2p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem gyárt többé Yugo márkájú gépkocsikat a kragujeváci autógyár, ezzel véget ért a szerbiai, volt jugoszláv autógyártás egyik jelentős korszaka - olvasható a vajdasági Magyar Szó napilap internetes oldalán.

A közép-szerbiai Kragujevác fegyver- és autógyárának vezetősége nem adott ki semmilyen hivatalos közleményt a Yugo sorozatgyártásának leállításáról, pedig az egykori Jugoszlávia egykori felemelkedésének majd hanyatlásának egyik szimbóluma volt a Yugo. A Fiat 128 módosított változataként gyártott gépkocsi első darabja 1981-ben gördült le a futószalagról. A kragujeváci gyárban az 50-es évektől gyártottak autókat a Fiat modellek alapján.

A Yugo nemzetközi "karrierje" 1984-ben kezdődött el, amikor egy Malcolm Bricklin nevű autókereskedőnek az az ötlete támadt, hogy a jugoszláv kisautót megpróbálja értékesíteni az amerikai autópiacon. 1986 nyarán megkezdődött az amerikai értékesítés. Rövid idő alatt a Yugo lett az akkori jugoszláv nemzeti öntudat szimbóluma, az ország büszkesége, amely "meghódította Amerikát".

A kezdeti eredmények igazolták is ezt az önbizalmat. A bevezető, mindössze 3990 dolláros árral a gépkocsi valóban piacképes volt az Egyesült Államokban, így az 1985 és 1991 közötti időszakban összesen 141 511 darabot sikerült értékesíteni az amerikai piacon. Az utolsó évben már érezhető volt a bukás előszele, mert 1991-ben mindössze 3 981 darabot adtak el (ellentétben például az 1987-es adattal: 48 500).

A "kegyelemdöfést" maga a politika adta meg a Yugónak 1992-ben, amikor az Egyesült Államok kereskedelmi szankciókat hirdetett meg Jugoszlávia ellen, annak háborús politikája miatt. Addigra már a Yugo "kiérdemelte" a "minden idők egyik legrosszabb Amerikába importált autóinak egyike" - nem túl dicső - címét.

Otthoni karrierjét viszont a Yugo egészen 2008-ig folytatta. A hivatalos adat szerinti 794 238 darab után azonban leállt a gyártás. Magát a Zastava autógyárat privatizálták, az olasz Fiat vette meg a nyáron. A Yugo helyett ezentúl Fiat Punto gépkocsik kerülnek majd ki a gyárból.

A változás a munkásokat is elérte a márkaváltással. A vállalatvezetés ugyanis csütörtökön közölte, hogy az autógyár 1200 dolgozója jelentkezett önkéntesen a meghirdetett szociális programra. Ez azt jelenti, hogy a kragujeváci gyár ennyi dolgozójától válik meg a létszámleépítési program keretében.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!