Miután korábban rendszeresen kisebb-nagyobb panaszok érkeztek a BA-hoz a lakosságot terhelő zajok miatt, a repülőteret üzemeltető társaság új, brit menedzsmentje 2006 februárjában 12 hónapos zajmunkaprogramot hirdetett meg. Az első fázis intézkedései a téli menetrendtől, tehát október 29-től fognak hatályba lépni, 2007 tavaszától pedig újabb változtatásokra kerül majd sor.
A II. és a XII. kerület a nyertes
A mostani módosulások szerint 3,25 fokról 5,5 fokra növelik a repülőgépek minimális emelkedési szögét. Ennek köszönhetően azok hamarabb érik el azt a magasságot, ahol a zajhatások már nem terhelik a lakosságot. Másrészt október végétől megszűnik a jelenleg fennálló probléma, miszerint sok repülőgép korán lefordul az úgynevezett SID-ekről (előírt indulási útvonal): az ezt lehetővé tévő magasságot a BA 1000-ről 2100 méterre emeli majd. A SID-ek szigorú betartatása jelentősen csökkenteni fogja a zaj szétszóródását a lakott területek felett, emelte ki Mudra István, a HungaroControl (HC) vezérigazgatója.
Harmadrészt a város irányában felszálló repülőgépek esetében felfüggesztik a jelenleg a Margit-sziget és a budai hegyek felett vezető útvonalat, mivel az ez alá eső lakott területek a többinél helyenként 500 méterrel magasabban fekszenek. A gépek északi irányban kerülik majd el ezt a városrészt, s így a felszálló gépek által keltett zaj - elsősorban a XII. és a II. kerületben - csökkenni fog. Igaz, a fenti korlátozás nem vonatkozik a leszálló gépekre, hiszen egy "Bécs felől érkező járattól nem várható el, hogy csak emiatt Szolnok felől közelítse meg a repteret", érvelt a HC vezérigazgatója.
Negyedrészt a csúcsidőszakokból kitiltják azokat a lassú, propelleres gépeket, amelyek nem képesek tartani a 240 kilométeres sebességet, és eddig feltartóztatták az utasszállító gépeket. Ez körülbelül 10-15 járatot érint majd naponta.
Kivizsgálják a panaszokat
Az előírások betartását a BA és a HC közösen ellenőrzi majd, s a változások nyomán "november elejétől remélhetőleg érezhetően kisebb zajterhelés éri majd a lakosságot", fogalmazott Wingate. Egyúttal jelezte: szeretnének a magyar hatóságoktól olyan jogkört kapni, amely révén a fenti előírásokat megsértő légitársaságokra bírságot szabhatnak ki. Az ebből keletkező bevételt zajcsökkentési célokra fordítják majd.
Azok a lakosok, akik úgy vélik, eddig kár érte őket a zajhatások által, továbbra is zöld számon tehetnek bejelentést. A panaszokat a társaság szakembere egy független szakértővel közösen vizsgálja ki, s próbálja beazonosítani a vétkes légitársaságot is. Egyébként már volt arra precedens, hogy a repülőtér saját költségére javíttatta ki a repülőgépek által okozott károsodásokat, tette hozzá újságírói kérdésre a vezérigazgató.
Az elmúlt hónapokban egyébként a HC és a BA kilenc lakossági fórumot tartott a zaj által érintett kerületekben és településeken, ezeken mintegy ötszázan vettek részt. Emellett a repülőtér-üzemeltető cég egyeztetett az önkormányzatokkal, a civil szervezetekkel és a légitársaságokkal is, és bevonta a döntésekbe az Egyesült Királyság Légiforgalmi Szolgálatának szakembereit is.
Az újabb változások előreláthatólag 2007 tavaszán lépnek majd életbe. Addigra valószínűleg kiderül az is, ténylegesen mennyit profitál majd a lakosság az október végétől érvényes rendből.
Wéber BalázsMenedzsment Fórum