A szakszervezet múlt pénteken jelentette be, hogy sztrájkot hirdet, miközben még folytak a zárt ajtók mögötti tárgyalások a kormány és a vasutas reprezentatív szakszervezetek között. A döntést akkor azzal indokolták, hogy nem látják a kormányzat megállapodási szándékát a tárgyalásokon.
Bárány Balázs, a VDSZSZ Szolidaritás alelnöke akkor azt mondta: "addig fogunk sztrájkolni, amíg eredmény nem lesz".
Gaskó István elmondta, hogy a sztrájk időpontjáról "kellő időben" tájékoztatást adnak. Ez azt jelenti, hogy a sztrájk kezdete előtt annyi idővel, ami elegendő ahhoz, hogy a munkáltató - ha megegyeznek a még elégséges szolgáltatásokról - meg tudja hirdetni a vonatokat. Hozzátette: már most az utazóközönség türelmét és megértését kérik. Utóbbira különösen azért számítanak, mivel a mellékvonalak bezárása nemcsak a vasutasokat, hanem az utasokat is sújtja.
A szakszervezet elnöke szerint elfogadhatatlanok a vasutas társadalom számára a tervezett megszorítások, amely során a 40 milliárd forintos megszorítások többsége a vasutat terheli. Gaskó István szerint a tervezett lépések következményei nincsenek felmérve, nincsenek hatástanulmányok, a vasutasok viszont nagyon rossz helyzetbe kerülhetnek. Hozzátette: a rendelkezésre álló idő sem elegendő a megvalósításhoz, évekre lenne szükség egy kimunkált reformhoz.
A VDSZSZ Szolidaritás országos választmánya elfogadhatatlannak tartja a költségtérítés tervezett elvonását és a vasút átalakítását, amelynek következtében vasutasok ezrei válnak munkanélkülivé - mondta Gaskó István. A választmány a jelenlegi formájában ellenzi annak a miniszteri rendeletnek a kiadását is, amely a vasutasok menetkedvezményeit alakítaná át.
Gaskó István elmondta, hogy az eddigi sztrájkkövetelések fenntartása mellett, ezekkel a tételekkel egészítik ki követeléseiket, és térben és időben gördülő sztrájkot hirdetnek.
Hozzáfűzte: a kormányzat elhúzza a tárgyalásokat, legközelebb október 20-án lesz egyeztetés, amellyel kész helyzet elé akarják állítani a tárgyalópartnereket, mivel eddigre már készen lesz a "kurtított menetrend".
A VDSZSZ és más vasutas szakszervezetek közösen kezdeményeztek kollektív munkaügyi vitát, mert elutasítják, hogy a kormány jövőre 40 milliárd forinttal csökkentse a vasút finanszírozását. Kifogásolják a helyközi közösségi közlekedés, közte a MÁV és a kedvezmények tervezett átalakítását is.
A VDSZSZ Szolidaritás elnöke beszélt arról is, hogy a kollektív munkaügyi vitában részt vevő többi szakszervezet eddig nem jelezte, hogy a "nyomásgyakorlás területén is együttműködnek", a VDSZSZ azonban kísérletet tesz a MÁV-szakszervezetek egységesítésére. Csongrád, Békés, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Szolnok megyékben már jó néhány közúti közlekedési szakszervezettel van együttműködése, és a mellékvonalak bezárásával érintett somogyi települések polgármestereivel is van együttműködése a VDSZSZ-nek - mondta el Gaskó István.
A kollektív munkaügyi vita október elsején kezdődött, azóta több fordulóban egyeztettek a szakszervezetek és a kormány képviselője, de a VDSZSZ és a kormány között nem született megállapodás.