3p

Húsz év óta először csökken a szénsavas üdítőitalok forgalma az Egyesült Államokban az egyik szaklap szerint. A csökkenés 0,2 százalékos, de ha az olyan energiaitalok, mint a Red Bull vagy a Monster nem mérsékelnék a csökkenést, akkor az akár 0,7 százalékos is lehetne.

John Sicher, a Beverage Digest szerkesztője szerint a szénsavas üdítők piacának komoly problémával kell szembenéznie a tengerentúlon. A mostani gyermekek új generációt képviselnek a fogyasztásban. Ők ugyanis már sportitalokat, ásványvizet és egyéb, nem szénsavas italokat fogyasztanak. Amint felnőnek és valóban fogyasztóképes keresletet jelentenek, ez a változás még erősebben érződik majd a piacon.

Bill Pecoriello, a Morgan Stanley üdítőital-piaci elemzője szerint a szegmens néhány éven belül elkerülhetetlenül egyszázalékos forgalomcsökkenést fog megélni. Bár rövidtávon jó eredményeket produkál a mintegy 70 milliárd dolláros üdítőital piac az Egyesült Államokban, ez elsősorban az egyre kelendőbb cukromentes üdítők és energiaitalok növekvő árának köszönhető.

A Coca-Cola eladásai például Franciaországban és az Egyesült Királyságban jelentősen visszaestek, a társaság részvényei pedig felére csökkentek az utóbbi hét év során, mivel az új trendek egyre inkább az egészséges italok felé terelik a fogyasztást. A cég ezért 400 millió dollárral toldotta meg marketingköltését, hogy ismét fellendítse a Coke és a Sprite eladásait, melyek bevételeinek 80 százalékát adják.

A cég nemrég stratégiaváltáson esett túl , mely során nagyobb szerepet kaptak a termékek között az egészségesebb és szénsavmentes italok. 2006-ban a társaság számos újdonsággal rukkol ki, többek között teával és kávéval, valamint vitaminos juice-okkal. Emellett a Cola és a diétás Cola új verzióját is piacra dobják.

A Cadbury Schweppes pedig, amely olyan italmárkákat tudhatott magáénak Európában, mint a nálunk is ismert Schweppes, valamint az Orangina és Oasis, nemrégiben eladta italgyártó érdekeltségeit és kivonult az európai üdítőital-piacról. Az eladásból származó bevételeket a társaság nettó adósságának csökkentésére fordította.

A vállalat italgyártásban az amerikai piac harmadik legnagyobb szereplője (a Coca-Cola és a Pepsi mellett), piaci részesedése körülbelül 14,5 százalékos. A Cadbury egyébként egy diétás italának, a cukormentes Dr. Peppernek köszönheti az eredményt, amelynek az utóbbi időben 16 százalékkal nőtt a forgalma. A Magyarországon is ismert termékük, a 7up viszont most szorult le először a szénsavas üdítők top tízes amerikai listájáról, amit immár húsz éve állítanak össze.

A Morgan Stanley elemzője szerint egyszerűen bealkonyult a szénsavas üdítőknek. Szertefoszlott az őket körülvevő divatos imázs, mivel ma már mindenki egyre több vizet fogyaszt, csökkenti a szervezetbe bevitt cukormennyiséget és számolgatja a kalóriákat.

Az átalakulásnak azért akadnak nyertesei is, a három legnagyobb üdítőitalgyártó közül a Cadbury Schweppes 0,6 százalékkal növelte eladási adatait, míg a Coca-Cola Co. 0,1 százalékkal, a Pepsi-Cola Co. pedig 1,2 százalékkal kevesebb forgalmat produkált.

Az Adage adatai szerint az öt legismertebb és legkedveltebb üdítőmárka közül a klasszikus Coke 2 százalékos, a Pepsi-Cola 3,2 százalékos, a Diet Coke 0,1, míg a Diet Pepsi 1,9 százalékos csökkenést regisztrált. A Mountain Dew viszont 1,8 százalékkal növelte eladásait.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!