2008-ra profitot várnak. Táblázat a növekedésről és a tulajdonosi struktúráról!
A nyereségesség a cél
A múlt tendenciáit elemezve Mandl kiemelte: az elmúlt években a társaság az invesztíció szakaszát élte. Ennek köszönhetően felgyorsult a növekedés, az elmúlt két évben például 100 százalékkal nőtt az összesített utasszám. A társaság azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a lehető leghamarabb építse ki bázisait és érje el a kritikus tömeget, a növekedéssel ugyanis az állandó költség egyre több repülőgépen oszlik majd el.

A jövőben a vállalat elsődleges célnak a nyereséges működést tartja, így a közeljövőben a korábbinál kisebb, mintegy 30 százalékos bővülési ütemet vár. Bár a SkyEurope jelenleg veszteséges, adóssága nincs. Az EBITDA (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) tekintetében már 2007-ben nullszaldót vár, az EBIT (kamat és adózás előtti eredmény) pedig reményeik szerint 2008-ban fordulhat át pozitív tartományba.
Mandl kiemelte: a SkyEurope az egyik legjobban tőkésített légitársaság, amit jelez, hogy 2006. augusztus végén megállapodást írtak alá a York Global Finance-szal. Ennek nyomán a befektető-társaság - egy átfogó 56,6 millió eurós részvény- és ahhoz kapcsolódó finaszírozási csomag részeként - 38,8 millió euró értékű friss tőkét juttatott a cégnek. Az üzlet után a társaság részvényeinek árfolyama a bécsi tőzsdén a szeptemberi 1,55 euróról mára 2,8 euróra nőtt.

Igaz, még ez az érték is jócskán elmarad a 2005. szeptemberi kibocsátási ártól, a 6 eurótól. Erre a felvetésre Mandl annyit válaszolt, hogy időközben a részvények száma is megnőtt, így összértékük ma már jóval nagyobb, mint kezdetben. Mindenesetre a nyereséges működés elérése érdekében a költségek további csökkentését tűzték ki célul. Ebben nagy szerepet szánnak a 32 darab új Boeing 737-700-as gépnek is, amelyek üzemanyag-fogyasztása és karbantartási költsége kedvezőbb a 737-500-asénál, ráadásul több utast képesek szállítani. Az első új Boeing egyébként 2007. januárban landol majd Ferihegyen.
Utazási portállá válnánakA leszállási díjakkal kapcsolatban megjegyezte: jó a kapcsolatuk a Budapest Airporttal, ezzel együtt további árcsökkentést tartanának kívánatosnak. Ferihegynek, mint központi repülőtérnek továbbra is kiemelt szerepet szánnak, s fel sem merült bennük, hogy esetleg vidéki légikikötőkre csoportosítanák át kapacitásaikat.
A bevételek növelése érdekében egyébként a cég honlapja utazási portállá növi ki magát a jövőben, ahol komplett, autóbérlést és szállást is magában foglaló csomagokat kínálnak majd az utasoknak. Nem véletlen, hogy a cég a jövőben egy új autókölcsönző társaságot és újabb hoteleket is bevon partneri hálózatába.
Wéber Balázs Menedzsment Fórum