Bojkottok Magyarországon: a Danone és társai. Galéria a zászlóégetésről!

Magyarországon az elmúlt években a legnagyobb nyilvánosságot a Danone termékei elleni kampány kapta, amelyet az váltott ki, hogy a francia cég be akarta zárni a Győri Kekszgyárat. Hasonló támadások érték a vállalatot 2003-ban Lengyelországban is, sőt sikerült kivívnia egyes francia fogyasztók ellenszenvét is, amely nyomán úgynevezett "Danone-forradalom" szerveződött ellene.
[ajanlo=1561][igazitas=left/]
Az mfor.hu kíváncsi lett volna arra, mi a véleménye a társaságnak a mostani történésekről. Illetékesük szerint míg ez egy "vallási okokból" kialakult bojkott, addig az ellenük 2001-ben indított kampány egy "antiglobalista próbálkozás" volt. "A két szituáció nem hasonló" - tette hozzá.
Az Arla esete azonban - legalábbis a gazdasági kárt tekintve - korántsem egyedülálló. A világ egyik legismertebb fogyasztóvédelmi aktivistája, az amerikai elnökválasztáson is megmérettetett Ralf Nader kutatásaiban arra a megállapításra jutott, hogy a cégeket sújtó átfogó bojkott általában 2-5 százalékos forgalom-visszaesést ereményez. Az Ethical Consumer felmérése szerint pedig a vállalatoknak mindebből éves szinten összesen 3-5 milliárd dolláros bevételkiesése származik. Összehasonlításul: az Arla a most "lenullázott" arab piacon forgalma 5 százalékát realizálta.
A statisztikák szerint világszerte a fogyasztók 52 százaléka vett már részt legalább egy termék elleni kampányban. Ez azonban gyakran kimerül egyszerű tiltakozásban, a valós hatással járó akcióban már jóval kevesebben érintettek.
[ajanlo=1556][igazitas=right/]
A cégek persze felismerték a Nyugaton egyre erősebb civil mozgalmak hatását, és többféleképpen is védekeznek. Kommunikációs szakemberek szerint az egyik módszer a márkák diverzifikálása: így egy-egy elutasított brand esetében akár házon belül is lehet helyettesítő termékről gondoskodni. A már említett Nestlénél például néhány márka - például a Kit Kat - éppen a bojkott ideje alatt vált világszerte ismertté.
Más cégek inkább a megelőzésre koncentrálnak: rendkívüli akciókkal és erős kommunikációval igyekeznek alátámasztani a társadalom iránti elkötelezettségüket. Ha pedig mégis "ég a ház", akkor olyan témákat dobnak be, amelyek kedvezőbb színben tüntetik fel őket, elterelve a figyelmet a bojkottot kiváltó eseményről.
Király Béla - Nagy Vajda Zsuzsa
Menedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok:
Irán leállította a dán gyógyászati berendezések importját
Muszlim bojkott a dán termékeken
Gyárbezárásra kényszerülhet az európai tejipari óriás
Újabb egyetemen lett nemkívánatos a Coke
Leáldozik a káros Coca-Cola termékek kora