2p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem gyárt többé Yugo márkájú gépkocsikat a kragujeváci autógyár, ezzel véget ért a szerbiai, volt jugoszláv autógyártás egyik jelentős korszaka - olvasható a vajdasági Magyar Szó napilap internetes oldalán.

A közép-szerbiai Kragujevác fegyver- és autógyárának vezetősége nem adott ki semmilyen hivatalos közleményt a Yugo sorozatgyártásának leállításáról, pedig az egykori Jugoszlávia egykori felemelkedésének majd hanyatlásának egyik szimbóluma volt a Yugo. A Fiat 128 módosított változataként gyártott gépkocsi első darabja 1981-ben gördült le a futószalagról. A kragujeváci gyárban az 50-es évektől gyártottak autókat a Fiat modellek alapján.

A Yugo nemzetközi "karrierje" 1984-ben kezdődött el, amikor egy Malcolm Bricklin nevű autókereskedőnek az az ötlete támadt, hogy a jugoszláv kisautót megpróbálja értékesíteni az amerikai autópiacon. 1986 nyarán megkezdődött az amerikai értékesítés. Rövid idő alatt a Yugo lett az akkori jugoszláv nemzeti öntudat szimbóluma, az ország büszkesége, amely "meghódította Amerikát".

A kezdeti eredmények igazolták is ezt az önbizalmat. A bevezető, mindössze 3990 dolláros árral a gépkocsi valóban piacképes volt az Egyesült Államokban, így az 1985 és 1991 közötti időszakban összesen 141 511 darabot sikerült értékesíteni az amerikai piacon. Az utolsó évben már érezhető volt a bukás előszele, mert 1991-ben mindössze 3 981 darabot adtak el (ellentétben például az 1987-es adattal: 48 500).

A "kegyelemdöfést" maga a politika adta meg a Yugónak 1992-ben, amikor az Egyesült Államok kereskedelmi szankciókat hirdetett meg Jugoszlávia ellen, annak háborús politikája miatt. Addigra már a Yugo "kiérdemelte" a "minden idők egyik legrosszabb Amerikába importált autóinak egyike" - nem túl dicső - címét.

Otthoni karrierjét viszont a Yugo egészen 2008-ig folytatta. A hivatalos adat szerinti 794 238 darab után azonban leállt a gyártás. Magát a Zastava autógyárat privatizálták, az olasz Fiat vette meg a nyáron. A Yugo helyett ezentúl Fiat Punto gépkocsik kerülnek majd ki a gyárból.

A változás a munkásokat is elérte a márkaváltással. A vállalatvezetés ugyanis csütörtökön közölte, hogy az autógyár 1200 dolgozója jelentkezett önkéntesen a meghirdetett szociális programra. Ez azt jelenti, hogy a kragujeváci gyár ennyi dolgozójától válik meg a létszámleépítési program keretében.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!