4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Tíz százalékos volt az élelmiszer infláció tavaly Magyarországon, az értékbeni növekedés pedig ez alatti volt, hat százalékos. Az árszínvonal-emelkedés mellett mennyiségi csökkenést is lehetett tapasztalni, ez azonban az európai trendeknek megfelelő. A rosszabb eredmények már a válság kitörése előtt is észlelhetők voltak hazánkban és Európában egyaránt. Mfor.hu tudósítás.

Kevesebb került a kosárba (Mfor-montázs)

10,2 százalékkal emelkedtek 2008-ban az élelmiszer árak itthon, ami meghaladja az EU-átlagot – derült ki a Nielsen piackutató cég felméréséből. Az élelmiszer-kiskereskedelem mennyisége pedig csökkent nálunk is, csakúgy mint Európa más országaiban.

Hazánkban múlt év október-decemberben a boltok 3,5 százalékkal kevesebb élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot adtak el, mint az egy évvel korábbi hasonló periódusban. Az első negyedévben még az eladott mennyiség stagnálását, a másodikban 1,7, a harmadikban pedig 3 százalékos csökkenést regisztráltak.

Az FMCG-termékek (gyorsan forgó piaci termékek) értékben növekedése 6,2 százalékos volt, ami nem érte el az infláció mértékét. Leginkább az élelmiszer drágult, de jelentős mértékben 5-6 százalékkal növekedtek a dohány, az alkohol illetve a vegyi áru árai – ez utóbbi három százalékkal.

Csokoládéval vigasztaljuk magunkat

A legtöbb élelmiszerkategóriában mennyiségi csökkenést tapasztaltak a tavalyi év egészét nézve, ugyanakkor két kategória kivétel: 3,3 százalékkal több gyümölcsjoghurtot és 6,6 százalékkal több szeletelt csokoládét vettünk tavaly. Érdekesség, hogy a negyedik negyedévben viszont szinte mindegyik kategóriánál növekedés volt megfigyelhető.

Ugyanakkor elmondható, hogy a mennyiségi csökkenés nem csak a válság hatása – már az előtt tapasztalható volt. A krízis miatt viszont további mérséklődés várható.

- A magyar fogyasztók különbözőféleképpen reagáltak a válságra – mondta Szalókyné Tóth Judit a keddi sajtótájékoztatón. Mint közölte: egy részük az alacsony árakat kínáló boltokhoz – például diszkontokhoz - fordult a negyedik negyedévben. Ennek a csatornának a részesedése átlagot meghaladó mértékben, 13,6 százalékkal növekedett. Ugyanakkor a nem kifejezetten olcsó csatornák, mint a szupermarket és a drogéria forgalma is jóval átlag felett nőtt. Ez utóbbiak főleg a promócióknak köszönhetik mindezt, illetve annak, hogy követték a fogyasztók szokásait, figyeltek árérzékenységükre.

Az akciókat keressük

A magyarok egyébként az európai átlagnál is érzékenyebben reagáltak a változásokra, még nagyobb mértékben keresték az akciókat és a promóciókat. Ennek kapcsán az eddigieknél is hajlamosabbak voltak boltot váltani a legjobb akciós ajánlatért (14-ről 22-re nőtt ez az érték). A vizsgált országokban egyébként nálunk tapasztalták a legalacsonyabb lojalitást a boltválasztásnál.

Míg a piacvezető márkáknak sikerült megtartani a részesedésüket, addig a kereskedelmi márkák részesedése tovább nőtt. Ez azt mutatja, hogy bár keresik az olcsóbb lehetőségeket a fogyasztók, mégis hajlandók fizetni a minőségért, ugyanakkor igyekeznek akciósan vásárolni.

Bár a magyarok az európai átlagnál nagyobb mértékben (41 százalékban) mondták, hogy olcsóbb élelmiszerekre váltanak a válság miatt, nem ez áll az első helyen megtakarításaikat illetően. Többen válaszolták ugyanis, hogy kevesebb gázt és áramot használnak, elhalasztják a műszaki cikkek cseréjét vagy kevesebben költenek új ruhára.

Szalókyné Tóth Judit újságírói kérdésre válaszolva elmondta: a Nielsen kutatóinak soft elemzése szerint a válság miatti átrendeződés a sarki boltoknak kedvezhet, hiszen ha kevesebb a fogyasztó pénze, jobban megtervezi a költéseit, és inkább gyakrabban, kisebb mennyiségeket vásárol.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!