3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Jelentősen visszaestek a júliusi újautó-eladások Oroszországban, de a kereskedők az első 7 hónap adataira sem lehetnek büszkék. Úgy tűnik - érthető módon -, hogy az emberek a bizonytalan gazdasági helyzetben inkább kivárnak.

180 767 új személyautó és kishaszon-gépjármű talált gazdára júliusban Oroszországban, amely 22,9 százalékos visszaesést jelent az egy évvel korábbihoz képest, amikor az értékesítés volumene a 234 ezret is meghaladta. Az ország újautó-piaca már tavaly júliusban is csökkent, akkor azonban mindössze 8 százalékkal, 2012 hetedik hónapjában pedig még 14 százalékos bővülést tudott produkálni – derül ki az orosz központú Association of European Businesses adataiból.

Hogy az ukrán válság eszkalálódásának és a nyugati országok gazdasági szankcióinak volt-e ekkora hatása erre a piacra, még nem lehet biztosan állítani, az azonban beszédes, hogy az első hét hónap eladásai jóval kisebb mértékben 9,9 százalékkal estek vissza, 2013 hasonló időszakához viszonyítva. Persze egy olyan nagy piacon, ahol az idén eddig 1,41 millió autó kelt el, ez is nagy szám.

A júliusi eladások szinte minden népszerű márkánál kétszámjegyű visszaesést mutattak. A Lada 25, a Kia 11, a Renault pedig 16 százalékkal kevesebb autót adott el az elmúlt hónapban. Ezekhez képest a Hyundai 2 százalékos mínusza még elfogadhatónak mondható, és a Toyota is szerencsés, hogy "csak" 9 százalékkal esett az értékesítési volumene. A két nagy német gyártó közül az Opel 25, a Volkswagen 32 esett vissza, míg a Ford 52 százalékkal kevesebb kocsit tudott eladni Oroszországban, bár tény, hogy ezeknek a márkáknak jóval kisebb a piaci súlyuk Putyinéknál, mint Nyugat-Európában.

Ezek mellett a számok mellett igazi unikumnak számítanak azok a gyártók, amelyek növekedni tudtak. Köztük van a Skoda, amely 4 százalékkal bővült, illetve a Mercedes és a Mazda egyaránt 13 százalékos plusszal. A Mercedes eladásainak növekedése ugyanakkor korántsem jelenti, hogy valamennyi prémiumtermék jól teljesítene. Az Audi ugyanis 12, a BMW pedig 38 százalékkal esett vissza.

Dieter Zetsche, a Daimler első embere egy korábbi interjúban egyébként egyértelműen az orosz krízist jelölte meg az eladások visszaesésének legfőbb okaként. Az idei első félévben a prémiumárka 19 százalékos bővülést tudott produkálni, ami komoly eredmény volt az orosz piacon. A mostani 13 és a júniusi 11 százalékos növekedés azonban már jelzi, hogy a Mercedes vásárlók is kivárnak.

A legnépszerűbb típusok 10-es listájában talán nem meglepő, hogy 4 Lada és két – Oroszországban Renault emblémával futó – Dacia található. Rajtuk kívül csak egy-egy kis kategóriás Hyundai és Kia, a Volkswagen Polo és a Toyota Camry fért be a top 10-be.


Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!