A tavalyi esztendő őszén újabb internetes boomot prognosztizáltak a szakértők, amelyben - az akkori jóslatok szerint - már valódi üzleti modellek csaptak volna össze. A fogyasztókért folyó verseny erősödése mellett az Iwiw és a Habostorta tranzakciója alapján vélelmeztük, hogy újabb nagy üzletek is tető alá kerülhetnek a közeljövőben.
A mega-ügyletek azonban - úgy tűnik - még váratnak magukra: a Videobomb ugyan gazdát cserélt, de a tavalyihoz hasonló nagy volumenű felvásárlásra idén még nem került sor.
Megbomlik-e a status quo?
Ennek elsősorban az az oka, hogy a legnagyobb szereplők (T-Online, Sanoma, Nobilis-birodalom) portfoliója már igen széles, így folyamatosan csökken a betöltendő űr.
Az internetes piac jövője szempontjából nagy kérdés, tovább folytatódik-e a koncentráció, ahogy azt például a tavalyi Internet Hungary konferencián több, az iparágban érdekelt szereplő előrevetítette, vagy a "három nagy" mellé fel tud-e (vagy fel akar-e) zárkózni más.
Miközben néhány ígéretes hazai kezdeményezésnek sikerült számottevő piaci pozíciót elérnie (mint például a Myvipet és a Mellesleg Networköt üzemeltető cégeknek), a piacvezetők fél szemmel kifele is tekintenek. Eddig ugyan a globális nagyágyúk számára (Google, Microsoft, Yahoo) a közép-európai piac "méreten aluli" volt, ám rendszeresen felröppennek pletykák, hogy valamelyikük magyar nyelvű tartalmat fog indítani.
Az új szereplők megjelenése mellett a már jelenlevők stratégiaváltása hozhat élénkülést, így a hvg, az Axel Springer vagy a Ringier-csoport aktívabb online piaci ténykedése. Amennyiben a jelenleg kialakult "status quo"-t akár a piacvezetők, akár valamely kihívó megbontaná, akkor egyrészt a reklámpiacon jól értékesíthető, másrészt a jelentős számú egyedi felhasználót elérő oldalak iránt élénkülhet meg a kereslet.
Az e-kereskedelemben lehet potenciál
Novák Péter még a mostani "felállás" mellett is lát betöltetlen szolgáltatási területeket az online médiumok piacán, ami nem egységesen fejlett a legnagyobb szereplőknél. Véleménye szerint az elektronikus kereskedelemben és a vásárlást előkészítő szolgáltatásokban van fejlődési potenciál.
Azt a vezető is elismerte, hogy jelenleg még kevesen vásárolnak online, viszont a fogyasztók mind nagyobb hányada hozza meg a vásárláshoz szükséges döntéseket az internet segítségével. Ezért a kiegészítő funkciók fejlesztésére nagy szükség lenne. A szakértő szerint nem feltétlenül szükséges a felvásárlás a portfolió bővítéséhez, sok esetben a kapcsolatok szorosabbra fűzése is elegendő lehet.
Az akvizíciókkal kapcsolatban Novák Péter úgy vélekedett, hogy a hazai helyzetet nem lehet piaci sablonok alapján megítélni. Az ügyletek mögött általában az áll, hogy azáltal jobb pozícióba kerül egy vállalat, mintha fejlesztést hajtana végre. S ugyan főként a nagyobb tranzakciók kerülnek a nyilvánosság elé, a kisebb vállalatok között is folyamatos az adás-vétel.
A HáziPatika.com Kft. például az idei év óta üzemelteti és adja ki a Jatek-city.hu-t. Hasonlóan érdekes lépés volt a PrintXBudavár Zrt.-től, hogy június elején felvásárolta a Babanet.hu-t. Míg az első esetben nyilvánvaló, hogy lesznek szinergiák, a PrintXBudavár Zrt. online portfoliójával, a Hullámvadásszal és a kiadó gondozásában megjelenő magazinok weboldalaival már nehezebben egyeztethető össze a babaoldal. Novák szerint utóbbinál elsősorban nem is az online-online szinergiák kiszolgálása, hanem a bővülés volt a cél.
Istvánko ViktóriaMenedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok: Új magyar médiabirodalom épül Újra itt az internetes lufi? A Nobilis-ajánlat számokban Új tulajdonoshoz került a Babanet.hu Újabb nagyhal jelent meg a hazai online médiapiacon Az iwiwes alkalmazások lehetnek a hirdetők kedvencei