Már 52 ember halála hozható összefüggésbe a Toyoták gázpedállal kapcsolatos problémáival, adta hírül a DPA hírügynökség az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság legfrissebb adataira hivatkozva.
Megugrott a gyanús esetek száma
Január 21-e, a visszahívások hivatalos bejelentése előtt még csak 21 volt ez a szám, majd három hét alatt újabb 13 tragédiát róttak fel a japán cégnek - most ehhez csapódott hozzá további 18 haláleset. Ha figyelembe vesszük, hogy az első szerencsétlenségek 2000-ben történtek, akkor szűk másfél hónap alatt több esetet varrtak a Toyota nyakába, mint tíz év alatt összesen.
A történtek miatt a kritikák kereszttüzébe került az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság is. Jay Rockefeller szenátor, az ügy felderítésére felállított kongresszusi vizsgálóbizottság vezetője szerint a hatóság hibázott, mivel sokáig nem tett semmit az újabb balesetek bekövetkezte ellen.
Rockefeller a szenátus előtt tartott keddi, a jelenlegi állapot szerint utolsó meghallgatáson temészetesen a Toyotát is rendesen kiosztotta. Szerinte a japán autógyárnál a biztonság alárendelt szerepet játszott, a cég döntéseit a nyereség iránti vágy határozta meg.
Azt korábban Akio Toyoda, a japán autógyár elnöke is elismerte, hogy túl gyorsan, túl nagyra nőttek az Egyesült Államokban, és ez a minőség rovására ment. "A növekedést hajszoltuk, annál a sebességnél gyorsabban, amelynél még képesek lettünk volna embereinket és szervezetünket fejleszteni" - fogalmazott Toyoda.
Későn kapcsoltak
Jim Lentz, a cég amerikai elnöke egyúttal elismerte, hogy "elfogadhatatlan késedelemmel" reagáltak a biztonsági problémákra, és gyengén kommunikáltak az amerikai közlekedésbiztonsági hatósággal és a fogyasztókkal.
Az 53 éves Toyoda - aki a gyáralapító unokája - akkor bejelentette, hogy lépéseket tesz a minőségellenőrzés javítására. Ennek keretében például minőségi központot létesítenek az Egyesült Államokban, és külön vezető fog foglalkozni a termékbiztonsággal.
A japán autógyár hírneve ezzel együtt is megsínylette a történteket - ezt jelzi, hogy a USA Today/Gallup napokban közölt felmérése szerint az amerikaiak csaknem egyharmada nem tartja bizonságosnak autóikat.
Mint ismert, a Toyota világszerte mintegy 8,5 millió autót rendelt vissza javításra, egyebek mellett a gázpedállal kapcsolatos problémák miatt - ebből 7,5 milliót az Egyesült Államokban. Az esetek egy részében a gázpedál beakadhat a padlószőnyegbe, más típusoknál a gázpedál beragad (nem áll vissza automatikusan a kiinduló állásba), bizonyos modelleknél - például a legújabb, 2010-es Prius hibridautóknál - pedig a fékpedállal adódhatnak gondok.
Toyota: itthon nem volt baleset
A történtek miatt már Európában is vizsgálatokat indítottak. Ezek során kiderült, hogy 2008-tól kezdve számos panasz érkezett a Toyotához a megbízhatatlanul működő gázpedálok miatt, mire a cég 2009-ben módosításokat hajtott végre a gyártási eljárásokban.
Igaz, Európában, így Magyarországon egyetlen baleset sem volt a gázpedál miatt, mondta korábban Som Ferenc, a Toyota Motor Hungary Kft. kommunikációs igazgatója. Itthon egyébként mintegy 22 ezer Toyotát érint a visszahívási akció.
W. B.
Menedzsment Fórum