3p

Megérkezett Budapestre a negyven Siemens Combino első "példánya". A 820 millió forintos szerelvények idén júliusban állnak forgalomba a Nagykörúton, derül ki az mfor.hu tudósításából.

Felszállt a füst, a Siemens Combino villamosa Richard Strauss Imígyen szól a Zarathustra című művének jól ismert dallamaira kedden begördült a VIII. kerületi Hungária kocsiszínbe. A BKV Rt. és a Siemens magyarországi vezérkara mellett Budapest vezető politikusai képviseltették magukat az ünnepélyes alkalmon.

Az óriáshernyónak becézett 54 méter hosszú szerelvény hajnalban érkezett Magyarországra a bécsi szerelőüzemből. A 820 millió forintos villamosból negyven darabot rendelt meg a főváros, melyek teljes egészében jövő év nyarára váltják le a nagykörúti járatokat. Az első Combinók azonban a hatezer kilométeres próbaüzem után már idén júliustól megjelennek a 4-es, 6-os vonalán.

353 férőhelyből 64 az ülőhely

A Siemens villamosát az ígéretekhez híven valóban nehezen lehet egy lapon említeni a korszerűtlenné vált idős Ganz-szerelvényekkel. Az új járművek mindegyike 2,4 méter széles, 12 tengelyes és összesen 6 modulból áll. A villamos végig átjárható, így belülről szinte el sem látni az egyik végéből a másikba. Oldalanként 8, egyenként 1,3 méter széles ajtó biztosítja a gyors le- és felszállás lehetőségét, amelyből kettőt kerekesszékkel is igénybe lehet venni. A mozgássérülteknek külön jelzőrendszert biztosítottak, így a járművezető időben értesül arról, hogy valaki kerekesszékkel kíván le- vagy éppen felszállni. Az alacsonypadlós jármű ráadásul teljesen lépcsőmentes.

A villamos összesen 353 férőhelyes, amelyből mindössze 64 az ülőhely. A kerekek fölött kialakított üléseknél egyébként feltűnően szűk helyet biztosítottak a lábaknak, amit állítólag technikai szempontból nem lehetett másképpen megoldani.

Klíma csak a vezetőállásban

Az utastérben légfűtés és padlófűtés működik, míg nyáron légcserélő berendezések hűtik majd a levegőt. Légkondicionáló egyedül a vezetőállásban van, ami miatt több kritika is érte a Combinót. A BKV szerint azonban nincs szükség klímára az utastérben, mivel a megállókban úgy is kinyitják az ajtókat, az oldalablakok pedig elhúzhatóak.

A jármű tulajdonságainak felsorolásakor meg kell említeni, hogy a Siemens villamosok két kWó-val kevesebb áramot fogyasztanak, mint a jelenlegi Ganz-szerelvények. A Combino ugyanis fékezéskor elektromos energiát táplál vissza a hálózatba. A modern járművek karbantartására jelentős átalakításokat végeztek el a BKV Rt. kocsiszínében is. A beruházás költsége elérte a 1,5 milliárd forintot. Az alkatrészek és a szerszámok szintén borsos összegbe, összesen 3 milliárd forintba kerültek.

Az új villamosok miatt nem csak a szerelőműhelyeket kell átalakítani. Forgalomba-állításukhoz a nagykörút peronjait magasabbra és néhol szélesebbre kell építeni, míg a Margit-hídnál a síneket is ki kell cserélni. A vonal felújítását a tervek szerint április közepén kezdik el. A munkálatok ideje alatt buszok szállítják majd az utasokat.

Kiss Gergely

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!