2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Meghiúsult a CFR Marfa - a román államvasút teherszállító részlege - többségi részvénycsomagjának értékesítése, miután a tavasszal meghirdetett privatizációs tender nyertese, a Grupul Feroviar Roman (GFR), a hétfői határidő lejártáig nem fizette ki a szerződésben megállapított 202 millió eurós vételárat - jelentette be hétfő éjszaka Ramona Manescu román közlekedési miniszter.

A GFR a legnagyobb magánkézben lévő román vasúti társaság, amely az 1999-ben alakult, Gruia Stoica román üzletember által ellenőrzött Grampet Group része. Az Agerpres hírügynökség szerint a GFR jelenleg 8000 vagonnal és 260 mozdonnyal működik. A csoportnak több ezer alkalmazottja van a térség országaiban, Magyarországon a Train Hungary és a Grampet Debreceni Vagongyár tartozik hozzá.

Stoica szerint a kilencezer alkalmazottat foglalkoztató CFR Marfa privatizációja azért hiúsult meg, mert az eladó (a román állam) nem szerezte be a CFR Marfat hitelező valamennyi bank jóváhagyását a tulajdonosi struktúra megváltoztatásához, és a versenytanács sem nyilatkozott arról, nem kerül-e a GFR törvénytelen monopol-helyzetbe az állami versenytárs felvásárlása nyomán.

A közlekedési miniszter szerint a román állam teljesítette a magánosítási szerződésben vállalt kötelezettségeit, így a kudarcért a GFR-t terheli a felelősség. Manescu közölte, hogy a román szaktárca újrakezdi a privatizációs eljárást.

A GFR júniusban 202 millió eurót ajánlott a CFR Marfa 51 százalékos részvénycsomagjáért és vállalta, hogy további 200 millió eurót fektet be a cégbe. Előzetesen a bukaresti kormány sürgősségi rendelettel elengedte a CFR Marfa állami tartozásait, és részvényekre váltotta át azokat. A CFR Marfa 400 millió eurós adósságot halmozott fel: az összeg egyik harmada állami adósság, másik harmadával tartozik a CFR infrastruktúra részlegének, a maradékkal pedig a privát szférának.

A CFR Marfa magánosítása egyik lényeges feltétele volt annak, hogy Románia sikeresen lezárta június végén a Nemzetközi Valutaalappal (IMF) kötött legutóbbi elővigyázatossági hitelmegállapodást és újabbat kössön a pénzintézettel.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!