8p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Megbénult az ország, a pályaudvarok kihaltak. Helyzetjelentés az országból.

Korábban beszámoltunk arról, hogy megkezdődött az országos figyelmeztető vasutassztrájk, az öt reprezentatív szakszervezet a mellékvonalak tervezett bezárása ellen tiltakozik délelőtt 10-től 12-ig. A sztrájk nagy részén már túl vagyunk, az ország pályaudvarain csak lézengenek az ember. 

Miskolc, Budapest Keleti, Kaposvár, Zalaegerszeg, Székesfehérvár áll

A miskolci Tiszai pályaudvar a következő két órában nem indít és nem fogad szerelvényeket a sztrájk ideje alatt - mondta el Cseh Béla Zoltán, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) területi vezető ügyvivője.A Tiszai pályaudvaron mindössze egy-két utas tartózkodik, vélhetően már korábban értesültek a sztrájk időpontjáról - jelentette ki a szakszervezeti vezető.Hozzátette, a korábbi sztrájkokhoz hasonlóan jelenleg is a kocsivizsgálók 100 százalékosan sztrájkolnak, illetve a műhelyben dolgozó gépészek nagy része sem vette fel a munkát.

A pályafenntartást és a karbantartást végző dolgozók egy része is csatlakozott a munkabeszüntetéshez, valamint a személyi pénztárosok sem dolgoznak a következő két órában - mondta el.

Megállt a forgalom a budapesti Keleti pályaudvaron is. Az MTI helyszíni tudósítójának tapasztalatai alapján csak egy vonat indulása szerepel a tájékoztatón, míg a berlini nemzetközi járat 150 perces késéssel indul. A pályaudvaron egyetlen vonat érkezését sem jelezték.A Keleti pályaudvaron viszonylag sok utas vár a sztrájk befejezésére, míg néhány vasutas "sztrájk" feliratú transzparenseket helyezett ki a vágányok közé.

A kaposvári állomás sem fogad és nem indít vonatokat a sztrájk ideje alatt - mondta az MTI-nek Mercz Attila, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) kaposvári alapszervezetének ügyvivője kedden, a 10 órakor kezdődött sztrájk megkezdése után pár perccel.Az ügyvivő tájékoztatása szerint a somogyi megyeszékhelyen a VDSZSZ-hez tartozó szolgálatban lévők 90 százaléka, összesen kilenc dolgozó - váltókezelők, jegyvizsgálók - csatlakozott a kétórás sztrájkhoz.

A kaposvári vasútállomás a délelőtti órákban szinte kihalt, mindössze egy-két utas várakozik a déltől ismét induló vonatokra. A szakszervezeti vezető tudomása szerint Somogyszobon, Tabon és Jákó-Nagybajomban is sztrájkolnak a vasutasok.

Ezt Imre Lászlóné, a MÁV Zrt. Pécsi Igazgatóságának kommunikációs szóvivője egyelőre nem tudta megerősíteni. Azt mondta: az összegyűjtött adatok ismeretében dél körül tud tájékoztatni arról, hogy Somogyban hol és hányan sztrájkoltak.

Tíz óra előtt leállt a vasúti közlekedés Zalaegerszegen is; már a 9 óra 46 perckor Budapestre induló gyorsvonat sem gördült ki a pályaudvarról.

A vasútállomáson egy pénztár tart nyitva, ahol ugyan meg lehet váltani a menetjegyet, de 12 óráig egyetlen vonat sem indul.

A pályaudvaron több mint tíz utas - idősek, kisgyermekes család, egyetemista diák - vár a vonatok indulására. Az utasok az MTI kérdésére elmondták, hogy tudtak a munkabeszüntetésről, de abban bíztak, hogy mégis elindulnak a szerelvények.
Az utasok közül sokan autóbusszal indulnak tovább. A Zala Volán a párhuzamos vonalakon elfogadja a MÁV-os bérleteket és szabadjegyeket, de mentesítő járatok indítására az alacsony utasforgalom miatt nincs szükség  - közölte Busa Csaba, a Zala Volán személyi közlekedési igazgatója.

A székesfehérvári állomás nem indít és nem is fogad vonatokat a vasutassztrájk miatt; Gárdonyban három vonat vesztegel – mondta az MTI-nek a székesfehérvári forgalmi csomópont vezetője kedden.

Szeleczky Béla tájékoztatása szerint a csomóponthoz tartozó vasúti vonalszakaszokon – Székesfehérvár-Börgönd, Székesfehérvár-Mór és Martonvásár-Székesfehérvár-Szabadbattyán között –, valamint a térségben nem járnak a vonatok.

A székesfehérvári forgalmi csomópont területén a nappali szolgálatra vezényelt 57 dolgozóból 21-en – váltókezelők és forgalmi szolgálattevők – sztrájkolnak – mondta a csomóponti vezető.

Közlése szerint Gárdonyban három vonat vesztegel: egy Budapest-Szombathely között közlekedő gyorsvonat, egy Budapest-Székesfehérvár között közlekedő elővárosi vonat, s az Olaszországból Budapestre tartó Venezia nemzetközi gyorsvonat várakozik.

