3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A 41 éves Robin Li létrehozta Kína legnépszerűbb internetes keresőjét, a Baidut, mely a világ legnagyobb piacán még a Google eredményeit is túlszárnyalja. Ez azonban csak egy hosszú harc első lépése - írja az amerikai Forbes magazin.

Robin Lit Kínában rocksztároknak kijáró rajongás övezi, miután sikerült megvernie a világhírű Google keresőprogramját a kínai piacon. A 41 éves üzletember minden mozdulatát újságírók lesik, külön rajongótábora van a távol-keleti országban. A kínai internetpiac 338 millió felhasználójával már most a legnagyobb a világon, és még így is csak a lakosság negyede használja a világhálót.

Tíz évig tartott felépíteni

Az üzletembernek egy évtizedbe telt, mire a Baidut egy kis cégből a kínai piac legnépszerűbb keresőjévé tette. Mostanra a cégnek 7000 alkalmazottja van, értékét pedig 12,8 milliárd dollárra becsülik. Robin Li személyesen is jól járt a kereső felfuttatásával: tavaly már ő volt a hetedik leggazdagabb kínai ember, Baidu-tulajdonrészének értékét pedig 2,1 milliárd dollárra saccolják.

2008-ban a kínai internetes kereső 150 millió dolláros profitot ért el 460 milliós bevétel mellett. Ezzel Li a kínai rohamos internetfejlődés egyik ikonja lett. Az országban jelenleg 338 millió internethasználó van, a Baidu pedig ebből a piacból tudott egy jókora szeletet kihasítani havi 8 milliárd keresésével és 145 millió egyedi látogatójával. Az oldal ezzel a legnépszerűbb nem amerikai honlap lett a világon.

"A legtöbb ember csodálkozik, mikor azt hallja, hogy a mai világban a tudás komoly előnyt jelent. Én azt hiszem, bebizonyítottam azt, hogy ez így van" - vélekedik a sikeréről Robin Li.

A Google is felveszi a kesztyűt


Bár a Baidu piaci részesedése jelenleg duplája, mint az amerikai Google részaránya, nehéz dolga lesz, ha meg is akarja tartani ezt. Az adatok ugyanis azt mutatják, hogy a Google meredeken jön fel részben a Baidu, részben pedig a Yahoo kárára. Ráadásul az amerikai vállalat bejelentette, hogy a következő egy évben meg akarja duplázni értékesítő csapatának már most is több száz fős létszámát Kínában.

"Kína lesz a világ legnagyobb internetpiaca. Lehet a Google vezető a világon úgy, hogy közben a legnagyobb piacon nem ő az első?" - teszi fel a kérdést Gary Rieschel, a kínai Quiming Ventures társalapítója. Jelenleg egy kínai felmérés szerint a Baidu a keresőpiac 63 százalékát birtokolja, a Googlenak pedig 33 százalékos részesedése van.

Korábban a Baidu azzal reklámozta magát, hogy jobban érti a kínai nyelvet, mint a Google, ugyanis az amerikai cég belefutott néhány komoly hibába a kínai nyelvű keresésnél. Mostanra azonban a Forbes értesülései szerint már ezen a téren is jobb a Google, ezzel pedig elveszett a Baidu egyik fontos előnye.

Ráadásul a jelek szerint a Baidu több frontos háborúra fog kényszerülni, ugyanis a szintén kínai Alibaba mindent megtesz azért, hogy egyeduralkodó legyen az internetes kereskedelemben, a Baidunak pedig ott is fontos érdekeltségei vannak.

A legtöbb cég számára egyébként Kína még mindig "fehér folt" a térképen, sokan csak most kezdenek rájönni a világ legnagyobb piacának jelentőségére. Bár a lakosság háromnegyede még mindig nem használ internetet az országban, a maradék egynegyed nagyobb, mint a teljes amerikai lakosság.

A külföldi cégek számára a szigorú központi politikai szabályozás is nehézségeket okoz, ez hatványozottan igaz az internetre, ahol a kormány korlátozza az internethasználatot. Éppen ezért egyesek azzal vádolták meg a Baidut, hogy csak a politikai támogatásnak köszönheti jelenlegi vezető szerepét.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!