5p

A magyaroknak még meg kell tanulniuk, hogyan hathatnak fogyasztói magatartásukkal bizonyos eseményekre. Ma még egyáltalán nem villanyoz fel minket annyira a Rába szennyezettsége, hogy elutasítsuk az osztrák termékeket. Az emberek nagy része csak akkor hajlandó bojkottban részt venni, ha közvetlenül a pénztárcáját, egészségét érintő ügyről van szó. Mfor.hu háttér.

Semmit se igyál, ha sógor

Újabb fejezetéhez érkezett a Rábát szennyező osztrák bőrgyárak elleni civil megmozdulás. Május végén ugyan bojkottot hirdettek környezetvédők, ám ez nem lett túl sikeres, mindössze pár százan csatlakoztak a felhíváshoz. A legújabb fejlemény az üggyel kapcsolatban, hogy egy hírportál főszerkesztője nyílt levelet küldött Alfred Gusenbauer osztrák kancellárnak.

Az ügyet állítólag több tízezren támogatják. A résztvevők együttműködésre kérik a kancellárt, nemcsak a bőrgyárak, hanem a határmenti szemétlerakók és egyéb "feszültségek" ügyében. Ellenkező esetben közleményük szerint nem tehetnek mást, mint bojkottot hirdetnek az osztrák áruk és szolgáltatások ellen.

Semmi hatása nincs

Node, mit is jelentene egy ilyen bojkott? A környezetvédők arra szólították fel az embereket, hogy ne vásároljanak a Spar-boltokban, ne vegyenek osztrák sört és egyáltalán osztrák termékeket. A gyakorlatban azonban semmilyen folyománya nem volt és valószínűleg nem is lesz ennek a bojkottnak.

Nincs ugyanis érezhető, mérhető hatása ennek a felhívásnak, sőt a magyarok egyáltalán nem fogékonyak arra, hogy közvetett indokok alapján bojkottáljanak egy terméket vagy szolgáltatást - mondta el az mfor.hu kérdésére Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.

Ennek ellent mond a Tudatos Vásárlók Egyesülete. Több kutatás eredménye azt mutatja, hogy a magyarok nyitottak a bojkottálásra, a régióban Magyaroszágon az egyik legmagasabb a nyitottság a bojkottokra: 2001 és 2006 között 13 bojkottot hirdettek, több-kevesebb sikerrel. A bojkottoknak több formája ismert, az érzelmi alapú, expresszív bojkottok például nem akarnak hatni a vállalatok viselkedésére, egyszerűen csak más terméket keresnek - emelte ki Gulyás Emese, a szervezet munkatársa.

Tudatlanul saját cégünket támadjuk

Egyelőre még ott tartunk, hogy meg kellene tanulnunk, hogyan is bánjunk az ilyen szituációkkal. Az aktuális esetben a tízmilliós lakossághoz mérve csak pár ezerre tehető a környezetvédők száma, vagyis semmilyen mérhető hatása nem lesz a dolognak - szögezte le Vámos György.

Arról nem is szólva, hogy a bojkott talán nem is szerencsés minden ponton. Persze logikus, hogy a Spar ellen is fellépnek a környezetvédők, mert a cég osztrák tulajdonosi hátterű. Ugyanakkor a hazai hálózata mégiscsak egy magyar vállalat, magyar alkalmazottakkal, ráadásul a magyar GDP-t növeli. Vagyis egy bojkottal nem Ausztriának ártananak, hanem Magyarországnak.

A bőrünk számít egyedül

Az emberek akkor hajlandók bojkottálni egy terméket vagy szolgáltatást, ha saját bőrükön és pénztárcájukon érzik a problémát. Erre a legjobb példa, amikor Görögországban az euró bevezetésekor a fogyasztók azzal vádolták a kereskedőket (talán nem igaztalanul), hogy az átváltás során felfelé kerekítettek, így burkoltan emelték az áraikat.

Tiltakozásképpen bojkottnapot szerveztek: egy napig nem tértek be vásárolni. Ennek hatása érezhető is volt - mondta Vámos György.

A szétaprózott bojkott egyébként nem is nagyon mérhető, hiszen túl sok terméket érint ahhoz, hogy be lehessen határolni a hatásokat. A sör és a Spar tiltólistázása azért sem lehet sikeres, mert egyrészt nyár van és hőség, és ilyenkor az emberek eleve több sört fogyasztanak. Másrészt a Spar a középosztály boltja, ez a réteg pedig nem fog lemondani erről a színvonalról.

Csak elvben vagyunk bojkottáló nemzet

Magyarországon eddig összességében nem jöttek be a bojkottok - véli Vámos György. Ezzel szemben Gulyás Emese szerint a magyarok igenis hajlandók támogatni ilyen típusú tiltakozó akciókat. Az elmúlt években több felmérés kimutatta: az emberek 16-18 százaléka részt venne bojkottban, ha az egy rossz hírbe keveredett cég ellen irányulna.

A hat évvel ezelőtti össznépi Danone ellenes (daNOne) kampány például sajtóhírek szerint milliárdos kárt okozott a vállalatnak, aminek következtében a cég üzleti stratégiájának átalakítására kényszerült. Valószínűleg nem véletlen egybeesés, hogy a kisebb boltokban a Danone mellől eltűntek a más márkájú termékek - mondta Gulyás Emese.

A nagy médiapublicitást kapó, jól szervezett, neves politikusok által is támogatott bojkottokhoz sokan csatlakoznak. A fogékonyság, úgy tűnik, megvan, inkább a civil szervezőkészség és a médiatámogatás hiányzik a bojkottok sikeréhez - véli Gulyás Emese, a TVE munkatársa.

F. Sz. E.

Menedzsment Fórum

Kapcsolódó anyagok:

Megkezdte működését a Fogyasztói Bojkott Bizottság
Vissza kellett vonni a Peugeot-ellenes reklámot
Lassan heverheti ki a dán gazdaság a karikatúra-botrányt

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!