4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az üzemzavarral vagy fizikai balesettel kapcsolatos rendellenességek elhárításával egyidejűleg egy cégnél a válsághelyzet kommunikálásának is el kell kezdődnie. A legsúlyosabb hiba, amit ilyenkor egy vállalat elkövethet, ha némaságba menekül a bajok elől, járt utána az mfor.hu.

A cég imázsának pénzben mérhető értéke van

Szántó szerint az ágazat, illetve az ország egészére kiható paprikabotrány és a tiszai ciánszennyezés esetében is elégtelenül vizsgáztak a hazai kommunikátorok. Negatív példák nemzetközi szinten is akadnak. Az Egyesült Államok is "teljes csődöt mondott" az USA déli részén végigsöprő Katrina hurrikán okozta válság idején. A rossz, illetve a későn meghozott döntések miatt az intézkedések koordinációjáért felelős vezetőt el is távolították tisztségéből.

Magyarország legsúlyosabb üzemzavara

Bár a legtöbb esetben, ha nincs elegendő információ a válsághelyzet kialakulásának pontos körülményeiről, tanácsos a tények szintjén maradni, és elkerülni a lehetséges okok vagy felelősök találgatását. Azonban bizonyos helyzetekben, például súlyosabb ipari szerencsétlenségeknél a testi épségéért aggódó - sugárfertőzéstől vagy egyéb veszélyektől tartó - lakosságot nem lehet azzal bíztatni: ha megvannak majd a vizsgálatok eredményei, tájékoztatjuk őket.

Így például két évvel ezelőtt, amikor a Paksi Atomerőmű kettes blokkjában összetöredeztek a fűtőpálcák, az érintetteket azonnal fel kellett világosítani az üzemzavar körülményeiről és a várható hatásairól. A paksi krízis kommunikációját irányító Szántó szerint segítette a válságkezelő stáb munkáját, hogy a vállalat rendelkezett a fizikai elhárítást és a kommunikáció lebonyolítását előíró tervvel. "Magyarország eddigi legsúlyosabb üzemzavarának idején, az éjjel két óra körül bekövetkező baleset után, a nehéz körülmények között is tudta minden illetékes mi a feladata". Ipari katasztrófáknál természetesen a lakosság tájékoztatásához képest elsőbbséget élveznek a mentési és elhárítási munkák.

Forintosítható válságkezelés

[ajanlo=1203][igazitas=left/]Hazánkban néhány évvel ezelőtt a MOL-nál fordult elő súlyosabb válság: szerelés közben begyulladt egy gázkút és 10 méteres lángok csaptak föl a hatalmas föld alatti gáztárolóból. A tűzet végül - a hasonló jellegű eseteknél átlagos oltási időn -, négy hónapon belül amerikai szakemberekkel együtt sikerült megfékezni. "Részt vettünk a válságkezelésben. Azt az álláspontot érvényesítettük, hogy ilyen esetben, ha lehet tudni, hogy hosszú ideig elhúzódhat a krízis, nem tanácsos a környezetben élőket hitegetni a rend gyors helyreállításáról szóló mesékkel". Tudni kell viszont, hogy a sokak számára kellemetlenségeket okozó balesettel szemben a lakosság türelmét és megértését leginkább úgy lehet megnyerni, ha a cég képviselői felkeresik, meghallgatják és megnyugtatják a "pokollá" változtatott környéken élőket.

A környezetével szemben felelősen viselkedő társaság imázsa nem egy elvont fogalom, hanem forintosítható befektetés, amely megalapozza egy cég jövőjét. A reputáció pénzben is kifejezhető érték, más nem fizikai pozitív tulajdonságok mellett szerepelhet akár könyvelésben is. Jól érzékelteti ennek értékét: a Coca-Cola vagyona könyv szerinti értékének kilenctizedét képviseli márkája, vagyis javai előbb említett hányada akkor is megmaradna, ha a cég gyárai mind leégnének. Ezt a brandet kommunikációval lehet felépíteni, aminek a legfontosabb eleme a válságkezelés. A szakértő becslése szerint a hazai száz legnagyobb vállalat mintegy fele még nem rendelkezik válságkezelési és kommunikációs tervvel, annak ellenére, hogy arculati kézikönyveik általában vannak.

Amikor a kommunikáció nem segít

Például a sajtóhír, miszerint a Lego eladásai egyre romlanak, önmagában véve még nem tekinthető válsághelyzetnek, legfeljebb csak a menedzsment kudarcának. Ebben az esetben ugyanis nem arról van szó, hogy "több gyerek lenyelte a Lego-játékokat", és emiatt a fogyasztók tömegesen elfordulnak a gyártótól, hanem a célcsoport valamilyen okból egyszerűen elavultnak tartja azokat. E mögött pedig marketinges bakik és termelési hibák állhatnak.

A Nokia forgalmát néhány évvel ezelőtt hasonló "megrázkódtatás" érte. Amikor az olcsó ázsiai készülékek elárasztották az európai piacot, megcsappant az érdeklődés a drágább, ráadásul kevésbé divatos mobiltelefonok iránt. A finn cég ezt a helyzetet mára már képes volt megoldani termelés-kihelyezéssel és a piaci folyamatok elemzésével.

Nagy Vajda Zsuzsa

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!