4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A tavaly tízmilliárd forint feletti veszteséggel záró Malév hatékonyságának növelését és a társaság mielőbbi nyereségessé tételét várja az új, brit vezérigazgatótól Borisz Abramovics. Az orosz üzletember emlékeztetett rá: Lloyd Paxton korábban rövid idő alatt virágoztatta fel a kazah nemzeti légitársaságot, és "most sincs joga hibázni". Mfor.hu tudósítás.

A kazahoknál már sikerült... (Mfor-montázs)

"A jelenlegi legfontosabb célkitűzés, hogy a Malév ne termeljen veszteséget" - emelte ki pénteki sajtótájékoztatóján Borisz Abramovics, a légitársaságot tavasszal privatizáló AirBridge Zrt. tulajdonosa.

Mint ismert, a Malév 2006. évi üzemi tevékenység eredménye mínusz 10,8 milliárd forint volt, 3,7 milliárd forinttal több a megelőző évinél; az adózás előtti veszteség pedig 11,9 milliárd forintot tett ki a konszolidált éves beszámoló szerint.

Növelnék a hatékonyságot

Abramovics utalt arra, hogy a cél elérése érdekében a jelenleginél hatékonyabbá kell tenni a cég működését, így például minden egyes járat gazdaságosságát meg fogják vizsgálni. Ezzel együtt a járatok számának csökkentése nem merült fel, s a vezető összességében az utasszám növekedését várja.

Az üzletember elsősorban a komoly kiaknázatlan potenciálokat magában rejtő orosz piacban bízik: itt kezdetben hét-nyolc százalékos utasszám-növekedést remél. Az egyéb tervekről konkrét számokat nem közölt, mivel a társaság középtávú üzleti terve még nem készült el.

A kazah példa

A Malév felvirágoztatásának feladata a csütörtökön hivatalba lépett új vezérigazgatóra, a 2002 és 2005 között a kazah Air Astanát irányító Lloyd Paxtonra hárul majd. Mint arra Abramovics is utalt, a szakember ott már bizonyította, hogyan lehet egy viszonylag kis ország nemzeti légitársaságát rövid idő alatt nyereségessé tenni.
A számok mindenesetre Paxton mellett szólnak: a 2002-ben alakult Air Astana 2003-ban 1,7, 2004-ben 11,1, 2005-ben pedig 19,2 millió dollár adózás utáni nyereséget könyvelhetett el.

A korábban 35 évet a British Airwaysnél lehúzó, 64 éves szakember érdemei közé sorolják továbbá, hogy erős felsővezetői csapatot épített ki, sikeresen indította be a nemzetközi járatokat és több mint harminc százalékos átlagos éves növekedést tudott elérni pótlólagos tőkeinjekció nélkül.

"Nincs joga hibázni"

Azt Abramovics egyelőre nem árulta el, mikorra tervezi a nullszaldó elérését. Utalt viszont arra: a cég nagyon rossz helyzetben van, ezért a komoly tapasztalatokkal rendelkező szakembernek "nincs joga hibázni".

Paxton egyébként - Abramoviccsal egybehangzóan - fő feladatának azt tekinti, hogy a társaságot nyereségessé tegye. Hozzátette: bár a Malév jó termékekkel és kiváló flottával rendelkezik, a közép-európai piacon nagyon erős a verseny, ezért stabilizálni kell a vállalatot. Terveivel kapcsolatban konkrétumokat nem közölt, mivel - mint mondta - egyelőre ismerkedik a légitársasággal.

Gönci: nem búcsú, csak váltás

A sajtótájékoztatón jelen volt a héten leköszönt vezérigazgató, Gönci János is, aki megerősítette Abramovics állítását, miszerint "közös megegyezéssel" távozik posztjáról. Gönci egyébként következetesen "váltás"-ról beszélt, megemlítve, hogy nem megy el a cégtől, hiszen az igazgatóságnak továbbra is tagja marad.

A magyar szakember, aki 2005 februárjától töltötte be a vezérigazgatói posztot, kiemelte: irányítása alatt a likviditás fennmaradt (igaz, a veszteség növekedett), a Malév csatlakozott a Oneworld légiipari szövetséghez és sikeres privatizáción esett át. Egyúttal azonban elismerte: utódja nála lényegesen nagyobb tapasztalatokkal rendelkezik a légi közlekedés területén.

Wéber Balázs Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!