Milyen készségeket várnak el a közigazgatásban? Táblázat!
Fontos a visszacsatolás
"A teljesítményértékelési rendszer - ha a vezetők jól használják - nagyon hatékony hr-eszköz lehet" - mondta el lapunknak Dr. Szőllösi Ágnes. A munkapszichológus szerint az embereknek alapvető igényük, hogy jól teljesítsenek. Emellett fontos velük éreztetni, hogy hasznos munkát végeznek. Ha erről megfelelő visszacsatolást kapnak, az erős motiváló erő lehet számukra.
Egy új értékelési rendszer bevezetésénél fontos a jó előkészítés. Például csak olyan szisztémával érdemes próbálkozni, amelyet valamennyi érintett elfogad. Máskülönben az csak üres formalitás lesz, figyelmeztet a szakember.
A vezetőknek a munkájuk természetes velejárójának kell tekinteniük beosztottaik értékelését, a kitűzött célok megvalósításához pedig előre meghatározott szervezeti jutalmat vagy szankciót is kilátásba kell helyezni.
Dr. Poór József, a Mercer Consulting Group ügyvezető igazgatója (jelenleg Bukarestben irányítja az ottani közszolgálati hr-rendszer fejlesztését végző EU-konzorciumot) kérdésünkre elmondta: többféle nemzetközi gyakorlat is létezik a közszolgálati szféra hr-menedzsmentjére. Az angolszász országokban például a közszférában is nyitottabbak a menedzsment módszerek iránt, máshol viszont (Németországban, Franciaországban vagy Ausztriában) inkább a bürokratikus jegyek jellemzőek.
Főleg a jókat motiváljaAz egyetemi előadóként is dolgozó szakember azonban megjegyezte: a külföldi felmérések során nem találtak egyértelmű bizonyítékot arra, hogy a közszolgálatban használatos teljesítményértékelések valóban hozzájárulnak a szervezeti hatékonyság javulásához. Az viszont bebizonyosodott, hogy segítségükkel a dolgozók jobban megértették saját szerepüket a rendszerben.
A vizsgálatokból kiderült az is, hogy a teljesítményhez kötődő bérezés motivációs eredménye megkérdőjelezhető. Hatása a jól teljesítőkre a legjobb; a közepesekre viszont kevés, a gyengékre pedig gyakorlatilag semmilyen befolyást nem gyakorol.
Körte Ildikó Menedzsment Fórum