4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Több vidéki városban január elsejétől emelkedett a buszjegyek ára, és a hírek szerint februártól a BKV-nál is nőnek a tarifák. Ennek apropóján a Kisalföld körbenézett Európában, hogy nemzetközi összehasonlításban tényleg olyan drága-e a magyar tömegközlekedés.

Győrben 5, Sopronban pedig 13 százalékkal emelkedett a buszjegyek ára január elsejétől - vezeti fel cikkét a Kisalföld. Hasonlót szinte minden vidéki nagyvárosról le lehetne írni, és a hírek szerint a budapestiek is csak februárig utazhatnak a 2009-es árakon. Éppen ezért érdemes összehasonlítani az árakat a nemzetközi nagyvárosokkal.

Budapesten jelenleg 300 forintot kell fizetni egy vonaljegyért, ez februártól 320 forintra emelkedik. A helyszínen, a buszvezetőnél megváltott jegy továbbra is 400 forintba fog majd kerülni, a tízdarabos gyűjtőjegyért pedig az eddigi 2700 helyett 2800 forintot kell majd fizetni. Az átszállójegy ára szintén húsz forinttal 490 forintra emelkedik, a metró szakaszjegyért pedig 260 forintot kell fizetni elsejétől.

Drágulnak a bérletek is: a teljes árú havi bérletért ezentúl 9800 forintot kell kicsengetni a kasszáknál, a tanuló bérlet pedig 3850 forintba kerül majd havonta. A nyugdíjasok továbbra is havi 3700 forintért utazhatnak, akárcsak 2009-ben.

A régióban olcsóbban utazhatunk


Először nézzük a környező országokat: Bécsben egy vonaljegyért 1,50 eurót (kb 405 forintot) kell fizetni, ez egy utazásra jogosít átszállásokkal. Ugyanez a jegy 2 euróba kerül, ha a buszon vagy a villamoson vesszük meg. Ez a jegy tehát tulajdonságait tekintve nagyjából a budapesti átszállójegynek felel meg, viszont 20 százalékkal olcsóbb annál. A gyűjtőjegy 6 euróba (1620 forint) kerül Ausztria fővárosában, ez négy vonaljegyet foglal magába.

Pozsonyban létezik úgynevezett alapjegy, ami 15 perces utazásra jogosít fel, 50 eurócentbe (135 forint) kerül. A 60 perces vonaljegy 70 eurócentet (190 forint) kóstál északi szomszédunknál. Ebből jól látszik, hogy a szlovák fővárosban is lényegesen olcsóbban utazhatunk, mint Budapesten.

A csehek is jobban járnak, mint mi: Prágában az átszálló jegyek 26 koronába (260 forint) kerülnek, ezek 75 percig használhatók a kezeléstől számítva. Az egy útra érvényes díj 18 korona (180 forint) a cseh fővárosban, míg a 24 órás jegyekért 100 koronát (1000 forintot) kell fizetni. A sofőrnél váltott jegyért Prágában is lényegesen többet kell fizetni, egészen pontosan 31 koronát.

Nyugat-Európában vannak Budapestnél drágább városok is

Tőlünk nyugatra már nem mindenhol ilyen jó a helyzet, de például Rómában még mindig olcsóbb a tömegközlekedés, mint Budapesten. Az olasz fővárosban a 75 percig érvényes átszállásra is jogosító vonaljegy egy euróba (270 forint) kerül, míg egy egész napos utazgatásért 4 eurót (1100 forint) kell kifizetni.

Nemzetközi összehasonlításban még Párizs is olcsóbbnak mondható, mint Budapest: a francia városban a másfél óráig érvényes jegy 1,60 euróba (kb 430 forint) kerül, ezzel korlátlan számú átszállásra is jogosultak vagyunk az adott időszakban. A tízes gyűjtőjegyekért 11,60 eurót kell adni a párizsi pénztárosoknak, ez nagyjából 3130 forintnak felel meg.

Közismerten drága a londoni tömegközlekedés, ezért azon már meg sem lepődünk, hogy a brit fővárosban többet kell fizetni, mint Budapesten. A metrójegy zónáktól függetlenül 4 fontba (1240 forint) kerül, a buszjegyért pedig fele ennyit kérnek. A hat darabos gyűjtőjegy a buszokra 6 fontért kapható, azaz sokkal jobban megéri, mint egyesével venni a kétfontos jegyeket. A metrójegyekkel egyébként akárhányszor átszállhatunk a több mint tíz vonalból álló londoni metrón, a buszjegyekre viszont ez nem igaz.

Egy hajszálnyival drágább Budapestnél Berlin, ahol a buszok mellett  villamos, U-Bahn (metró), és S-Bahn (városi vasút) közlekedik. A német fővárosban a teljes vonaljegy 2,10 euróba (570 forint) kerül, míg a három megállóra érvényes szakaszjegy 1,30 eurót (350 forint) kóstál.

Összességében megállapítható, hogy a budapesti tömegközlekedés Európában a drágábbak közé tartozik, de nem a legdrágább. Persze ezek mellé érdemes lenne odatenni az ország átlagfizetéseinek adatát is, és akkor könnyen lehet, hogy a magyar főváros kilógna a sorból felfelé. Illetve nem árt megfeledkezni a szolgáltatás minőségéről sem, amiben szintén bőven van mit behoznunk mondjuk Londonhoz vagy Berlinhez képest.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!