3p

Biztosan sztrájkot hirdet a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ), a munkabeszüntetés időpontjáról a napokban dönt a sztrájkbizottság - jelentette be Gaskó István, a szakszervezet elnöke kedden sajtótájékoztatón.

A szakszervezet múlt pénteken jelentette be, hogy sztrájkot hirdet, miközben még folytak a zárt ajtók mögötti tárgyalások a kormány és a vasutas reprezentatív szakszervezetek között. A döntést akkor azzal indokolták, hogy nem látják a kormányzat megállapodási szándékát a tárgyalásokon.

Bárány Balázs, a VDSZSZ Szolidaritás alelnöke akkor azt mondta: "addig fogunk sztrájkolni, amíg eredmény nem lesz".

Gaskó István elmondta, hogy a sztrájk időpontjáról "kellő időben" tájékoztatást adnak. Ez azt jelenti, hogy a sztrájk kezdete előtt annyi idővel, ami elegendő ahhoz, hogy a munkáltató - ha megegyeznek a még elégséges szolgáltatásokról - meg tudja hirdetni a vonatokat. Hozzátette: már most az utazóközönség türelmét és megértését kérik. Utóbbira különösen azért számítanak, mivel a mellékvonalak bezárása nemcsak a vasutasokat, hanem az utasokat is sújtja.

A szakszervezet elnöke szerint elfogadhatatlanok a vasutas társadalom számára a tervezett megszorítások, amely során a 40 milliárd forintos megszorítások többsége a vasutat terheli. Gaskó István szerint a tervezett lépések következményei nincsenek felmérve, nincsenek hatástanulmányok, a vasutasok viszont nagyon rossz helyzetbe kerülhetnek. Hozzátette: a rendelkezésre álló idő sem elegendő a megvalósításhoz, évekre lenne szükség egy kimunkált reformhoz.

A VDSZSZ Szolidaritás országos választmánya elfogadhatatlannak tartja a költségtérítés tervezett elvonását és a vasút átalakítását, amelynek következtében vasutasok ezrei válnak munkanélkülivé - mondta Gaskó István. A választmány a jelenlegi formájában ellenzi annak a miniszteri rendeletnek a kiadását is, amely a vasutasok menetkedvezményeit alakítaná át.

Gaskó István elmondta, hogy az eddigi sztrájkkövetelések fenntartása mellett, ezekkel a tételekkel egészítik ki követeléseiket, és térben és időben gördülő sztrájkot hirdetnek.

Hozzáfűzte: a kormányzat elhúzza a tárgyalásokat, legközelebb október 20-án lesz egyeztetés, amellyel kész helyzet elé akarják állítani a tárgyalópartnereket, mivel eddigre már készen lesz a "kurtított menetrend".

A VDSZSZ és más vasutas szakszervezetek közösen kezdeményeztek kollektív munkaügyi vitát, mert elutasítják, hogy a kormány jövőre 40 milliárd forinttal csökkentse a vasút finanszírozását. Kifogásolják a helyközi közösségi közlekedés, közte a MÁV és a kedvezmények tervezett átalakítását is.

A VDSZSZ Szolidaritás elnöke beszélt arról is, hogy a kollektív munkaügyi vitában részt vevő többi szakszervezet eddig nem jelezte, hogy a "nyomásgyakorlás területén is együttműködnek", a VDSZSZ azonban kísérletet tesz a MÁV-szakszervezetek egységesítésére. Csongrád, Békés, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Szolnok megyékben már jó néhány közúti közlekedési szakszervezettel van együttműködése, és a mellékvonalak bezárásával érintett somogyi települések polgármestereivel is van együttműködése a VDSZSZ-nek - mondta el Gaskó István.

A kollektív munkaügyi vita október elsején kezdődött, azóta több fordulóban egyeztettek a szakszervezetek és a kormány képviselője, de a VDSZSZ és a kormány között nem született megállapodás.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!