4p

A hiteles kommunikáció a cégen belül és kívül egyaránt fontos, ha negatív események zajlanak. Az érintettek nagy része igyekszik a szőnyeg alá söpörni a problémákat, pedig a médiával való korrekt kapcsolat nélkül nehezen juthatnak ki a bajból. A Menedzserek Országos Szövetsége november 14-én a Viselkedéskultúra az üzleti életben címmel szervez konferenciát, amelyen Dénes Gábor főtitkár is előadást tart a fenti témában. A szakember az mfor.hu-nak adott interjút.

Hogyan kezeljük a bajkeverőnek titulált médiát?

- Milyen szerepe lehet az olykor bajkeverőnek feltüntetett médiának ebben a folyamatban?

-
Ne hagyjuk ki a médiát sem! Számára nem az bír hírértékkel, ha egy kutya megharap egy postást, hanem ha egy postás harap meg egy kutyát. A csődközeli cégekkel is ez a helyzet.

A válságról az újságok az első oldalon számolnak be, a sikeres reorganizációról viszont csak egy mínuszos hírben, valahol az újság rejtett zugában. Fontos, hogy válság esetén a cég vezetője tényszerűen tájékoztassa a közvéleményt, és csak akkor nyilatkozzon, ha "muszáj". Ne akarjon médiasztár lenni!

-Csőd esetén azonban leginkább az elzárkózás jellemző: sok cég menekül a médiaképviselők ostroma elől...

- Ezt a végletet is helytelennek tartom. Az ilyen magatartás találgatásokra ad okot, ezáltal a cég helyzetét a valóságosnál rosszabb színben tűnteti fel, és minden érintett esetében jelentős bizalomvesztést eredményez.

- Mit tanácsolna a cégvezetőknek a problémák kezelésére?

- Próbáljanak meg korrekt kapcsolatokat kiépíteni a helyi és az országos média képviselőivel, hogy egy esetleges válság idején - a reorganizáció egyik nagyon fontos eszközeként - maguk mellé tudják állítani őket.

A Postabank klasszikus példája is mutatja, hogy ma már nem lehet eltitkolni a céggel kapcsolatos híreket. A vevő-beszállító viszonyt megrontó mendemondák olykor a raktáros és a teherautó vezető közötti párbeszédből indulnak, tehát elejét kell venni a híresztelések eszkalálódásának. Ismerek olyan céget, amely pont azért került igen kedvezőtlen helyzetbe, mert vezetője nem kívánt a médiában megszólalni az állítólagos válságról. El akarta kerülni, hogy a sajtó felfújja a témát, holott hozzáállásával épp ellenkező hatást ért el. Amennyiben egy háttérbeszélgetésen feltárta volna az újságírók előtt a tényeket, csírájában fojtotta volna el a találgatásokat.

- Mennyi az az optimális információmennyiség, amit a dolgozókkal érdemes megosztani anélkül, hogy visszaélnének azokkal?

- A mai világban az információs technológia termelési tényezővé vált a globalizáció révén, így nemcsak a nemzetgazdaságok, hanem a vállalatok is egyre nyitottabbá válnak. Amikor a gazdaság 24 órában és hét napon keresztül zakatol, és bizonyos vállalati tevékenységeket kiszerveznek, akkor ez nem lehet téma.

Tehát mindent osszunk meg a dolgozókkal! Nyitott gazdaságban élünk. Ma már nem a "mit" a kérdés, hanem a "hogyan". Arra kell különböző kommunikációs stratégiákat kidolgozni, függően a vállalat belső kultúrájától, a külső környezeti kapcsolataitól és a vállalati policytól.

- A magyarországi cégek a gyakorlatban miként kezelik ezt a kérdést?

- A leggyakoribb hibák közé tartozik, hogy a felső vezetés nem "ereszkedik le" az alkalmazottak közé, így a cég nehéz helyzetről szóló információkat a dolgozók mendemondákból vagy a médiából tudják meg. Ebben - sajnos - nem különbözik a hazai és a külföldi gyakorlat.

- Nem könnyű besétálni az irodába, ha közben "ég a ház". Hogyan kell viselkedni egy cégvezetőnek, ha baj van?

- Empatikusan, különösen a rendszerint kikerülhetetlen létszámleépítés bejelentése, megtervezése és lebonyolítása területén. A lehető leggyorsabban, a dolgozók és a vállalat érdekeinek harmonizálásával kell mindezt lebonyolítani. Jó szívvel ajánlom az outplacement-et, vagyis a gondoskodó típusú létszámleépítés alkalmazását.

Nagy Vajda Zsuzsa

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!