A nemzetközi repülési szövetség (IATA) az idei évre 7,4 milliárd dolláros veszteséget valószínűsít a világ légitársaságainál, miközben az iparág 8,3 százalékos bővülését várja - jelentette be Giovanni Bisignani főtitkár Johannesburgban a szövetség negyedéves értékelésén - írta korábban az mfor.hu.
A világ menetrendszerű légi forgalmának 94 százalékát bonyolító 265 légitársaságot magába tömörítő nemzetközi repülési szövetség szerint a veszteség 1,4 milliárd dollárral lesz több a vártnál. Ez a rekord magas olajárak világ légi iparára gyakorolt hatásának tudható be. A hatékonyság növelése és a költségcsökkentés ellenére a magas kerozinárak szinte az egész ágazati nyereséget felemésztik. Jelenleg az üzemanyagárak a repülési költségek negyedét teszik ki. Bisignani szerint egy dollárnyi olajár-emelkedés összességében egymilliárd dolláros többletköltséget okoz a világ légitársaságainak.
A legrosszabb helyzetben az amerikai légitársaságok vannak, folyamatos leépítésekre vannak kárhoztatva és többen kértek közülük csődvédelmet. A Delta és a Northwest a harmadik és negyedik legnagyobb légitársaság, amely csődöt jelentett a 2001. szeptember 11-i egyesült államokbeli terrorcselekmények után. A cégek a magas üzemanyagárakra, a felhalmozódott adósságokra és nyugdíjtartozásokra hivatkozva kérték a csődvédelmet. Közölték, hogy az intézkedés az utasforgalmat várhatóan nem érinti a közeljövőben.
A nagy piacok közül Japánban a repülőgép-társaságoknak minimális vesztességgel sikerült zárniuk az utolsó negyedévet, a Japan Airlines mindössze 101 millió dolláros veszteséget jelentett az első félévre, amely elenyésző a Delta napi 5 millió dolláros veszteségéhez képest. Európában több cégnek sikerült pozitívan zárnia a harmadik negyedévet. Az Air France-KLM 8,9 százalékkal több utast szállított októberben, mint egy évvel korábban. A British Airways 6,4 százalékos növekedést jelentett ugyanarra a hónapra, viszont 17,7 százalékos adózás előtti profitvisszaesést jelentett a második negyedévre - írta a Yahoo News.