3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár a vásárlók etikai okokból indított bojkottjai sokba kerülnek az akciók célpontjává vált cégeknek, ám arra már nemigen akad példa, hogy egyenesen csődhöz vezessenek. Az mfor.hu az aktuális közel-keleti események nyomán nézett utána annak, mekkora károkat okozhatnak a társaságoknak a "fogyasztói engedetlenségi mozgalmak".

Bojkottok Magyarországon: a Danone és társai. Galéria a zászlóégetésről!

Tiltakozás a Danone gyárbezárása ellen

Magyarországon az elmúlt években a legnagyobb nyilvánosságot a Danone termékei elleni kampány kapta, amelyet az váltott ki, hogy a francia cég be akarta zárni a Győri Kekszgyárat. Hasonló támadások érték a vállalatot 2003-ban Lengyelországban is, sőt sikerült kivívnia egyes francia fogyasztók ellenszenvét is, amely nyomán úgynevezett "Danone-forradalom" szerveződött ellene.

[ajanlo=1561][igazitas=left/]

Az mfor.hu kíváncsi lett volna arra, mi a véleménye a társaságnak a mostani történésekről. Illetékesük szerint míg ez egy "vallási okokból" kialakult bojkott, addig az ellenük 2001-ben indított kampány egy "antiglobalista próbálkozás" volt. "A két szituáció nem hasonló" - tette hozzá.

Az Arla esete azonban - legalábbis a gazdasági kárt tekintve - korántsem egyedülálló. A világ egyik legismertebb fogyasztóvédelmi aktivistája, az amerikai elnökválasztáson is megmérettetett Ralf Nader kutatásaiban arra a megállapításra jutott, hogy a cégeket sújtó átfogó bojkott általában 2-5 százalékos forgalom-visszaesést ereményez. Az Ethical Consumer felmérése szerint pedig a vállalatoknak mindebből éves szinten összesen 3-5 milliárd dolláros bevételkiesése származik. Összehasonlításul: az Arla a most "lenullázott" arab piacon forgalma 5 százalékát realizálta.

A statisztikák szerint világszerte a fogyasztók 52 százaléka vett már részt legalább egy termék elleni kampányban. Ez azonban gyakran kimerül egyszerű tiltakozásban, a valós hatással járó akcióban már jóval kevesebben érintettek.

[ajanlo=1556][igazitas=right/]

A cégek persze felismerték a Nyugaton egyre erősebb civil mozgalmak hatását, és többféleképpen is védekeznek. Kommunikációs szakemberek szerint az egyik módszer a márkák diverzifikálása: így egy-egy elutasított brand esetében akár házon belül is lehet helyettesítő termékről gondoskodni. A már említett Nestlénél például néhány márka - például a Kit Kat - éppen a bojkott ideje alatt vált világszerte ismertté.

Más cégek inkább a megelőzésre koncentrálnak: rendkívüli akciókkal és erős kommunikációval igyekeznek alátámasztani a társadalom iránti elkötelezettségüket. Ha pedig mégis "ég a ház", akkor olyan témákat dobnak be, amelyek kedvezőbb színben tüntetik fel őket, elterelve a figyelmet a bojkottot kiváltó eseményről.

Király Béla - Nagy Vajda Zsuzsa

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:
Irán leállította a dán gyógyászati berendezések importját
Muszlim bojkott a dán termékeken
Gyárbezárásra kényszerülhet az európai tejipari óriás
Újabb egyetemen lett nemkívánatos a Coke
Leáldozik a káros Coca-Cola termékek kora

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!