2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Meghiúsult a CFR Marfa - a román államvasút teherszállító részlege - többségi részvénycsomagjának értékesítése, miután a tavasszal meghirdetett privatizációs tender nyertese, a Grupul Feroviar Roman (GFR), a hétfői határidő lejártáig nem fizette ki a szerződésben megállapított 202 millió eurós vételárat - jelentette be hétfő éjszaka Ramona Manescu román közlekedési miniszter.

A GFR a legnagyobb magánkézben lévő román vasúti társaság, amely az 1999-ben alakult, Gruia Stoica román üzletember által ellenőrzött Grampet Group része. Az Agerpres hírügynökség szerint a GFR jelenleg 8000 vagonnal és 260 mozdonnyal működik. A csoportnak több ezer alkalmazottja van a térség országaiban, Magyarországon a Train Hungary és a Grampet Debreceni Vagongyár tartozik hozzá.

Stoica szerint a kilencezer alkalmazottat foglalkoztató CFR Marfa privatizációja azért hiúsult meg, mert az eladó (a román állam) nem szerezte be a CFR Marfat hitelező valamennyi bank jóváhagyását a tulajdonosi struktúra megváltoztatásához, és a versenytanács sem nyilatkozott arról, nem kerül-e a GFR törvénytelen monopol-helyzetbe az állami versenytárs felvásárlása nyomán.

A közlekedési miniszter szerint a román állam teljesítette a magánosítási szerződésben vállalt kötelezettségeit, így a kudarcért a GFR-t terheli a felelősség. Manescu közölte, hogy a román szaktárca újrakezdi a privatizációs eljárást.

A GFR júniusban 202 millió eurót ajánlott a CFR Marfa 51 százalékos részvénycsomagjáért és vállalta, hogy további 200 millió eurót fektet be a cégbe. Előzetesen a bukaresti kormány sürgősségi rendelettel elengedte a CFR Marfa állami tartozásait, és részvényekre váltotta át azokat. A CFR Marfa 400 millió eurós adósságot halmozott fel: az összeg egyik harmada állami adósság, másik harmadával tartozik a CFR infrastruktúra részlegének, a maradékkal pedig a privát szférának.

A CFR Marfa magánosítása egyik lényeges feltétele volt annak, hogy Románia sikeresen lezárta június végén a Nemzetközi Valutaalappal (IMF) kötött legutóbbi elővigyázatossági hitelmegállapodást és újabbat kössön a pénzintézettel.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!