Tatabányán csak egy ember nem sztrájkol

Tatabányán az állomás közel 20 fős létszámából a vezetőségen kívül csak egy ember nem csatlakozott a vasutasok tíztől délig tartó munkabeszüntetéséhez - mondta Asbóth Tamás, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) helyi képviselője az MTI-nek. Az állomáson egy nemzetközi gyors vesztegel, a szerelvény tíz óra öt perckor ért be Tatabányára, ahol menetrend szerint meg sem kellett volna állnia, majd délben indul tovább. A pályaudvar kihalt, utasokat nem látni.

Szegedre még befutott a fővárosi InterCity


Bár a sztrájk kedden tíz órakor Szegeden is megkezdődött, a korábbi ígéreteknek megfelelően a 10 óra 16 percre kiírt InterCity ugyan pár perces késéssel, de megérkezett - tapasztalta az MTI tudósítója a helyszínen.

Az állomáson egyébként csak egy-két indulni szándékozó utast látni, a fővárosból érkezett vonatról mindössze alig hetven utas szállt le Szegeden.

Mező István, a Tisza Volán közszolgáltatási divízióigazgatója az MTI-nek elmondta: ismét tartalékban állnak járműveik, ha esetleg a megnövekedett utasszám indokolná, több buszt tudnak indítani a fővárosba.

Egy vonat indult Debrecenből, az is tüntetőket vitt

Debrecen állomásról mindössze egy vonat indult kedden 10 óra után, az, amelyik Zajtára, a vasúti forráskivonás elleni tüntetésre szállította a demonstrálókat - mondta az MTI-nek Barna István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) területi vezető ügyvivője nem sokkal a sztrájk kezdetét követően.

A szakszervezeti vezető közlése szerint illetékességi területükön, Záhonytól Törökszentmiklósig megbénult a vasúti közlekedés. A kocsivizsgálók, a jegyvizsgálók, a mozdonyvezetők és a forgalmisták 100 százaléka sztrájkol.

Kiemelte, mivel minden szakszervezet támogatja a munkabeszüntetést, a mostani sztrájk sokkal hatásosabb, mint a korábbiak: sztrájktörő vasutasokról nincs információjuk a régióban.
Az MTI tudósítóját a debreceni vasútállomáson kihalt peronok, bezárt jegypénztárak és lézengő utasok látványa fogadta néhány perccel 10 óra után. Az utastájékoztató táblán mindössze két Intercity vonat érkezése és indulása volt olvasható. Az egyik érkezése néhány perccel 10 óra előttre, a másik pár perccel utána volt kiírva. Mindkét vonat megérkezett, de tovább nem közlekedett.

Barna István elmondta: mivel az egyik vonat menetrend szerint csak pár perccel 10 óra után fut be, engedélyt adtak, hogy bejöjjön Debrecenbe és ne az apafai megállónál tegye ki az utasokat.

Az MTI tudósítója által megkérdezett utasok közül sokan nem tudtak a sztrájkról, de legtöbben türelmesen vették tudomásul, hogy délig várniuk kell az utazásra. A hangosbemondó folyamatosan tájékoztatja a vonatra várakozókat a jegyek visszaváltásának lehetőségeiről és a sztrájk időtartamáról.

A Nyugati és Szolnok se

Egyetlen vonat sem indul el délig a budapesti Nyugati pályaudvarról, az öt vasutas reprezentatív szakszervezet kedden 10 és 12 óra között meghirdetett figyelmeztető sztrájkja miatt.

Az MTI helyszíni tudósítójának tapasztalatai alapján minden meghirdetett vonat indulását kiírták a tájékoztatóra, azonban azok csak várhatóan 90-120 perces késéssel indulnak el. A sztrájk ideje alatt egyetlen vonat sem érkezik a pályaudvarra.

A Nyugatiban kedden fél tizenegykor viszonylag sok utas várta a sztrájk végét és a vonatok indulását, míg a vasutasok a Keleti pályaudvarral ellentétben itt nem tettek ki semmilyen, a sztrájkra utaló transzparenst.

Szolnokon tíz óra óta áll a vasúti közlekedés, a helyi Volán társaság szükség esetén kisegítő járatokat indít a forgalmasabb vonalakon – közölte kedden délelőtt az MTI-vel a Jászkun Volán Zrt., illetve a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) illetékese.

Halasi Zoltán a VDSZSZ területi vezető ügyvivője elmondta: a Máv Start Zrt. szolnoki munkatársainak mintegy kilencven százaléka csatlakozott a munkabeszűntetéshez.

Hozzátette, a legutóbbi alkalommal ellentétben, ezúttal sztrájktörésről sincs tudomása.

Kifejtette, számháborúnak ez esetben nincs is különösebb jelentősége, hiszen ha a megfelelő szakterületek dolgozói részt vesznek az akcióban, kevesebb ember is elegendő ahhoz, hogy ne induljanak el a vonatok Szolnok megye állomásairól.A vasúti közlekedés megbénulása egyelőre nem rótt jelentős többletterhet a Jászkun Volán Zrt. munkatársaira – mondta el az MTI kérdésére válaszolva a cég forgalomszervezési vezetője.

Papp László hozzátette: felkészültek arra, hogy szükség esetén kisegítő járatokat indítsanak a forgalmasabb vonalakon. Erre azonban eddig nem volt szükség, mivel az utaslétszám emelkedése nem számottevő. Egyedül a fővárosba induló autóbuszok telítettebbek érzékelhetően a szokásosnál, ám eddig ebbe az irányba sem kellett a menetrendben szereplőnél több buszt közlekedtetnie a társaságnak.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!