5p

Első ránézésre jelentősen javult az állami vasúttársaság eredménye tavaly, azonban a részletes adatokból kiderül, hogy ez csak az 50 milliárdos állami adósságátvállalásnak volt köszönhető. A társaság összesen mintegy 100 milliárd forintnyi hitelétől szabadult meg 2011-ben, persze még így is maradt majdnem 200 milliárd. Mfor.hu-háttér.

Elsőre durva eredményjavulás

Ha csak a mérleg szerinti eredményt nézzük, akkor akár azt is hihetnénk, hogy végre kezd egyenesbe jönni az állami vasúttársaság, ugyanis a cégbíróságra beadott beszámoló szerint a 2010-es 35,8 milliárd forintos veszteség után tavaly 12,9 milliárdos profitot mutatott ki a MÁV Zrt. Azonban az eredmény csalóka, jobban megnézve a számokat az derül ki, hogy a cég működése ugyanolyan veszteséges, mint az elmúlt években, csak az 50 milliárd forintos állami adósságátvállalás fordította nyereségbe a céget, ezt ugyanis rendkívüli bevételként számolták el.

A vasúttársaság árbevétele kismértékben emelkedett tavaly, a belföldi értékesítés a 2010-es 170,4 milliárd forint után 2011-ben 172,6 milliárdos bevételt hozott. Az egyéb bevételek viszont csökkentek, az előző évi 34,6 milliárd forint után tavaly 33,8 milliárdot tettek ki. Az eredményt rontja, hogy a cég anyagköltségei emelkedtek 100,9 milliárd forintról 105,5 milliárdra, míg a bérköltségek 50,4-ről 50,9 milliárd forintra nőttek, a fentiekben pedig már láthattuk, hogy az árbevétel nem tartott lépést ezzel.

A fentieknek köszönhetően az üzemi tevékenység eredménye romlott, a 2010-es 26,7 milliárd forint után tavaly 28,5 milliárdos veszteséget mutatott. Ezen felül a pénzügyi műveletek eredménye is rontotta a cég jövedelmezőségét, hiszen 8,5 milliárdról 9,2 milliárdra nőtt a pénzügyi veszteség. Így a szokásos vállalkozási eredmény 37,7 milliárd forintos veszteséget mutatott a 2010-es 35,2 milliárdos mínusz után. Erre jött az 50,6 milliárd forintnyi rendkívüli eredmény, így sikerült látszólag nyereségessé tenni a MÁV-ot.

Az adósságátvállalás mellett is van állami támogatás

A benyújtott beszámoló kiegészítő mellékletéből az is kiderül, hogy a MÁV tavaly pályaműködtetési szerződést kötött a magyar állammal, melynek értelmében 2011-2015 között biztosított a vasúttársaság működése. A szerződés keretében tavaly 21 milliárd forintos állami költségtérítést kapott a vállalat, az idei költségvetésben pedig 41,9 milliárdot irányoztak elő erre a célra. Emellett a MÁV-Start Zrt. az idén 144 milliárd forintos állami költségtérítést kap. "A fentiekből látható, hogy a MÁV-START Zrt, mint a MÁV Zrt. legnagyobb vevője költségtérítésének folyamatos folyósítása mellett fizetőképes lesz" - olvasható a beszámolóban. Az állami támogatások mellett az állami vasúttársaság tavaly 35 milliárd forint értékben bocsátott ki kötvényeket a folyó működés finanszírozására, ezek visszafizetése 2014-ben lesz esedékes.

A kiegészítő mellékletből az is kiderült, hogy pontosan melyik hiteleket vállalta át az állam a cégtől: eszerint egy 2005-ben felvett 10 milliárd forintos és egy 2006-ban felvett 55 milliárdos kölcsönt szanáltak, melyek lejárata 2012-ben, illetve 2016-ban lett volna. Mivel ezek működési hitelek voltak, ezért az állami átvállalás a társaság rendkívüli eredményében jelent meg - olvasható.

A vállalat kötelezettségvállalása egyébként részben az állami hitelátvállalásnak köszönhetően jelentősen csökkent. A hosszú lejáratú hitelek állománya a 2010 végi 286,3 milliárd forint után tavaly 184,3 milliárdot tett ki. Ezen belül a beruházási hitelek összege 168,9 milliárd forintról 111,5 milliárdra csökkent, míg a működési hitelek állománya 22,8 milliárd forint volt az előző évi 102,9 milliárd után. Utóbbi esetében egyrészt az 50 milliárdos állami segítség csökkentette az állományt, másrészt pedig tavaly novemberben volt egy 10 milliárd forintos lejárat, amit visszafizetett a MÁV. A kötvényállomány viszont a már említett 35 milliárdos kibocsátás miatt 10-ről 45 milliárdra nőtt egy év alatt.

A hosszú lejáratú hitelek törlesztésének ütemezése is szerepel a kiegészítő mellékletben, eszerint a cégnek idén 20,3 milliárd forintot, jövőre pedig 21,1 milliárdot kell visszafizetnie. Az igazán kemény év a 2014 lesz, akkor ugyanis 55,1 milliárdos hitel jár le jelen állás szerint, amit vissza kellene fizetni. A fentiek mellett a MÁV Zrt.-nek tavaly év végén volt 85 milliárd forintnyi rövid lejáratú kötelezettsége, ami 4,1 milliárd forinttal volt magasabb az egy évvel korábbinál.

A beszámoló alapján a vállalat idén további 63,5 milliárd forintnyi beruházási- és forgóeszközpótló hitelt venne fel, melyeket 2015-ben fizetne vissza a tervek szerint. A 27,22 milliárd forintnyi forgóeszközpótló hitelre a közelmúltban már ki is írta a közbeszerzést a társaság.

Továbbra is kritikus a helyzet

"A mutatók értéke több évig csökkent, de a 2011.évben javulást mutatott. Ezek ellenére az értékek rendkívül kritikusnak mondhatók és a vállalat jelentős mértékű eladósodottságáról tanúskodnak" - olvasható a beszámolóban a MÁV tőkeerősségi mutatójával kapcsolatban. A társaság eladósodottsága 2011-ben 82,21 százalékos volt, ez csökkent ugyan, de a beszámoló szerint így is rendkívül kedvezőtlen.

A vasúttársaság likviditási rátája az előző évi 51,8 százalékról 61,88 százalékra javult, de még így sem éri el a biztonságosnak tekintett 150 százalékos értéket - állapítja meg a beszámoló.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!