban a Baidu azzal reklámozta magát, hogy jobban érti a kínai nyelvet, mint a Google, ugyanis az amerikai cég belefutott néhány komoly hibába a kínai nyelvű keresésnél. Mostanra azonban a Forbes értesülései szerint már ezen a téren is jobb a Google, ezzel pedig elveszett a Baidu egyik fontos előnye.
Ráadásul a jelek szerint a Baidu több frontos háborúra fog kényszerülni, ugyanis a szintén kínai Alibaba mindent megtesz azért, hogy egyeduralkodó legyen az internetes kereskedelemben, a Baidunak pedig ott is fontos érdekeltségei vannak.
A legtöbb cég számára egyébként Kína még mindig "fehér folt" a térképen, sokan csak most kezdenek rájönni a világ legnagyobb piacának jelentőségére. Bár a lakosság háromnegyede még mindig nem használ internetet az országban, a maradék egynegyed nagyobb, mint a teljes amerikai lakosság.
A külföldi cégek számára a szigorú központi politikai szabályozás is nehézségeket okoz, ez hatványozottan igaz az internetre, ahol a kormány korlátozza az internethasználatot. Éppen ezért egyesek azzal vádolták meg a Baidut, hogy csak a politikai támogatásnak köszönheti jelenlegi vezető szerepét.