4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A taszári bázisra kiírt pályázatot megnyerő Ugarde az eredeti ajánlattételi határidő hétfői lejártával, vételi szándékát megerősítve, aláírva eljuttatta az adás-vételi szerződést a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőhöz (MNV) annak ellenére, hogy a vagyonkezelő érvénytelennek minősítette a szerződés-kötést.

Bicskey Richárd, az ingatlanra kiírt pályázatot megnyerő Ugarde Kft. ügyvezető igazgatója az MTI-vel hétfőn közölte: az MNV még nem értesítette a céget, hogy a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács (NVT) sikertelennek nyilvánította a taszári volt katonai repülőtér ingatlan-együttes adás-vételi szerződésének megkötését az Ugarde mulasztása miatt.

A vagyonkezelő arra hivatkozott, hogy a cég nem fizette meg egy rendelet szabta határidőre, 60 napon belül az 100 millió forintos bánatpénz melletti 900 millió forintos vételár-hátralékot. Az ügyvezető kifejtette, az ő jogértelmezésük szerint nem a rendelet, hanem az eredetileg 120 napos ajánlatételi kötöttség - amit az MNV kérésére hosszabbítottak meg "minimum 30 nappal" - az érvényes határidő.

Annak ellenére, hogy az MNV nem válaszolt több, a szerződés szempontjából alapvető kérdésükre, az eredeti határidő lejártával jelezni kívánták, hogy fennáll a vételi szándékuk és hajlandóak ügyvédi letétbe helyezni a vételár-hátralékot a meghosszabbított ajánlattételi határidőig - mondta az ügyvezető igazgató.

Az MNV-hez eljuttatott, egyoldalúan jegyzett adás-vételi szerződés eredetileg a kiírás melléklete volt, amely menet közben az egyeztetések során többször módosult, de a nyitva hagyott kérdések miatt még nem véglegesedett. Az Ugarde a szerződés mellé csatolta a válaszra váró kérdéseit, kérve, hogy a vagyonkezelő írásban nyilatkozzon azokra minél előbb. Az ügyvezető beszámolója szerint tisztázandó egyebek közt az ingatlan elektromos ellátásának, vagy iparvágányának tulajdonjoga, vagy az, hogy erdőnek minősül-e az ingatlanon lévő fák tömege. Az Ugarde arra is kérte az MNV-t, hogy az eddig megadott bevételi számlaszám helyett, a vitás helyzetre való tekintettel, letéti számlaszámot adjon meg, amelyre átutalhatják majd a vételár-hátralékot. Ez azért sem mindegy, mert az előzőn nem, az utóbbin viszont kamatozik a pénz - tette hozzá. Bicskey Richárd szerint a taszári eset jól példázza, hogy az állammal szemben ma Magyarországon nem védi semmi a befektetők érdekét.

Taszár polgármestere, Pataki Sándor az MTI-nek azt nyilatkozta, a vagyonkezelő még adós a magyarázattal, hogy miért döntött a korábbi gyakorlatával ellentétesen egy nemzetgazdaságilag fontos, a térség szempontjából létfontosságú beruházás elutasításáról válság idején. Hozzátette, a döntés elleni tiltakozásul és a beruházásért elindított aláírásgyűjtési akciójukban eddig 700 aláírást gyűjtöttek össze, de  sokan jelezték még a csatlakozási szándékukat.

Az MNV az üggyel kapcsolatban egy kormányrendeletre hivatkozó közleményben adta hírül február 10-én, hogy a szerződést a pályázat elbírálásától számított 60 napon belül kell megkötni. Bár a pályázó vállalta ajánlati kötöttségének meghosszabbítását további 90 nappal, az MNV-t kötik a rendelet és a pályázati kiírás szabályai.

Az NVT 2009. november 18-i határozatával hirdette ki az Ugarde Kft.-t a taszári repülőtér-fejlesztési pályázat nyertesének. Az Ugarde az ingatlan 1 milliárd forintos vételára mellett vállalta 700-1800 millió forintos értékben a terület kármentesítését, továbbá 2014-ben a repülőtér újraindítását, hat év alatt 23,3 milliárd forintos beruházás megvalósítását, és 960 munkahely létesítését. A vállalások megvalósulását évi 50 millió hibás teljesítési és 2,3 milliárdos nem teljesítési kötbér garantálta volna.

A több mint 500 hektáros taszári katonai bázist 2006 februárjában vonták ki a hadrendből. A hasznosításra az első pályázatot 2008 október elsején írták ki, ami részsikerrel zárult. A három beérkező ajánlat közül egy nyertest hirdettek: egy konzorcium kisebb, 30 hektáros területen buszgyár építését vállalta. A második pályázat 2009 júniusában eredménytelenül zárult. A harmadik pályázatot 2009. augusztus 17-én hirdették meg. A szeptember 21-i határidőig két ajánlat érkezett, közülük választották ki az Ugarde Kft. pályázatát.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!